Treinmachinist NS

  • Hans Scholten

    Beste Machinisten,

    Ik begin binnenkort opleiding tot MCN-VB voor een goederenvervoerder. Ik heb zelfstandig het seinenboek volledig ingestudeerd. Ik vroeg me af of seinen bij examens een grote rol spelen of is het maar een klein gedeelte? Ik heb ook de “Handboek Machinist van NSR” gedownload en begon met instuderen van deze. Hier staan echter dingen die niet direct voor mij van toepassing zullen zijn zoals: conducter, passagiers e.d. Verder vroeg ik me af of je deze ook letterlijk moet kennen (dus de Machinisten Handleiding)?

    Kan iemand me vertellen op basis van vooral welke vragen examens worden afgelegd?

    Bij Voorbaat Bedankt

  • cargomachinist

    Kijk op http://www.railmeester.nl

  • Hans Scholten

    Heb ik al gekeken. Daar heb ik mijn lesmateriaal vandaan gehaald ;)

    Ik kan niet echt ontdekken waar de meeste vragen op gebaseerd zullen worden, zoals in mijn vorige vraag gezegd.

    Altans, bedankt voor de tip :))

  • cargomachinist

    Om machinist te kunnen worden moet je eerst een PO en MO hebben gehad en uiteraard goedgekeurd zijn. Pas daarna mag je deelnemen aan de opleiding.

    Het theoretische gedeelte van ongeveer 25 dagen bestaat vooral uit de volgende hoofdstukken:

    Opvolgen van seinen

    aanwijzingen ontvangen en correct uitvoeren

    Correct handelen bij calamiteiten

    enz. enz.

    Praktijkdagen bestaat uit het theorie omzetten in de praktijk onder toezicht van een ervaren mentor.

    In elke opleiding worden min. 1 tussentoets gegeven, als je daarvoor een bepaalde score niet haald mag je niet eens op examen, in het ergste geval word je van de opleiding afgehaald en is het einde oefening.

    Examen:

    Het examen voor machinist VB bestaat ui 60 vragen.

    O.a het seinenboek dat je LETTERLIJK uit je hoofd moet kennen!!

    aanwijzingen enz

    van de 60 vragen heb je 19 harde vragen, je mag er dan 1 fout hebben met een bepaalde puntenscore, ook dit kun je op de site http://www.railmeester.nl terugvinden

    Kortom je moet er echt iets voor doen anders gaat het echt niet lukken.

    Succes.

    P.s bij welke vervoerder ga je werken?

  • Hans Scholten

    Dankje voor je uitgebreide antwoord! Nu heb ik wel een betere inzicht wat mij te wachten staat. Uiteindelijk goed dat ik de seinen nu al (voor de grote gedeelte) ken.

    Ik hoopte alleen niet dat de Handboek Machinist NSR compleet uit m'n hoofd en letterlijk moest kennen.

    Ik ga met Rurtalbahn in zee.

  • cargomachinist

    Goed bedrijf.

    Maar wat verdien je daar in de opleiding? en later als Machinist volledig bevoegd?

  • machinist NSR

    de wettelijke bepalingen zul je toch echt letterlijk op moeten kunnen dreunen.

    de “nsr” regels zullen wel meevallen, maar de spoorwegweg is voor iedere mcn gelijk

  • Mat

    Hallo ik ben nog 2 jaar met mn havo bezig maar ik vroeg me af of havo een goed niveau was om een opleiding voor treinmachinist te doen. Ik heb begrepen dat je een VMBO-GL opleiding nodig hebt maar is het ook correct als je met Havo gaat solliciteren bij NSR? Hoe zouden zij die jou aan moeten nemen daar over denken?

    Alvast bedankt! ;)

  • John

    Hoi Mat,

    Ik ben zelf Machinist bij NSR en ken collega 's met nog hogere opleidingen

    (universitair). Jaren geleden zou je niet zijn aangenomen, omdat ze bang

    waren dat je je zou vervelen op de trein. Tegenwoordig hoeft het geen

    belemmering meer te zijn. Succes met je opleiding.

    Mat schreef:

    >

    > Hallo ik ben nog 2 jaar met mn havo bezig maar ik vroeg me af

    > of havo een goed niveau was om een opleiding voor

    > treinmachinist te doen. Ik heb begrepen dat je een VMBO-GL

    > opleiding nodig hebt maar is het ook correct als je met Havo

    > gaat solliciteren bij NSR? Hoe zouden zij die jou aan moeten

    > nemen daar over denken?

    >

    > Alvast bedankt! ;)

  • Mat

    Bedankt!

    Ik ga gewoon solliciteren met mijn havo wiskunde en natuurkunde! Wie niet waagt die niet wint!