M.i. hangt het vaak ook van allerlei factoren af. Ik ben sinds april vrijwillig thuis gebleven voor onze twee kinderen. Rust in de tent, dat wel maar ik heb het gevoel dat ik verder echt overal op moet letten.
Mijn man verdient zo'n 2400,- netto. Mooi bedrag. Alle abbonnementen en extra's, inclusief, Senseo apparaat zijn in de ban gedaan. Onze vaste lasten zijn ca. 2000,-. En ja, het huis is echt destijds op 1 salaris gekocht (rijtjeswoning in Almere). Het enige wat naast de vaste (let wel wat er MOET betaald worden) is zwemles voor onze dochter en ik wilde graag de Telegraaf behouden, oja en de hondje blijft ook.
450,- voor boodschappen, benzine en school “dingetjes” is echt te weinig. Nee, wij hoeven niet twee keer per jaar op vakantie (want dat denkt men altijd als je met zijn tweeen werkt of gewerkt hebt) maar waarschijnlijk zit vakantie er helemaal niet meer in. Want ervan sparen gaat echt niet lukken hoor!
Boodschappen deed ik al niet duur maar moet nu alles uitkienen. Dure schoenen of kleding voor ons of de kinderen deden we ook al nooit alleen de kinderen groeien wel en er moet toch regelmatig iets noodzakelijk worden aangeschaft. Liever voor hen dan voor ons.
Verjaardagen bij anderen? We slaan steeds vaker over in een drukke verjaardagen maand en maken een keuze. Niet iedereen is blij met alternatieve in elkaar geknutselde kadootjes (doe je daar een kind een plezier mee? Ik dacht het niet).
Pretparkmensen waren we toch al niet dus blijft het bos en fietsen favoriet. Ook zit ik niet meer op een sportschool maar loop lekker hard in de buitenlucht. Geen probleem mee. Alternatieven zat, maar helaas houdt net de stofzuiger ermee op. En de waterkoker, en hebben we een aanzienlijke rekening voor de dierenarts gekregen (voor het eerst). Dus daar ga je al met je buffer.
Het hangt er natuurlijk wel van af waar en wanneer je een huis hebt gekocht (grondprijs).
Ook hoor ik nog wel eens om ons heen dat mensen “gesponserd” worden door ouders. Hebben we ook niet, eerder andersom.
Nouja kortom, het is fijn om voor de kinderen thuis te zijn maar het is ook fijn om wat “extra's” te hebben zodat je niet continue zorgen hoeft te maken. Want nogmaals, als ik het netjes wil doen moet ik per maand niet meer dan 400,- uitgeven en dat vind ik met 4 + hond aardig sappelen.
rene goedhart. schreef:
>
> nou ik werk fulltime en verdien 2000 euro netto en mijn vrouw
> krijgt studiefinciering 550 en werkt part-time en verdient
> 500 daarmee per maand. Dus samen 3050 euro netto en we hebben
> 1 kind. We houden niks over. Dus we zullen het wel niet zo
> goed doen. Moet wel zeggen dat we maandelijks 350 euro
> aflossen voor auto. O ja en gaan 4x per jaar op vakantie.
> Maar je hoort mij niet klagen hoor en sparen doen andere maar
> ik leef liever………..
>
>
> doegie!