wat is modaal??

• d

Ik denk dat het vooral van de hypotheek of huur af zal hangen van welk bedrag iemand rond zal komen.

Mensen die ruim 10 jaar geleden een huis gekocht hebben lachen zich rot om het bedrag dat zij nu per maand betalen, bijvoorbeeld netto € 300,-. Jongeren die net beginnen betalen per maand misschien wel 3 keer zo veel aan rente en aflossing voor een veel kleiner huis.

Je kunt dan wel veel bewuster leven, maar dat verschil van € 600,- verdien je niet door op de kleintjes te letten.

• Guido

Wij - stel met twee kinderen - verdienen netto samen 3200 euro. Ik fulltime, zij nagenoeg fulltime. Lijkt aardig wat geld, maar met een netto hypotheek bedrag van 1000 euro gaat het lekker hard. Gelukkig hebben we de relatieve zekerheid dat we de komende vijf jaar doorgroeien naar 4000 euro netto. Behoudens geld sparen via spaarloon is aan het eind van de maand alles op. Heeft inderdaad met uitgave patroon te maken. Je leeft naar wat je krijgt.!!

• Sjorske

Jeetje, wat verdienen jullie véél zeg!

• Tineke

nou valt wel mee denk ik zo,..hij heeft het over 2 fulltime banen met een inkomen van 3200 euro,.das dus 1600 euro per persoon..

• Tineke

en toch vraag ik me af waar in godsnaam dan die 2200 euro per maand ,die jij dan overhoudt ,dan aan op gaat…..ik zou er echt mn best voor moeten doen….

• Erik

Ik vedien fulltime ongeveer € 1450,- netto, mijn vrouw is zelfstandige en heeft gemiddeld zo'n € 2150,- netto per maand.

Samen dus ongeveer € 3600,- netto, niet een al te hoge hypotheek en een gewone normale auto, 1 kindje ……..kun je ruim van leven !

• Louise

Ook hier een gezin met 1 kindje en een gezamenlijk inkomen van 2400 euro netto + 250 euro belasting .Geen vetpot maar we komen er van rond. Nu houden wij wel van luxe leven, dus we halen een paar keer per maand eten, we gaan ongeveer 2 x per jaar naar Center Parcs buiten de zomervakantie om en ons kindje krijgt niks te kort.

Maar wij hebben geen lening, behalve de hypotheek natuurlijk, en ik heb het vermoeden dat er tegenwoordig aardig wat gezinnen zijn die wel een lening hebben, als is het maar alleen voor een auto en aan het aflossen ben je toch maandelijks aardig wat kwijt.

]

• Grace

zo gek is dat op zich niet hoor, wij hebben 2800 EUR netto in de maand, geen kinderen of schulden, hypotheek van ca. 900 EUR + alle andere vasten lasten komen we toch rond de EUR 1700 uit. Overigens komt daar bij dat ik een groot gedeelte van mijn reiskosten zelf betaal en we tamelijk veel geld kwijt zijn aan ziektekosten.

• Petit

Wij, gezin met 1 kind en tweede op komst hebben een netto inkomen van ongeveer E 3200 per maand. Onze netto hypotheeklast is ca E 725. Onze totale vaste lasten zijn netto ongeveer E1800. De rest, dus ongeveer E 1400 gaat op aan 1) beetje sparen en 2) LEVEN!! Regelmatig uit eten, weekendje weg, een keer op stap, dorstige auto rijden (Audi V6, hobby!), Regelmatig mooie kleren voor de kleine, vakantie, veel boodschappen en ga zo maar door…. We zijn nu nog jong!!

Ik ben wel benieuwd wat er zo gemiddeld bij een jong gezin op de spaarrekening staat omdat er klaarblijkelijk meer gezinnen zijn die ‘er goed van leven’. Wil iemand hierop reageren? Bij ons houdt het met E 7.000 wel op. Ik moet wel zeggen dat we onlangs ons nieuwe huis hebben betrokken en dat is een aanslag op je budget.

• Henk

Ik heb geen gezin…. Maar werken jullie met z'n tweeën?