wat is modaal??

• Truusje

Mijn man (38) werkt 38 uur per week en verdient afgerond 2185 netto per maand, ikzelf (36) werk 24 uur per week en verdien afgerond 1225 netto per maand. Onze voorlopige teruggave i.v.m. eigen huis bedraagt 515 euro per maand. Totaal netto inkomen: 3925 per maand. We hebben 2 kids van 10 en 7 jaar.

Onze vaste lasten (totaal, inclusief hypotheek, alle verzekeringen, energiekosten, belastingen, overblijf, ouderbijdrage school, jaarlijks school- en sportkamp, telefoon, internet, autokosten -1 auto-, krantje en voor beide kids 1 -niet al te dure- sport): 3121,85.

Van het restant doen we alles: boodschappen, kleding, kadootjes, sparen voor de kids voor later en als het even kan ook nog ietswat sparen voor onszelf. Vakantie: 1 keer per jaar en niet al te duur. Dit jaar zijn zo ongeveer alle apparaten in ons huishouden stuk gegaan en dat was geen pretje kan ik je vertellen.

Ik werk tijdens schooltijden, om er vooral ook nog gezellig voor de kids te kunnen zijn. Als ik echter meer zou willen werken om er iets op vooruit te kunnen gaan, zou ik het meerdere kwijt zijn aan kinderopvang. Ga ik dus niet doen!

We hebben het goed, maar als je in eerste instantie kijkt naar ons inkomen, zou je verwachten dat we het toch iets ruimer zouden hebben.

• Jojanneke

Met uitgaven moet je denk ik erg letten op hoge telefoonkosten (niet teveel mobiele telefoons in huis), kledingkosten (spijkerbroeken blijven jaren goed, topjes voorzichtig wassen), abonnementen (ook bij de bieb), wat voor vakanties / hobbies je houd, en als laatste natuurlijk -heel belangrijk want blijft voor de komende 30 jaar, daar kun je niet op minderen!! - de hypotheek.

Een hypotheek kan behoorlijk uiteenlopen van een huis gekocht hebben in 1990 voor 60.000 euro of er recent een gekocht hebben voor 200.000 (en doorgaans meer voor een rijtjeswoning). Dat verschil scheelt echt snel 600 euro of meer netto in de maand!!

Wij verdienen samen (2x4 dagen) 4400 netto in de maand met 2 kinderen en houden 2400 euro in de maand netto over: hypotheek is 800 netto en het enige waar we veel geld aan uitgeven is eten en uit eten (maar wel bij strandtenten en pannekoekenboerderijen enzo). Wat we overhouden hebben we de afgelopen paar jaren ons hele huis voor verbouwd en vanaf dit jaar lossen we elke jaar 10% van de hypotheek af, zodat we in de toekomst minder uren kunnen werken, carriere switch voor minder geld kunnen maken, grote reis sparen etc.

• Attie

Wij, houden per maand zo n 3500 netto over. Beiden hbo-v gedaan.

• Patrick

Goedemorgen,

Modaal..wat zegt dat in deze tijd.

Ik denk dat de norm zoals modaal wordt gesteld in deze tijd onvoldoende reeel inkomen biedt.

Een jaar of 5 terug had je het als modaal man toch veel beter..

Tegenwoordig is met de stijgende ‘'vaste’' kosten het vrij besteedbare inkomen van Jan Modaal afgezwakt tot een absolute bodemput.

Met een gezin met 2 kinderen in de groei heb je in een normale situatie al gauw tussen de EUR 2500,- en 3000,- netto nodig..

Zorg dat je niet kwetsbaar wordt en maak je strijdplan.

Begin of beeindig met successie een studie en zorg dat je een draagvlak creeert op je werk zodat de ‘'baas’' het gevoel krijgt niet zonder je te kunnen.

En dan wordt het tijd om met de vuist op tafel te slaan.

Wees niet bang..

Er zijn voldoende banen..

Succes..

..

• saunagek

Rene, je vrouw werkt 20 uur en verdient maar 500 euro?? Eeeeehhhh, dat is onder het minimumloon….. zij hoort minstens 580 euro te verdienen. Wat voor werk doet ze eigenlijk?

• Sotje

Als je als kind niet met geld om LEERT gaan zul je er later ook altijd moeite mee hebben.

Je moet als ouders nee durfen zeggen tegen dure merkkleding en andere , meestal onnodige, dingen. Je kind mag best weten dat niet alles uit de hemel valt.

Zo leer het al jong met geld om gaan en heeft daar later het profijt van en leert de waarde van dingen

Misschien denken we wel veel te moeten.

Moet iemand die een bijstandsuitkering heeft en dus geen baan dan perse wel een auto en roken en dan eten halen bij de voedselbank?

Heb je wat meer dan kun je meer uitgeven, maar je bepaald zelf wat jij belangrijk vind en of je het er voor over hebt.

Als je niet rond kan komen van een ikomen boven 2500 netto per maand dan geef je echt teveel uit aan “verkeerde” dingen.

Ga verhuizen en doe die duren auto(s) de deur uit.

Een fiatje brengt je ook warm en droog van A naar B

De tering naar de nering…

Hier komt 2200 per maand binnen, we gaan 2x per jaar op vakantie en ook wekenden met ons eigen campertje…

En ik spaar ook nog!