BENIEUWD.

• gerrit

Vraag me af hoeveel procent van de mensen onder en hoeveel boven modaal verdienen.

Mischien kunnen we een klein onderzoekje doen,

Beroep Commercieel adviseur salaris 3200 bruto per maand.

• Henk

Ik schat zo'n 50 % erboven en 50% eronder :-)

• Aafke

verkoopadviseuze 34jr 4300 bruto/pmnd

• menno

Haha, ja dat dacht ik eerst ook…….maar dat klopt niet. Stel dat 50% modaal verdient, dan is het 25% erboven en 25% eronder (I).

Maar ik weet het antwoord niet :S

• menno

Nee klopt ook niet, corrigeer mezelf even: als 50% modaal verdient, kan het ook zijn dat maar 10% minder verdient en 40% bovenmodaal verdient.

• arco

2950 p m bruto / 40 uur

boven modaal dus

(15% ca)

benieuwd naar andere reacties

• Sjef

2750 bruto per 4 weken. Blijkbaar boven het modaal.

• erik

25 jaar

Sergeant der eerste klasse bij de landmacht.

permaand inclusief veb toelage ca 2400 pm

• Joost

Het is niet bedoeld als verwijt ofzo, maar jullie weten echt niets over het inkomen in Nederland…

De inkomensverdeling is scheef, d.w.z. dat er veel mensen beperkt inkomen hebben en weinig mensen een hoog inkomen. Modaal is dat inkomen dat het meest voorkomt. Stel je voor dat 30% van de mensen modaal verdient, dan zit 20% erboven en 50% eronder, zo zal de verdeling er ongeveer uit zien, of nog iets schever, b.v. 10 om 60.

Wat ik verdien doet niet ter zake. Ik mag in ieder geval niet klagen.

• menno

1.5 à 2 keer modaal (45.000 à 60.000) komt juist steeds vaker voor. En daardoor schuift het modale inkomen op, sneller dan je op grond van de inflatie mag verwachten. Er zijn maar weinig mensen die meer dan 10% onder modaal zitten.

In NL zijn de inkomens enorm genivilleerd dankzij vele progressieve belastingmaatregelen. Niet alleen de IB, maar denk ook aan huurtoeslag, zorgtoeslag, tegenmoetkoming studiekosten enz. Allemaal inkomenssubsidie-maatregelen (3x woordwaarde) waardoor de inkomens zo sterk nivileren dat harder werken nauwelijks loont.