wat is modaal??

• Tineke

ik heb soms echt mijn vraagtekens hoor bij al deze lonen die hier voor bij komen..ik vraag me dan echt af waarom iedereen zuinig aan moet doen….wij verdienen samen zo'n 2400 euro netto in de maand(Man werkt fulltime en extra bijbaan en ik heb een baantje voor 8 uur) en we houden eerlijk waar bakken met geld over,..we kunnen hier zeker 500 euro per maand van sparen…..(en hebben 4 kinderen)

wat is nu eigenlijk een modaal inkomen??

Ik vraag me dan ook echt af of wij het nu samen zo slecht doen in vergelijking met al jullie lonen……

• Joost

Officieel is een Bruto jaarinkomen van EUR 30,000 modaal. Daar zitten jullie samen dus ruim boven.

Als je met EUR 1900 NETTO een gezin kunt onderhouden, denk ik dat jullie het erg goed doen en goed op de uitgaves letten.

• mard

heb je wat info hoe je dat doet lukt ons niet

• Tineke

nou ik kan je wel wat uitleggen hoor,…we hebben ooit eens heel zuinig gemoeten en zodoende zit dat er in gebakken

–we hebben geen krant…nieuws lezen we op internet

–we letten altijd op onze energie,.dus wassen en drogen in de goedkope uren ,..de verwarming ietsje lager als je alleen thuis bent

–we zijn niet idioot hoog verzekerd,…we hebben allebei een goeie gezondheid en nemen dat kleine risico wat er is…..bovendien zijn we wel goed verzekerd tegen de normale kosten hoor,..dus zo gek doen we niet

–aanbiedingen koop ik met grote hoeveelheden

– uit eten doen we alleen als we een extraatje heben

– we gaan 1 keer per jaar op vakantie en geen dure weekendjes weg

– we zijn geen uitgaanstypes dus dat scheelt

– ik hou van mooie kleren maar ga de goedkopere winkels af

en tsja dan houden we natuurlijk de gewone kosten ,die iedereen maakt…en mijn kinderen zitten allemaal op een sportclub en krijgen zakgeld,dus zo zuinig ben ik ook weer niet..

Ik ben me er ook wel van bewust dat wij allebei niet veeleisend zijn..en daardoor ook goed met geld om kunnen gaan….

• Henk

€ 2400 is toch leuk geld voor een gezin, al verdien je het met z'n tweeën. Ik heb zo'n € 1450 in de maand en kan er prima van leven en veel sparen, maar ja, ik ben ook alleen ;)

• Tineke

ja nou mij hoor je niet klagen hoor,..maar als ik hier wel eens de enorm hoge bedragen voor bij zie schieten,wat men zo'n beetje verdient,,dan heb ik toch het idee dat we iets fout doen…

• Henk

Dat denk ik dan ook altijd…maar ik vraag me ook wel eens af of iedereen de waarheid spreekt ;) Ik denk dat een groot deel van Nederland onder modaal verdiend.

• karel

Hoi, ik verdien 1650 bruto, en heb een gezin met 2 kinderen. Dus tja, ik weet het ook niet , wat iedereen hier brult. Ik heb eerlijk gezegd soms moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Ik ben kostwinner, mijn vrouw zit thuis met 2 kleintjes en die kosten best veel geld! Ik moet het van mijn overuurtjes hebben, maar die worden weer extra belast, dus ach, ik zal het ook wel fout doen!

• rene goedhart.

nou ik werk fulltime en verdien 2000 euro netto en mijn vrouw krijgt studiefinciering 550 en werkt part-time en verdient 500 daarmee per maand. Dus samen 3050 euro netto en we hebben 1 kind. We houden niks over. Dus we zullen het wel niet zo goed doen. Moet wel zeggen dat we maandelijks 350 euro aflossen voor auto. O ja en gaan 4x per jaar op vakantie. Maar je hoort mij niet klagen hoor en sparen doen andere maar ik leef liever………..

doegie!

• Tineke

ja dat vraag ik me ook af ja,.volgens mij scheppen we onder mekaar een heel verkeerd beeld…..en verdient inderdaad het gros onder of rond modaal…..