Treinmachinist NS

  • Baltazar Blaeckensteyn

    Nu begrijp ik waarom de treinen nooit op tijd rijden, dat komt natuurlijk om dat al die “machinisten” zoveel vrij zijn. Doe mij maar gewoon een luxe auto van de zaak i.p.v. een afgeragte trein van de zaak.

  • Cargomachinist

    Goeie keus met al die files en flitspalen, de tijd dat je in de file staat kun je ook anders benutten… en het nadeel met een auto (van de zaak) is ook dat je wel eens voor de spoorbomen staat te wachten en toe moet kijken hoe wij met 140km/h langs komen denderen… achja zo heeft ieder naadeel z'n voordeel.

  • John

    Hoeveel jaar moet je er dan al werken om E. 3100,- bruto te verdienen?

    Het aanvangsalaris is slechts E. 2000,- incl. toeslagen is mij verteld.

  • Cargomachinist

    Hallo,

    Het beginsalaris is inderdaad €1953,= brutto als je alle opleidingen met succes hebt afgerond (na ongeveer 3 jaar) verdien je ongeveer €2589,= brutto excl €400,= OT en in mijn geval komt daar nog buitenlandtoeslag bij van €154,= omdat ik ook bevoegd ben om in Duitsland te mogen rijden..

    Mvg,

    Cargomachinist

  • ahmet

    haloo ik ben ahmet

    ik ben 18jaar en ga naar mbo ik doe nu auto techniek/voertuig maar wil machniest worden

    wat voor opleding moet ik volgen en hoelang duurt het dat wou ik ff weten asl julei me kunnen helpen

  • dennis

    hey cargo machinist

    dat basis salaris van 1953 euro, geld dat ook voor reigers-machinist?

    en is dat ook excl. ot?

    waarschijnlijk zul je niet veel onregelmatig werken in je opleiding?

    groeten dennis

  • Cargomachinist

    Hallo Dennis,

    Helaas kan ik je niet zeggen wat je als leerling-machinist bij NSR gaat verdienen, bij andere private vervoerders zoals Arriva enz. verdien je in de beginfase ongeveer €1750,= bruto.

    Als cargomachinist worden in de praktijkopleiding ook onregelmatige diensten gedraaid deze worden alleen de eerste 3 maanden van je opleiding niet vergoed, na de 3 maanden ga je een functietrede omhoog en worden ook de toeslagen uitbetaald.

    Mvg,

    Cargomachinist

  • Cargomachinist

    Hallo Achmed,

    Om de opleiding “treinmachinist” te kunnen volgen heb je min. een MBO opleiding nodig.

    Maar… voordat je de opleiding kunt beginnen ga je eerst door een pittige selectieronde met o.a medische en psychologische keuringen, hier vallen er al erg veel af! Ook moet de machinist de Nederlandse taal in woord en geschrift perfect kennen Ik zie in jou verhaaltje dat jij er helaas (nog) niet aan voldoet als ik jou was zou ik eerst een opfriscursus Nederlands gaan volgen dan maak je meer kans.

    Mvg,

    Cargomachinist

  • Ciano

    kan iemand mij het inhoudelijke van die pittige testen uitleggen?

    Ik heb 18 mei een sollicitatie gesprek voor de funktie machinist.

    iemand tips?

  • dennis

    hoi ciano

    ik heb onlangs ook gesoliciteerd, ik heb al wel eerder die testen succes vol afgesloten(2001) maar gezien ik toen nog geen rijbewijs had, is dat toen niet doorgegaan…

    toen kreeg ik onderandere een reactie test, een pc scherm met instructie's….er kwam wat op mijn beeldscherm, en dan moest ik dus een reactie geven met of mijn rechter hand, dan wel mijn linker hand, ook middels pedalen met mijn voeten…

    kreeg geloof ik ook een soort van kleurenblindheids test..

    ook een iq test kregen we, waarbij er veel vragen richting de wiskundige/technische kant gingen….

    bv. veel van….wat moet er op de puntjes staan 2 4 6 8 .. etc.

    ook met vormen…. welke vorm zou logiserwijs bla blabla…

    en vragen van….welke kant draait tandwiel a op en tand wiel c etc. etc

    dan was er nog een psychologische test…. beetje in de trand van een beroepskeuze test…(mocht je die wel eens gedaan hebben)

    om eerlijk te zijn waren er toen van een fikse groep er maar 2 door, ik had mijn in het eindgesprek als 3de geplaatst door hun te overtuigen in dat gesprek, ik had de testen goed doorstaan, maar in de psychologische test bleek dat ze twijfelde of dat ik wel een baan als machinist aan kon omdat er uitkwam dat ik nogal een sociaal typ was en hun die fuctie nogal eenzaam/einzelganer-achtig vonden…

    mijn tip is dan ook om in die test je niet te veel te profileren als een gezelligheidsbeest…. vragen waren toen oa. “op een feestje ben je dan meer” a teruggetrokken/rusig….b uitbundig/een gangmaker….

    je begrijpt dus dat je in vervolg zo'n vraag met a moet beantwoorden….

    voor de rest hangt het meer af van je eigne vaardigheden waarin je je dus het beste kunt trainen op technisch/wiskundig vlak….

    veel succes en laat maar eens horen hoe het gegaan is, en wat jij nu precies kreeg, waarschijnlijk volg ik binnenkort haha

    voor welke standplaats soliciteer jij?

    ik woon in tilburg, ging toen voor eindhoven, nu vragen ze (in mijn geval) voor roosendaal

    groetjes dennis