Hoeveel kostgeld moet ik betalen??

  • Peter

    Hallo,

    Mijn naam is Peter 20 jaar oud, ik heb de volgende vraag…

    Hoeveel kostgeld mogen mijn ouders rekenen.

    Ik ben net klaar met mijn MTS automatisering energie techniek (BOL 4 )

    Momenteel heb ik een baan in de ploegendienst waardoor ik 29% extra geld voor krijg.

    Mijn basis loon is 2680 +29% = 3457 euro per maand daar hou ik netto 2330 euro netto aan over.

    Verder moet ik nu ook mijn eigen ziekenkoste verzekering betalen en telefoon rekening + kleren.

    We wonen gewoon in een rijtjeswoning.. nu hebben jullie ongeveer wel een beeld.

    Ik hoor graag van jullie…

    Peter

  • Arco

    vindt dat je basissalaris ook wel erg mager voor een MBO opleiding én je (relevante) werkervaring…

    over de toeslag van 29% kan ik niets zeggen.

    mijn tip: geen kostgeld. waarom moeten je ouders profiteren als je zelf het minimum verdient? w.s. verdienen je ouders zeker vier of vijf keer zo veel!

    p.s. ik zou zeker eens rondkijken in deze economische goede tijden.

    arco

  • Tineke

    nou ik vind het salaris uitstekend voor een 20 jarige…is toch bij lange na geen minimumloon….

    en tsja kostgeld betalen vind ik zo gek nog niet…….ik schat zeker zon 20 procent van je loon….

  • Salaris

    Wat een idiote en niet relevante reacties (behalve die van Tineke). Deze vent stelt gewoon een vraag en wordt direct afgebrand. En ja dit is een zeer goed salaris voor iemand zonder werkervaring met deze opleiding.

    Peter, wat je moet doen is met je ouders aan tafel gaan zitten en op een rijtje zetten waar jij aan mee moet betalen:

    - gas water electra: schat in wat je verbruikt

    - huur/hypotheek: betaal een stukje mee aan je ouders

    - overige kosten: overzicht maken en inschatten wat jouw aandeel in deze kosten is

    Als je naar google.nl gaat en je zoekt naar: hoogte kostgeld, dan vind je een aantal links waaronder deze: http://www.vraagwijzerweert.nl/vragen/kostgeld.htm

  • Salaris

    En Arco: het is zeer waarschijnlijk dat zijn ouders niet vier a vijf keer zoveel verdienen, een inkomen van meer dan 10.000,- euro komt in echt niet zoveel gezinnen voor.

  • Peter

    Salaris en Tineke,

    Dank jullie wel voor je reacties, ik ga er zeker samen met m'n ouders er naar kijken.

    We komen gaan er zeker aan uit komen en dan kan ik is lekker gaan sparen voor mijn uitzet want daar zullen ook behoorlijk wat kosten aan verbonden zitten.

    Bedankt.Salaris schreef:

    >

    > Wat een idiote en niet relevante reacties (behalve die van

    > Tineke). Deze vent stelt gewoon een vraag en wordt direct

    > afgebrand. En ja dit is een zeer goed salaris voor iemand

    > zonder werkervaring met deze opleiding.

    >

    > Peter, wat je moet doen is met je ouders aan tafel gaan

    > zitten en op een rijtje zetten waar jij aan mee moet betalen:

    >

    > - gas water electra: schat in wat je verbruikt

    > - huur/hypotheek: betaal een stukje mee aan je ouders

    > - overige kosten: overzicht maken en inschatten wat jouw

    > aandeel in deze kosten is

    >

    > Als je naar google.nl gaat en je zoekt naar: hoogte kostgeld,

    > dan vind je een aantal links waaronder deze:

    > http://www.vraagwijzerweert.nl/vragen/kostgeld.htm

  • menno

    Je eet gauw voor 200 euries per maand, dus dat sowieso. Verder zou een bijdrage in energieverbruik redelijk zijn. Waarschijnlijk zo'n 50 euro per maand. Dus totaal 250 euro is fair, en gezien de hoogte van je salaris goed op te brengen.

  • Salaris

    200 euro eten per maand?

    daar eten wij met 2 personen van!

  • menno

    kom ik bij jou niet eten :P

  • Salaris

    Je bent altijd welkom hoor, als er eters komen dan wordt die 200 euro snel 250 of 300:).