wat is modaal??

• Kitje

Modaal is simpelweg het gemiddelde bedrag wat een nederlander verdient. En dat ligt inderdaad rond de 30.000 euro bruto per maand. De heren en dames hier verdienen bijna zonder uitzondering een stuk meer. Er zullen dus inderdaad een heel aantal mensen onder modaal moeten verdienen om tot dit gemiddelde te komen.

• bart

Goedeavond,

Ik sluit me volledig aan bij de reactie van Eric. Ik ben in de loop van de jaren ook fors meer gaan verdienen.. echter door de komst van de euro en de exorbitante toename in de vaste lasten (energie/ ziektekosten) is de totale som van het vrij besteedbare inkomen in verhouding toch laag te noemen.

De overheid moet eens maatregelen nemen die ons allen gunstig is gezind. Verlagen van diverse belastingen is wellicht een optie..

Bart

• mammax

ja maar Eric ben je zelf ook niet zo begonnen? Toen wij hier kwamen wonen hadden we (5 jaar terug) 1200 + 600 euro per maand dati s 1800 per maand, daar moesten we van rondkomen met 1 kindje! (koopwoning).

Nu 5 jaar later verdienen we ook meer met het zelfde werk (parttime + fulltime) zitten we op 1200 + 1500 = 2700, Dat maakt een verschil van 900 euro per maand ( en dan de inkomsten van de eigen onderneming van mijn partner niet meegeteld). In 5 jaar tijd, dus over 10 jaar is dit ook een stuk hoger, terwijl de kosten van de hypotheek wel hetzelfde blijven, 430 euro per maand :)

• Johan

Ik lees met veel belangstelling de bedragen hier waarvan u allen moet rondkomen. Wij (mijn vrouw en ik, 3 kinderen) hebben maandelijks een netto inkomen dat varieert van 3700 tot 4000 euro. De kinderalimentatie van 400 euro reken ik daar niet bij, omdat we daar ook niet aankomen (het komt op spaarrekeningen van de kinderen). Met een netto hypotheeklast van zo'n 750 euro per maand als hoogste “last”, zou je denken dat het vrij gemakkelijk zou moeten zijn om rond te komen. Maar het gekke is: het lukt ons simpelweg niet. Echt waar. Elke maand eindigen we weer in dieprood. Het waarom? Werkelijk geen idee. We doen geen gekke dingen; we gaan één keer per jaar op vakantie (hoewel: vorige zomer is het er niet van gekomen en voor deze zomer zie ik het ook somber in), gaan vrijwel nooit uit, kinderen en wij zitten niet op dure sportclubs, we hebben geen dure hobby's, geen schulden (afgezien van de hypotheek) die afbetaald moeten worden, etc. etc.

En toch niet uit kunnen komen. Hoe het kan? Wij weten het niet. Dat is toch raar?

• Ed

Ik ben 25 en ben als beroep financieel adviseur daarbij heb ik naast nog een administratie kantoor. Ik hou netto rond de 4100 euro over. ik kan daar heel goed van leven. Ik heb geen kinderen en ben dus alleenstaand. Daardoor kan ik heel veel sparen ik moet ook wel zeggen dat ik ongeveer 25000 euro spaar per jaar. Ik woon in een kleine woning met lage maandlasten van de hypotheek. Ik zou zeggen aflossingsvrije hypotheek en een stukje spaar of annuiteit. Zodat er veel aftrek is, Aflossen kan altijd later nog. Het probleem van de samenleving is dat veel mensen er aan de buitenkant rijk en welziend uit wil zien voor de rest van de mensen. Daardoor gaan mensen natuurlijk lenen. Het beste is natuurlijk het van eigen middelen te betalen.

Nu zullen veel mensen zeggen dat ik misschien HBO heb, maar nee. ik heb de volledige mbo afgemaakt en aangevuld met cursussen. Ik rij verder in een normale auto. Ik denk dat je maar gelukkig moet zijn om de dingen die echt belangrijk zijn in het leven zoals gezondheid en dat je echt moet leven.!

Zolang je het werk nog leuk vind is dat geld eigenlijk niet meer zo belangrijk. Vaak als je het werk niet leuk vind dan is dat geld belangrijker.

• rijksen

Ik zie hier een hoop onzin en opschepperij. wat nou eerlijk! zie hier!

Ik ben 38 jaar alleenstaand en verdien netto maar 1600 euro inclusief extra toeslagen per 4 weken voor het werken van nachten avonden en weekenden.

Daarvoor werk ik gemiddeld 160 a 170 uur voor.

Daar werk ik gemiddeld zo,n 10 nachtdiensten van en 8 avond diensten en 2 dag diensten en heb maar 1 keer per 4 weken s,weekends vrij.Van die 4 weken heb ik recht op 8 rooster vrije dagen die worden verdeeld over de 4 weken. Daarvan word herhaaldelijk een roostervrije dag gepland op de dag dat ik s,morgens uit de nachtdienst kom waar je dus niks aan hebt.Daar achteraan word meestal dan de dagdienst gepland die dan weer over gaat naar een avond of dag dienst waardoor na verloop van tijd het biologisch klokje helemaal het spoor bijster is wat resulteert in niet meer vast kunnen slapen,slechte concentratie, continue moe en geestelijk afwezig zijn tot depressies aan toe.

Ik werk in de beveiliging en loop continue risico's en zit regelmatig in gevaarlijke situaties met name geweld pleging en het risico om uitheemse ziektes op te lopen.Daarbij is de verantwoordiging van mijn werk zeer hoog waarbij ik moet opletten dat ik zelf geen strafbare feiten bega waardoor ik ook zo mijn werk kwijt raak of nog erger.

Vaste lasten;

Huur € 284,13

vgz zorgverzekeraar € 114,72

FORTIS ASR auto verzekering € 97,86

WEHKAMP FINANCE lening € 92,00

ESSENT RETAIL ENERG € 85,00

ATHOME @HOME* internet € 29,95

BELASTINGDIENST auto € 29,00

NAT POSTCODE LOTERIJ € 18,00

WATERSCHAPSBED € 14,87

ATHOME TV BASIS* € 15,90

PROTEQ rechtbijstand € 13,28

Dela premierekening € 12,73

Debetrente rabobank €1000 rood € 8,58

VEILIG VERKEER NEDERLAND € 3,00

Benzine € 85,00

contactlenzen € 30,00

wa verzekering € 10.00

inboedel/brand verzekering € 3,00

———-

totaal vaste lasten € 947.29 !!! Daar moet ook nog kledinggeld, en eetgeld, apk,+ onderhoudsbeurt bovenop en wat ik verder nog vergeten ben.

En hier kom ik als alleenstaande dus niet mee rond.

Wat doe ik dan verkeerd?

• Christel

M.i. hangt het vaak ook van allerlei factoren af. Ik ben sinds april vrijwillig thuis gebleven voor onze twee kinderen. Rust in de tent, dat wel maar ik heb het gevoel dat ik verder echt overal op moet letten.

Mijn man verdient zo'n 2400,- netto. Mooi bedrag. Alle abbonnementen en extra's, inclusief, Senseo apparaat zijn in de ban gedaan. Onze vaste lasten zijn ca. 2000,-. En ja, het huis is echt destijds op 1 salaris gekocht (rijtjeswoning in Almere). Het enige wat naast de vaste (let wel wat er MOET betaald worden) is zwemles voor onze dochter en ik wilde graag de Telegraaf behouden, oja en de hondje blijft ook.

450,- voor boodschappen, benzine en school “dingetjes” is echt te weinig. Nee, wij hoeven niet twee keer per jaar op vakantie (want dat denkt men altijd als je met zijn tweeen werkt of gewerkt hebt) maar waarschijnlijk zit vakantie er helemaal niet meer in. Want ervan sparen gaat echt niet lukken hoor!

Boodschappen deed ik al niet duur maar moet nu alles uitkienen. Dure schoenen of kleding voor ons of de kinderen deden we ook al nooit alleen de kinderen groeien wel en er moet toch regelmatig iets noodzakelijk worden aangeschaft. Liever voor hen dan voor ons.

Verjaardagen bij anderen? We slaan steeds vaker over in een drukke verjaardagen maand en maken een keuze. Niet iedereen is blij met alternatieve in elkaar geknutselde kadootjes (doe je daar een kind een plezier mee? Ik dacht het niet).

Pretparkmensen waren we toch al niet dus blijft het bos en fietsen favoriet. Ook zit ik niet meer op een sportschool maar loop lekker hard in de buitenlucht. Geen probleem mee. Alternatieven zat, maar helaas houdt net de stofzuiger ermee op. En de waterkoker, en hebben we een aanzienlijke rekening voor de dierenarts gekregen (voor het eerst). Dus daar ga je al met je buffer.

Het hangt er natuurlijk wel van af waar en wanneer je een huis hebt gekocht (grondprijs).

Ook hoor ik nog wel eens om ons heen dat mensen “gesponserd” worden door ouders. Hebben we ook niet, eerder andersom.

Nouja kortom, het is fijn om voor de kinderen thuis te zijn maar het is ook fijn om wat “extra's” te hebben zodat je niet continue zorgen hoeft te maken. Want nogmaals, als ik het netjes wil doen moet ik per maand niet meer dan 400,- uitgeven en dat vind ik met 4 + hond aardig sappelen.

rene goedhart. schreef:

>

> nou ik werk fulltime en verdien 2000 euro netto en mijn vrouw

> krijgt studiefinciering 550 en werkt part-time en verdient

> 500 daarmee per maand. Dus samen 3050 euro netto en we hebben

> 1 kind. We houden niks over. Dus we zullen het wel niet zo

> goed doen. Moet wel zeggen dat we maandelijks 350 euro

> aflossen voor auto. O ja en gaan 4x per jaar op vakantie.

> Maar je hoort mij niet klagen hoor en sparen doen andere maar

> ik leef liever………..

>

>

> doegie!

• rene

Hallo, ik herken dat wel. Zie hier allerlei bedragen vliegen, waarvan ik denk, pfff is dat modaal. Ik werk zelf fulltime, 36 uur en heb dan netto 1400 euro over. Mijn vrouw werkt 20 uur en houdt 500 euro netto over. Dan zit je met zijn 2tjes nog onder modaal! We hebben 1 kind, twee honden en twee katten. Een auto van 18 jaar oud, moet toch ook sparen voor een nieuwe. Op vakantie? Ja, weekje op de camping gestaan met een tentje in Noord-Holland. Pretparken enzo, gaan we niet heen. Eerder het strand of het bos. Sportscholen doen we ook niet aan. Onze dochter zit op ballet, dat is het enigste wat ze verder heeft. Voor speelgoed zijn we lid van de speel-o-theek, dat scheelt duur speelgoed kopen. Als er echt dingen zijn die ze leuk vind, moet ze wachten op haar verjaardag of de Sinterklaas. Ik weet niet hoeveel de mensen tegenwoordig verdienen, maar wij houden met alle vaste lasten eraf, ongeveer 400 euro over in de maand. Daar moet alles van gedaan worden, eten, kleding, en sparen voor noodgevallen (auto of wasmachine). Ik had altijd gedacht dat wij een redelijk inkomen hadden, maar als ik deze berichten hier lees denk ….jeetje…we hebben niks!

• cornelis

Ik snap al die bedragen ook niet hoor, die men hier noemt. Ik ben blij dat ik per maand zo'n 1500 netto overhoud! Werk ook in ploegendienst, heb 2 kinderen, een koopwoning met hypotheek en een vrouw die niet werkt, omdat de gezondheid van mijn jongste niet zo goed is. Om het alleen te verdienen in deze tijd valt niet mee. Ik heb geen productiebaan op zo. Ben teamleider bij een logistiek bedrijf, 36 jaar oud, mbo+ niveau, 20 jaar werkervaring. Ik weet niet hoe al die anderen hier aan zulke hoge bedragen komen. Geloof dat niet iedereen hier de waarheid spreekt. Of er zijn alleen maar mensen op dit forum die univesitair geschoold zijn. Maar zelfs dan nog heb ik mijn bedenkingen bij al die NETTO bedragen die genoemd worden.

• Berry

Persoonlijk mag ik niet klagen, maar begrijp zelf ook niet dat het afentoe zo oneerlijk verdeeld is in Nederland… Ik begrijp dat sommige mensen hier zeggen dat mensen wellicht liegen over salarissen, maar hieronder is toch echt mijn huidige situatie.

Ik ben zelf 25 jaar, en krijg 1780 euro netto op mijn rekening gestort van de baas (daar is al 220 euro van mijn leaseauto netto vanaf).

Mijn baan: consultant bij een IT-bedrijf (40 uur)

Mijn vriendin is 23 en krijgt 1450 euro netto op haar rekening gestort van de baas.

Haar baan: communicatieadviseur bij overheid (36 uur)

Samen dus zo'n 3200 netto in de maand.

We zijn beiden HBO geschoold, ik 3 jaar werkervaring en zij 1,5 jaar.

We wonen nog niet samen, dat gebeurt per oktober/november. Dus dan kan ik hier pas een reeel plaatje schetsen.

Ik heb diep respect voor de mensen hier als ik hoor hoe ze rond moeten komen.

In Nederland moet je vaak maar geluk hebben, durven, lef hebben en voor de juiste baan kiezen…