Wat doen wij verkeerd????

• Bert

Hallo,

graag wil ik jullie het volgende voor leggen.

Mijn vrouw en ik verdienen per maand netto ongeveer 3100. Op zich denk ik niet slecht. Nu is het zo dat we per maand een bruto hypotheek hebben van 1000 euro. Zou je denken dat er per maand toch wel het een en ander over moet blijven. Wij houden niet echt veel over per maand en dat terwijl we toch niet echt uitbundig leven. Gaan bijna nooit uit eten, hebben 1 auto, vakantie vinden we niet belangrijk maar een gezellige avond daarentegen in het cafe ofzo weer wel. We hebben nog geen kinderen, maar op dit moment heb ik zoiets dat dat financieel niet mogelijk is. Doen wij dan echt iets verkeerd of maak ik me zorgen om helemaal niets??

Graag jullie reactie hierop.

Groetjes, Bert.

• menno

Beste Bert,

Jullie netto-inkomen is niks mis mee. Ik ken het probleem. Waar blijft het allemaal?!

Maak een simpel kasboek. Inkomsten/uitgaven. Zal je zien waar het allemaal blijft. En dat je waarschijnlijk maar een paar honderd euro per maand overhoudt voor leuke dingen. En tja, dan een paar keer naar de kroeg, kadootje voor iemand, bosje bloemen, rekeningetje van CJIB en de maand is (financiëel) om.

Groeten Menno

• Dada

Ik herken het helemaal. Wij zitten per maand op 4000 netto, maar er blijft nooit iets over. Raar he? Je leeft geheel naar je inkomen. Als we meer krijgen zal het vast ook op gaan.

• joke

Ik leef op 1500 netto met 3 personen 500 huur en houd nog over voor leuke dingen

Gewoon eens op papier zetten wat je uitgeeft en bezuinigen is dan niet zo moeillijk.

Vaak gaat er giga veel aan boodschappen uit, wij hebben aan 50 euro boodschappen genoeg en eten er best goed van ook is er altijd wel een chipje of koekje

• monique

Hoi,

Met je netto inkomen is zeker niets mis. Wij hebben samen hetzelfde te besteden maar hebben “gelukkig ” een veel lagere maandlast wat betreft hypotheek. Wij hebben 325,00 bruto, te danken aan het feit dat we jong gekocht hebben. Houden nog genoeg over om te sparen.

Even een tip, ik lees net dat iemand schrijft als je meer krijgt gaat het ook op nou dat is op te lossen door iedere keer dat je loonsverhoging krijgt dit gewoon door te loodsen naar de spaarrekening, dan kun je er ook niet aan wennen.

Groetjes

Monique

• Peer

Bert,

Wij, gezin met twee kleine kinderen, hebben netto ook ongeveer 3100 netto per maand. Ook onze bruto hypotheeklast is 1000 euro. Ik heb een leasebak van 31000 euro in de bijtelling en mijn vrouw heeft ook een auto. Bij ons vloog het geld eruit en ik ben 8 maanden lang een kasboek bij gaan houden in Excel. 8 maanden alle bonnetjes bewaard. Bij ons bleek de besparing te zitten in de boodschappen en ‘onzinaankopen’ Dingen die je eigenlijk niet nodig hebt maar tocht koopt. Ondanks twee geldverslindende, maar uiteraard lieve kids, sparen we nu 250 per maand en we hoeven eigenlijk niets te laten. Het is een kwestie van op je uitgaven letten. De komende jaren gaan de salarisverhogingen naar de spaarrekening.

Groet, Peer

• Joyce

Wij netto 2000 p.mnd, bruto hypotheek van 800, 2 jonge kinderen, auto, caravan, 2 grote honden, 2x p.jr. vakantie, en toch nog sparen, geen schulden (behalve natuurlijk de hypotheek, maar dat vind ik geen echte schuld).

Hoe? Idd een keer een kasboekje bij gehouden, sindsdien bewuster kopen, en vooruit kopen! Dus nu al rustig rond kijken voor bv. sinterklaas. Aanbiedingen aflopen van vooral non-food bv. luiers.

En een avondje stappen kan erg hard oplopen, dit doen wij dus eigenlijk nooit meer (maar wel een dagje uit met de kids). Veel dingen kunnen goedkoper als je maar moet.

Zou zeggen als oplossing, idd opslag meteen naar spaarrekening zodat je niet went. Maar bv. ook een bedrag van 500 iedere maand naar een aparte spaarrekening, en deze dan ook niet gebruiken.

Kinderen kan zeker, zo dachten wij ook. Werkte allebei fulltime, regelmatig uiteten en uitgaan, dagjes weg etc. etc. oftewel we genoten.

Sinds ik zwanger was van de 1e hebben we ons leven omgegooid. Probeer het maar eens zet een aantal maanden 1000 op een spaarrekening, en kom er echt niet aan. Je zult zien als je echt wilt lukt het.

Let wel: als je echt kinderen wilt, hou er rekening mee dat het niet een kwestie is van kinderen nemen. Zie het steeds meer in mijn omgeving dat men te lang gewacht heeft en daardoor in de medische molen terecht komen.

• Mark

Wij 3000 netto, hypotheek 1700 bruto (=1200 netto). 2 x auto en één kindje (7 maanden) gaat allemaal goed (33 en 27 jaar oud)

• Jan

Je woont in het verkeerde land!

Ik woon in noorwegen, werk 6 maanden per jaar ( de andere 6 maanden zit ik op zee) 3800 euro netto per maand, ook als ik thuis ben + een bonus van 2 maandsalarissen elke januari!

Geen ziektekostenverzekering, eigen huis met 2 appartementen in de verhuur aan studenten, dit is belastingvrij! De huurinkomsten dekken de helft van mijn hypotheek (1100 euro per maand ) 2 kinderen met gratis onderwijs.

Geen bureaucratische poppenkast hier alles lekker persoonlijk, als ze hier vragen hoe je heet bij de belasting of zo, geef je je voornaam en daarna je geboorte datum en ze weten wie je bent.

Ik heb deze site nu een paar keer bekeken en het is me nu erg duidelijk, ik kom nooit meer naar Nederland terug.

Groeten uit Noorwegen

ps, ik ben niet universitair geschoold of een HBO'er maar een simpele ‘seismic source mechanic’ oftewel een goed betaalde bouten en moeren vervanger!!

• Monique

Begrijp nu waarom wij als toerist in Noorwegen altijd te veel betalen…

Het zal een kwestie van tijd zijn, voor de “maatregelen” ook daar doorgevoerd gaan worden…….voorlopig heb je er als inwoner zekers wel voordelen bij.