Open kaart spelen!!

• Govert

Ik vraag me ook af wat Arco voor de kost doet en wat hij daar mee verdient??

Zin om te reageren Arco?

• arco

hoi Govert,

is geen geheim hoor!

in het kader van ‘open kaart spelen’: werk in de gww (grond,-weg en waterbouw)-sector. Deels voorbereiding, deels uitvoering. Functie's: divers (ene keer projectleider, soms accountmanager, soms werkvoorbereider, etc.)

salaris: 2900 voor 40 uur,

7 jr ervaring.

• Thomas

@arco “ik zou graag 9.800,- per maand willen verdienen, maar toch zou ik mij (hopelijk, en dat zeg ik nu ik het niet verdien) erg schamen als ik het wel verdien!”

Waarom zou je je in godsnaam moeten schamen als je veel verdient?

Als je je schaapjes op het droge hebt, staat het leven open voor zaken waar velen nooit aan toe zullen komen.. (ooit van de piramide van Maslow gehoord)

• Bartje

Schoonmaakbranche

• ano

Voor dat salaris wil ik wel schoonmaken hoor.

• Martin

- Soort baan: financieel manager (zelfstandig)

- Aantal jaren werkervaring: 9 (leeftijd 31)

- Opleidingsniveau: academisch +

- Bruto maandsalaris: 12.500,- (beetje afhankelijk van het aantal gewerkte uren)

En nu geen afgustige reacties! Dit is mijn inkomen, geen cent meer of minder! Daar werk ik heel hard voor, continue bijscholen, risico t.a.v. ziekte is niet verzekerd als zelfstandige, maar het is een heerlijke manier van werken

T.a.v. de discussie over inkomensongelijkheid: gelukkig bestaat er een (vind ik) klein verschil tussen inkomens in Nederland, zeker na belasting-/premieheffing is het verschil naar mijn smaak veel te klein. De verantwoordelijkheid van een cassiere is natuurlijk iets anders dan die van een directielid. Daar kan je je niets bij voorstellen totdat je zelf in zo'n functie hebt gewerkt! En de vaste lasten zijn ook niet ongeveer gelijk!

En als je jaloers bent: “if you can't beat them, join them”. M.a.w.: ga ook zelf ondernemen, als je durft!

• Govert

@martin,

Kun jij je in de levensstandaard van een cassiere inleven dan?

Jij doet me een beetje denken aan Marco Van Basten. Er werd hem begin jaren negentig gevraagd wat volgens hem een bijstands uitkering opleverde. Zijn antwoord was ‘een ton in guldens per jaar ongeveer’.

• arco

ik voel me toch (lichtelijk) genoodzaakt om te reageren.

tussen de regels door wordt mij verweten afgunstig te zijn door Martin.

ik heb -volgens mij- genoeg benadrukt dat ik niet afgunstig bén, maar wel dat ik deze inkomensverschillen extreem vindt!

Graag wordt ik erop geattendeerd waar ik jalours ben en dit heb laten blijken!?

Ik geloof best dat Martin hard werkt voor zijn geld, maar dat doe ik zelf ook. Als ik dan mijn salaris (wat best goed is, volgens mij), vergelijk met dat van Martin, denk ik: zou hij 4 x zo hard kunnen werken? Lijkt me sterk.

Qau tijd lukt het sowieso niet, want 4 x 10 uur = 40 uur per dag. Qau inzet: ieder levert zijn inzet naar beste vermogen (ga ik maar even vanuit), dus ook niet.

Dan krijg je weer het aloude argument van verantwoordelijkheid; met alle respect, maar begint verantwoordelijkheid niet bij datgene wat je vraagt van de samenleving? Als je dus ca. 12.500,- vraagt van de samenleving p.m. vind ik dat niet verantwoordelijk afgezet tegenover een bedrag van 2.100 p.m. wat mijn vrouw verdient in de gehandicaptenzorg (HBO+, 9 jr ervaring).

over verantwoordelijkheid gesproken….

• Martin

Ik kan mij heel goed inleven in de levensstandaard van een cassiere, temeer daar ik vroeger als bijbaantje dit werk heb gedaan en de mensen van toen nog steeds zie!

Wat jullie niet in kunnen zien is wat er allemaal op de directietafel terecht komt. De problemen waar een beslissing over genomen moet worden. Dat is een andere verantwoordelijkheid dan die van b.v. de verpleegkundige!

Ik wil je het wel wat toelichten: vandaag komt er een rapport op mijn bureau dat volstrekt onbekend is, over een uur heb ik hierover overleg en daar moet een beslissing genomen worden. Die beslissing houdt in: gaan we investeren in land X voor een bedrag van 100 miljoen euro of niet. Zegt u het maar want u bent de finance manager! En wel graag onderbouwd en snel want vanmiddag vergadert de directie in Parijs en daar komt het dan op tafel. En zo gaat het ongeveer de hele werkweek door! Daarnaast is de werkdruk van “veel werk hebben” een heel andere werkdruk dan die van “veel verantwoordelijkheid hebben”.

Hoeveel vakantie hebben jullie zo in een jaar? Hier twee weken, als ik geluk heb 3 (waaronder deze week dus!).

En tenslotte: ik zit in een beroepsgroep waar er gewoon zeer weinig van zijn. Weinig aanbod en veel vraag: prijs stijgt! Zo simpel werkt het. Niemand verbied je om ook dit werk te gaan doen. Schrijf je morgen in bij een universiteit en ga ervoor werken, maar dan komen de excuses van prive en sociaal leven, gezin etc. en daardoor ontbreekt de tijd. En als je niet zo intelligent bent, begin dan morgen een kledingwinkel en bouw die uit tot een keten!

• Govert

Keuzes die je maakt!

Ikzelf verdien ongeveer de helft van wat Martin verdient, maar ik ben dan ook 6 maanden per jaar vrij. Ik hoef geen verantwoording te nemen over investeringen van 100 miljoen en een universiteit heb ik ook niet nodig maar in zit wel dagelijks in situaties waarin ik een directe beslissing moet nemen en als ik de verkeerde maak dan kost dat de zaak gelijk een 80 tot 100 duizend dollars. gelukkig is de dollarkoers lekker laag op het moment!