Treinmachinist NS

  • Ciano

    hey dennis ..als eerst wil ik bedanken voor jouw snelle reaktie:-)

    een paar dingen:

    Moet je in het bezit zijn van een rijbewijs, of kwam het jouw niet uit vanwege jouw woonsituatie.??

    Ergens in 2001 solliciteerde ik bij de gemeente Amsterdam als machinist op de metro.Daar heb ik ook een “kleurenblindheidstest”gedaan, en het resultaat was dat ik kleurenblind zou zijn. Je weet hoe zo een test eruit ziet, en als je niet uitgerust bent kan je erop rekenen dat je ervoor zakt. ( dat was dus mijn geval wat betreft kleurenblindheidstest.)

    Die IQ test met dergelijke vragen heb ik inderdaad ook gekregen toen.

    Het waren naar mijn idee de meest simpele vragen, maar op de een of andere manier maakte ik hier en daar toch wat ( achteraf gezien) gekke fouten.

    misschien door de zenuwen?

    In ieder geval: heel tof van je dat je dit advies geeft.Nu kan ik me proberen voor te bereiden op wat mij te wachten staat, en alvast gaan oefenen met nog meer wiskundige / technische vraagjes.

    Op dit moment zoeken ze naar machinisten voor verschillende standplaatsen:

    Amsterdam, Lelystad, Haarlem, Alkmaar, Hoofddorp, Amersfoort, Dordrecht, Den Haag, Utrecht en Roosendaal.

    Ik heb voor standplaats Utrecht gekozen, want ik woon in de buurt ( culemborg)

    zie link: http://www.totaljobs.nl/JobSeeking/job28903924.html

    Ik zal je op de hoogte houden van hoe mijn procedure verloopt.

    Hopelijk kan ik jouw dan wat ( nieuwe) tips geven over hoe ze het nu doen.

    nogmaals bedankt dennis en groetjes

    Ciano

  • dennis

    ik woon in tilburg, dat is geen standplaats vandaar dat ik toendertijd een rijbewijs nodig had

  • Cargomachinist

    Hallo,

    Als je door de 1e selektieronde bent dan staan jou een aantal keuringen te wachten.

    1. Medisch onderzoek ze kijken vooral of je kleurenblind bent.

    2. Psychologisch onderzoek, deze teste zijn flink aangescherpt en dus niet meer vergelijkbaar met de normen van 2001. In deze test kijken ze vooral naar je persoonlijkheid en leer/redeneervermogen dit doen ze om je 2 x 250 vragen te laten invullen, daarna krijg je een behoorlijk zware concentratietesten, reactietesten,aandachtsverdeling,vigilantietest. Je moet een bepaald niveau halen met deze testen dat overeen komt met de door IVW voorgeschreven normen, na deze test krijg je indien nodig nog een rollenspel van 20min. in dat rollenspel moet je je kunnen bewijzen in moeilijke situatie's (tip: blijf rustig anders kun je gelijk vertrekken) als laatste krijg je nog een intensief gesprek met een psycholoog hij beslist dan of je het vak/opleiding wel aan kunt.

    Met deze teste vallen er erg veel af!

    Succes!

    Mvg,

    Cargomachinist

  • Mofo

    Hoi,

    Is er misschien een treinmachinist van de NS die dit leest die kan aangeven hoe een werkrooster eruit ziet van een maand of zo? En hoeveel uren werk je daadwerkelijk op een normale dag? Ik bedoel, hoe lang per dag zit je achter het “stuur”? Kan je zelf ook voorkeuren opgeven qua werktijden/dagen?

    Bedankt alvast,

    Mofo.

  • Paul

    Een rooster ziet er ongeveer zo uit:

    De ene week vroege dienst,dan laat en daarna soms nachtdienst.

    De diensten beginnen iedere dag op andere tijden,dat noemen wij dubbele onregelmatigheid.

    De dienstlengte die je per dag draait varieren van 5 tot 9.30 uur.

    Je zit nooit langer dan ongeveer 2/3 uur achter elkaar op dezelfde trein,meestal stap je met een tussentijd over op een andere trein/route.

    Helaas wil N.S af van voorkeursroosters,dus moet je alles rijden.

  • Mofo

    Paul schreef:

    > Een rooster ziet er ongeveer zo uit:

    > De ene week vroege dienst,dan laat en daarna soms nachtdienst.

    > De diensten beginnen iedere dag op andere tijden,dat noemen

    > wij dubbele onregelmatigheid.

    > De dienstlengte die je per dag draait varieren van 5 tot 9.30

    > uur.

    > Je zit nooit langer dan ongeveer 2/3 uur achter elkaar op

    > dezelfde trein,meestal stap je met een tussentijd over op een

    > andere trein/route.

    > Helaas wil N.S af van voorkeursroosters,dus moet je alles

    > rijden.

    Bedankt voor je antwoord Paul.

    Als het mogelijk is wilde ik toch wat meer details van je weten.

    Wat is het nut van elke dag een andere tijd beginnen? Dan word je helemaal ontregeld lijkt me. En hoe laat is vroeg? Hoe laat is laat? Hoe laat is 's nachts?

    Hoeveel weekenden werk je gemiddeld per maand?

    En nog een paar vragen: ik ben zelf net 40 maar zit er toch aan te denken om te solliciteren voor machinist. Ik heb jarenlang ervaring in de IT branche maar wil toch wat anders nu. Mis ik volgens jou dan een bepaalde basis voor het volgen van een machinist opleiding? Ben ik te oud?

    Bedankt alweer,

    Mofo.

  • Paul

    De reden dat je op verschillende tijden begint is simpel.

    Stel je begint iedere dag op dezelfde tijd,dat betekent dus dat je dan steeds dezelfde dienst hebt,dezelfde route dus!

    Gelukkig is er variatie,je rijdt op verschillende trajecten door het land.

    De aanvangstijden in de vroege dienst varieren van 4 uur tot ongeveer 9 uur.

    Late dienst is vanaf 11 uur tot ongeveer 19.00 uur.

    Nachtdienst is meestal van 23.00 uur tot 7.00 uur.

    Wij werken om het weekend.

    Of je een bepaalde basis mist voor mcn kan ik moeilijk beoordelen,de testen wijzen dat wel uit.

    Als ik jou was zou ik het gewoon proberen.

    gr, Paul

  • John

    Hallo Cargomachinist,

    bedankt voor je snelle reactie op mijn vorige vraag. Ik sta op het punt om te solliciteren bij ACTS. Bij Raillion vragen ze Wis- en Natuurkunde in je vakkenpakket, bij ACTS wordt hier niet naar gevraagd. Maar ik twijfel enorm. Het aanvang salaris is echter de eerste drie maanden slechts Bruto E. 1553,-. Na drie maanden zou hier dan onregelmatigheidstoeslag van E. 400,- bijkomen.Mijn huidige bruto salaris als trambestuurder is echter E. 2650,- incl. OT. Dus ik moet de eerste jaren flink inleveren. Zou ik binnen twee jaar weer ongeveer aan dit salaris kunnen zitten? En hoelang werk jij al als cargomachinist? Kun je me ook iets vertellen wat je verdere werkzaamheden zijn: moet je bijv. zelf je trein samenstellen? Wat moet je doen als je bij de plaats van aflevering komt, moet je zelf de wagons afkoppelen? Ik ben zeer benieuwd.

    Mvg John

  • Cargomachinist

    Hallo John,

    Om als machinist aan de slag te kunnen moet je eerst gekeurd worden, dus een medisch en psychologisch onderzoek. Het psychologisch onderzoek is behoorlijk zwaar hieruit kunnen ze zien of je over genoeg capaciteiten beschikt om het vak/opleiding als machinist aan kunt (de testen liggen tussen MBO-HBO niveau).

    je wordt als combi-machinist opgeleid: Machinist-wagenmeester-rangeerder als je deze opleiding hebt afgerond ben je cargomachinist volledig bevoegd. Als cargomachinist moet je dus zelf je treinen samen stellen, zelf je trein vertrekgereed maken, zelf remproeven nemen enz. Jij als cargomachinist bent voor dit alles verantwoordelijk, om aan een salaris van €2700,= bruto ex toeslagen te komen moet je 3 jaar kei hard werken (dag en nacht!) Railion, ERS, ACTS en Veolia Cargo zoeken nog flink wat machinisten, ik weet dat Veolia Cargo in september weer de opleidingen start.

    Mvg,

    Cargomachinist

  • Kees

    Ook ik zit nu sterk te twijfelen of ik er wel doorheen kom, vandaar even mijn bericht. Ik ben nu bijna klaar met een MBO opleiding op niveau 3 (ICT'er) maar zoals het er nu naar uit ziet denk ik dat ik daar niet echt mee verder wil gaan.

    Dus heb ik afgelopen zaterdag proberen te solliciteren als treinmachinist bij NS.

    Nu lees ik hier op deze prikpagina en diverse andere pagina's dat het echt heel moeilijk kan zijn. Hoe groot zal de kans zijn dat ik aangenomen zal worden? Zeker omdat ik officieel nog ook in Duitsland woon (maar kan uiteraard altijd op me zelf gaan wonen in Nederland als NS dat wilt). Op zich ben ik nog vrij jong, 20 ben ik nu en 21 word ik in Juli, alleen hoe groot zal de kans kunnen zijn dat ze mij er doorheen laten? Ik zeg zelf ook wel, voor mij is het ondanks alle negativiteit over het vak voor mij een zeer leuke baan, want ik hou wel veel van reizen. En het is een paar jaar geleden (nu ook!) wel een beetje een droombaan voor me. Een paar jaar geleden zat ik er zelf nog niet zo over na te denken, maar nu zeker wel omdat het nu ook heel goed zal uitkomen voor me. Dus na het verhaal wat ik net heb gezegd, hoe groot schatten jullie de kans ongeveer in dat ik aangenomen kan worden? De ambitie en de motivatie ligt voor mij wel heel hoog…