Treinmachinist NS

• olaf

dit duurt ongeveer 2 weken en er mogen geen kantekeningen bij je advies staan

• jappie

Hallo, naar aanleiding van jou bericht op deze site, heb ik een vraag.

Momenteel zit ik in de situatie dat ik waarschijnlijk een switch moet maken

in mijn werkzaamheden.

Mijn hele leven heb ik me al geinteresseerd voor goederen vervoer via spoor.

In mijn zoektocht naar informatie is het lastig te ontdekken wat de route is om cargo machinist te worden.

Bestaat er een opleidingsinstituut waar je informatie over de opleiding kunt opvragen ? Of gaat het via andere wegen ?

Kortom, hoe kom ik erachter hoe/waar ik voor cargo machinist kan gaan leren ?

Alvast bedankt voor je moeite om te antwoorden.

Met vriendelijke groeten

Jappie

Cargomachinist schreef:

>

> Als cargomachinist (goederenmachinist) kun je met 36 urige

> werkweek €2800,= excl toeslagen en overuren verdienen. Ik ben

> 10 jaar int chauffeur geweest… maar nooit meer, nog ff en

> je word als een stuk stront aangekeken. Ben blij dat ik deze

> keus heb gemaakt. Perfecte arbeidsvoorwaarden, goed

> verdienen, en toch veel vrije tijd. Alleen je bent 't niet

> zomaar, eerst een paar pittige keuringen en dan nog een

> pittige opleiding… dus dat van "ik wil het makkelijker

> hebben" gaat in dit verhaal echt niet op. Machinist wordt je

> niet zomaar… Chauffeur kan elke boer worden.

• Hobbez

Beste Jappie,

Ik ben zelf geen treinmachinist, hoewel ik me ook voor het vak interesseer. Wat ik inmiddels te weten ben gekomen via deze site is het volgende:

Er is in Nederland nog geen centrale opleiding tot (cargo)machinist - wel zijn er dacht ik plannen van Railion en ACTS om een dergelijke opleiding op te zetten. Deze opleiding zou vanaf half 2008 (?) worden gegeven op het Koning Willem 1 college in Noord-Brabant.

In ieder geval, momenteel is het zo dat machinsten intern worden opgeleid door het bedrijf waar ze komen te werken. Echter, zoals Cargomachinist schreef, moet je diverse testen ondergaan voordat je wordt toegelaten tot de opleiding. Hierbij wordt gekeken of je geschikt bent voor het vak van machinist (je wordt getest op concentratievermogen, alertheid, etc.). Voldoe je aan de eisen, dan is de kans groot dat je een nieuwe baan hebt. Er zijn momenteel behoorlijk wat mensen die solliciteren naar de baan van (cargo)machinist. Er is dus veel concurrentie..

Kijk eens op de sites van de verschillende railtransportbedrijven (Railion, ACTS, Rail4Chem, enz.) voor de globale eisen om machinist te worden. En doorzoek deze prikpagina eens - ook de wat oudere berichten zijn nog steeds interessant! Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb kunnen helpen.

En mocht ik het mis hebben of enkele dingen vergeten ben te vermelden, corrigeer of vul me dan gerust aan.

Hobbez

• CargoSollicitant

Hallo allemaal,

Ik heb gesolliciteerd bij Railion en het eerste gesprek vondt ik heel prettig lopen. Vorige week heb ik de uitslag van Human Company ontvangen en deze zag er prima uit, moest er zelfs een beetje van glunderen. Ik vondt het een erg pittige keuring en ging ontzettend moe naar huis zonder achteraf een idee te hebben hoe ik uit de bus zou komen. De uitslag was dus ok. Binnenkort krijg ik een medische keuring en dan een volgende selectiegesprek. Nu is het zo dat ik momenteel zo rond € 1850,00 netto overhoud elke maand. Dit is volgens mij ruim boven hetgeen ik in het eerste gesprek heb gezien in een tabelletje. Ik wil dit erg graag en wil dus ook best concessies doen, maar ik heb ook een gezin te onderhouden en een hypotheek te betalen etc. Ik ben nu 30 en mijn vraag is eigenlijk of iemand weet of hier over te praten valt en wat een starter bij railion van ongeveer mijn leeftijd netto overhoud (incl. onrgelmatigheid natuurlijk) zodat ik weet waar ik ongeveer aan toe ben. Ik wil natuurlijk niet al meteen mijn kansen verspelen door bij Railion met salaris'eisen' te komen die niet haalbaar zijn.

Bedankt voor jullie reacties!

M.

• CargoSollicitant

Hallo allemaal,

Ik heb gesolliciteerd bij Railion en het eerste gesprek vondt ik heel prettig lopen. Vorige week heb ik de uitslag van Human Company ontvangen en deze zag er prima uit, moest er zelfs een beetje van glunderen. Ik vondt het een erg pittige keuring en ging ontzettend moe naar huis zonder achteraf een idee te hebben hoe ik uit de bus zou komen. De uitslag was dus ok. Binnenkort krijg ik een medische keuring en dan een volgende selectiegesprek. Nu is het zo dat ik momenteel zo rond € 1850,00 netto overhoud elke maand. Dit is volgens mij ruim boven hetgeen ik in het eerste gesprek heb gezien in een tabelletje. Ik wil dit erg graag en wil dus ook best concessies doen, maar ik heb ook een gezin te onderhouden en een hypotheek te betalen etc. Ik ben nu 30 en mijn vraag is eigenlijk of iemand weet of hier over te praten valt en wat een starter bij railion van ongeveer mijn leeftijd netto overhoud (incl. onrgelmatigheid natuurlijk) zodat ik weet waar ik ongeveer aan toe ben. Ik wil natuurlijk niet al meteen mijn kansen verspelen door bij Railion met salaris'eisen' te komen die niet haalbaar zijn.

Bedankt voor jullie reacties!

M.

• Cok

Hallo Allemaal,

Heb gesolliciteerd op de vacature machinist bij de NS! Mijn functie als claims manager houdt bij mijn huidige bedrijf op te bestaan en ik zit per 1 novemebr zonder werk. Ben net zoals sommige van jullie gepassioneerd van treinen en ambitieer deze job heel erg. Nu het dilemma,…ik ben 55 jaar maar kan nog wel een paar jaartjes mee. Denken jullie dat ik kans maak? Huidige salaris Euro 3200 = E 1800 netto

Bedankt voor jullie reactie. Groeten,….Cok

• peet

Onzin, ik was met 25 minuten klaar!

Btw. alle testen stellen imo weinig voor, kreeg het voor mijn kiezen toen ik met mijn mentor op pad ging: treinen rijden..5 verschillende types per dag….en netjes wegzetten op een perron met 12 bakken…..of 8 minuten vertraging eruit rijden…..

btw: het inkomen van een machinist part-time bij ns en die wat erbij doet bij de goederen-commerciele is E 3.000 netto, heb ik het nog niet over de lease auto en tankpas…en allerlei extras zoals bonus als je wilt overwerken…..

• dennis

Nou….

hier zakt mijn broek van af!!!

Door de NS afgewezen en vind het een raare manier van selecteren…

Gelukkig heb ik ook een kopie van mij testen thuis gekregen, een mooi papiertje om bij volgende sollicitatie's te gebruiken.

watsgebeurt!

ben begin jullie bij het eerste gesprek in roosendaal geweest, er waren zo'n 40 mensen aanwezig..

ik ben toen met ong. 17 mensen door gegaan naar de keuringen/testen..

Op die dag werd ik als eerste opgeroepen om een sollicitatie gesprek aan te gaan.

wat is er waarschijnlijk gebeurt: ze wilde met mijn verder en legde mijn papieren “ergens neer”!

Al die ong. 17 anderen zijn ook op die stapel terecht gekomen, maar ik dus onderaan.

Toen de afgevallenen weg gestuurd waren hebben ze de stapel er bij gepakt en moest je naar voren komen en werd de datum van je keuringen aan je medegedeeld.

De bovenste mocht bv. al een week laer of zo gaan…

Ik, die onderop lag mocht pas medio augustus op keuring…

Schijnbaar wacht ns niet alle sollicitanten af, en pikt er dan de 8 (vacatures) beste uit, maar gaat zoiezo met de eerste 8 die “de norm” gehaalt hebben door…

Ik heb mijn intelligentietest op hbo nivo gemaakt en ook de concentratie en persoonlijkheids testen heb ik met glans doorstaan…

Bij het eind-gesprek was de medewerker van daar dusdanig enthousiast dat ondanks het test-rapport nog uitgewerkt moest worden dat hij mijn duidelijk aangaf dat ik de testen zeer goed gemaakt had..

Ik heb de ns gevraagd of er echt géén andere redenen waren, dan kan ik daar tenminste iets mee, maar dat was zeker niet het geval en erkende het verhaal van die psycholoog..

Als bv. die lijsten daar in roosendaal op alfabetische volgorde hadden gelegen, had ik er gezien mijn achternaam wel bijgezeten stelde ik vast..

men erkende dat maar dan was iemand met pak 'm beet een achternaam als VERMEER er weer niet mee eens geweest..

kortom weet niet of ik bij de 8 beste gehoord had maar nogmaals vind het zéér vreemd dat men niet eerst alle sollicitanten de keuring laat doen en dan pas gaat kijken met wie men verder gaat…

Ben er daarom zwaar ziek van, heb nl. ookal her en der gecolliciteerd bij goederen vervoerders maar aangezien ik niet wil verhuizen zit ik daarvoor in brabant denk ik niet in de ideaale regio.

• piet

Balen voor je, ben nu zelf bezig met de opleiding, ben ook hiervoor verhuisd.

Wie weet lukt het op andere standplaats?

• Peet

Cok schreef:

>

> Hallo Allemaal,

> Heb gesolliciteerd op de vacature machinist bij de NS! Mijn

> functie als claims manager houdt bij mijn huidige bedrijf op

> te bestaan en ik zit per 1 novemebr zonder werk. Ben net

> zoals sommige van jullie gepassioneerd van treinen en

> ambitieer deze job heel erg. Nu het dilemma,…ik ben 55 jaar

> maar kan nog wel een paar jaartjes mee. Denken jullie dat ik

> kans maak? Huidige salaris Euro 3200 = E 1800 netto

> Bedankt voor jullie reactie. Groeten,….Cok

Hoi Cok, gewoon solliciteren, je kan nog minstens 10 jaar mee. Alleen, je startsalaris is E 1874,- bruto excl. onregelmatigheidstoeslag. Niettemin veel succes gewenst

Gr. Peet