Wat doen wij verkeerd????

• rekenwonder

Inderdaad Bert. Ik had dit berekend vanuit de euro. Maar hij krijgt geen vakantiegeld, dus het is nog ietsjes minder. Maar vanuit jouw berekening heeft hij een goed salaris. Dus ik neem mijn woorden terug.

• Bas

Inderdaad: besparen op “onzinaankopen” Ik heb geen slecht inkomen maar doe tóch m'n boodschappe bij de Aldi,Lidl en Action. Scheelt enorm, voor dezelfde artikelen. met alleen soms een ander etiket. Kijk eens al je verzekeringen door, heb je die wel nodig? Abonnementen, goede doelen, etc. etc. Je tv-telefoon-internet: kijk eens naar een combipakket of gooi je vaste lijn eruit en bel via internet (kijk eens naar Voicebuster, bel je met € 10,- beltegoed gratis naar alle vaste lijnen,) etc. etc. Je levert niets in maar bespaart een hoop! Succes, Dagobertbas

• Martijn

Vaak “zien” mensen dat een ander het altijd zo goed voor elkaar heeft. Een nieuw huis/auto/keuken/verbouwing/ meerdere keren op vakantie etc. Er is echter niemand die aangeeft dat ze geld hebben geleend voor deze zaken. En toch verdienen de Dirk Scheringa's van dit land bakken met geld. Spiegel je niet teveel aan andere mensen. Dit geeft snel een ontevreden gevoel.

Nu naar onze eigen situatie; (+/- 3K netto 1 kind van 1,5 jaar)

Ik heb al onze transacties vanuit internetbankieren naar excel gehaald en alles een noemer gegeven (hypotheek, sparen, pinnen, boodschappen, energie, internet, overige winkels, etcetc). Vandaar uit een draaitabel gemaakt en je hebt precies inzichtelijk waar al het geld blijft.

Voor 2008 heb ik een persoonlijke begroting gemaakt. Het is mijn streven om iedere maand de actuals en begroting naast elkaar te zetten om ons met de neus op de feiten te drukken.

Wat me het eerste opviel waren de hoge uitgaven voor boodschappen, overige winkels en pinnen. Op deze 3 zaken kunnen we behoorlijk gaan bezuinigen. Op dit moment halen we iedere avond na het werk boodschappen en iedere keer ben je zo weer 13 euro kwijt. De uitgaven bij overige winkels is ook al zoiets we moeten echt vooraf bedenken; hebben we het wel nodig? En pinnen staat bijna synoniem voor verbrassen (bier, eten etc).

Wij gaan vanaf heden beter op deze 3 zaken letten en daarmee verwacht ik al een maandelijkse bezuiniging die zo kan oplopen naar 150 euro. Overigens redden we het nu ook wel makkelijk (sparen zo'n 350 euro in de maand) maar ik vind het niet verkeerd om bewuster met geld om te gaan, zeker ook om onze dochter dat in de toekomst mee te geven.

Onze dochter is nu nog te jong om er ook maar iets van te snappen maar een van de zaken die we onze dochter willen leren is het bewust omgaan met geld en dan kan je zelf niet geld gaan verslinden.

• Peer

Ik had het zelf kunnen schrijven…ik sluit mij hier dus bij aan. ‘Bij de buren is het gras altijd groener’ wordt er gezegd, maar…let op! Het is wellicht kunstgras!!

• Car

Goed verhaal Martijn!

• JLo

vergelijk je salaris in met wat je engeland zou verdienen: http://www.itjobswatch.co.uk/

• jose

Kan je daar ook de huren en andere uitgaven vergelijken mischien, de bewuste appels met peren is het anders dacht ik

JLo schreef:

>

> vergelijk je salaris in met wat je engeland zou verdienen:

> http://www.itjobswatch.co.uk/

• JLo

Nee dat is een site uit engeland om je salaris te vergelijken - ICT sector.

Er staat geen informatie over de prijs van dagelijkse boodschappen. In noordwest europa zijn de prijzen van duurzame/consumptie goederen van (internationale) ondernemingen min of meer gelijk. lokale producten weer niet.

De prijs van een koopwoning in Amsterdam (centrum) is niet vergelijkbaar met de prijs van een koopwoning op het platteland. Daarentegen wel met een koopwoning in bristol/manchester. Het gaat niet zozeer om landsgrenzen maar om regio's.

Een bepaalde functie in randstad is mogelijk financieel hoger gewaardeerd dan een vergelijkbare functie in

een plattelands-regio (groningen) met relatief hogere werkloosheid

• bert

Niet minderwaardig doen over het platteland want daar kom ik ook vandaan. Ik ken ook de salarissen in zweden en zwitserland bijv. (toevallig kennissen zitten). De koop en huurprijzen vallen daar nog enigzins mee, maar het dagelijks leven is er erg duur. Maar goed dat daar de salarissen dan ook wat hoger zijn.

• Gerrit

Ha Ha …. welkom bij de club

Ik heb een aantal jaren een zeer bovenmodaal salaris gehad vanwege werkzaamheden in het buitenland … and guess what ?

Toen was het ook op … geen nieuws en geen zorgen over maken.

Gewoon kindjes nemen en dan kun je niet meer naar de kroeg koop je thuis een kratje bier of flesje wijn … hoef je ook al die slap @!#$ verhalen van die half muffe kroegtijgers niet meer aan te horen….