Treinmachinist NS

• Cargomachinist

Voor informatie en vragen kun je het beste naar http://www.railmeester.nl gaan. Dat is echt een duidelijke site met erg veel informatie over toelatingseisen keuringen, opleidingen en examens voor het machinistenvak.

Erg interessant!

• sjoerd

oke, bedankt voor jullie antwoord, want dan zal ik gewoon de tijd laten lopen tot dat ik 21 ben, zodat in ieder geval oud genoeg ben om naar de testen te gaan!!

• Hans Scholten

Beste Cargomachinist en/of andere (leerling) machinist,

Ik ben door eerste sollicitatiegesprek heen bij Arriva. . Ik ben ook door de psychologische onderzoek heen. Tussentijds ben ik benaderd door andere railbedrijf ( Rurtalbahn ) en die zouden ook verder met mij willen gaan. De opleiding is nog niet begonnen. Ik zit nu erg in de knel bij welk bedrijf ik het beste zou kunnen starten. Ik maak me zorgen over de examens die mij te wachten staan. Als ik niet slaag, ben ik werkloos.

Kan iemand me aanraden of het verstandiger is bij Arriva of bij Rurtalbahn te beginnen? Heeft iemand ervaringen over de moeilijkheidsgraag van de examens voor deze 2 bedrijven, want ik zou graag voor de meer simpele versie willen gaan??

Wat is wijsheid? Iemand ervaring? Kunnen examens voor een wat langere tijd ( bijv 6 maanden ipv 3 ) worden uitgesteld?

Bij voorbaat bedankt voor alle reacties.

• machinist NSR

tja……………..

de examens zijn wettelijk/landelijk.

hierin zijn dus geen afwijkingen.

er kan wél verschil zitten in opleiding, maar dat zou je bij de betreffende bedrijfen na moeten vragen.

• Drikus

Beste Hans,

De examens zijn landelijk vast gelegd en het maakt dus niet uit bij welke vervoerder je gaat werken en of het reizigers of goederen vervoer is.

Het enige verschil is dat je bij de Ruhrtalbahn waarschijnlijk ook tot wagenmeester opgeleid word en bij Arriva niet.

De opleiding is zeker pittig maar met de juiste inzet is het te doen.

En het is ook een kwestie van wat je zelf wil.

Bij Arriva zal je niet veel afwisseling hebben en veel de zelfde trajecten rijden.

De Ruhrtalbahn heb je nog de kans om over een paar jaar je Duitse bevoegheid te halen (als je daar tenminste zin in hebt)

Vraag anders eens of je een dagje met een Machinist van zowel Arriva als Ruhrtalbahn mag mee lopen dan heb je ook meteen een beetje een beeld van hoe een dag er voor een machinist uitziet.

Gtrz Drikus

• Cargomachinist

Kijk voor meer info op http://www.railmeester.nl

• Cargomachinist

Hallo,

Ik zou voor Rurtalbahn gaan, daar heb je een uitgebreider werkpakket met een hoger salaris. Arriva is alleen maar op en neer naar Geldermalsen, daar wordt je na een maand ook niet vrolijk van. Trouwens vertrekken ze met bosjes bij Arriva, Alle machinisten hebben het gezien en willen meer uitdaging.

Voor opleiding en exameninfo zie:

http://www.railmeester.nl

• Hans Scholten

Hartelijk dank voor reacties.

Psychologische onderzoek heb ik al met succes afgerond. van de www.railmeester.nl heb ik inmiddels de seinenboek volledig bijna afgestudeerd als voorbereiding op examens ( ik ben nog niet eens ergens in dienst hehe :)

Bij Arriva maakten ze me behoorlijk onzeker na uitspraak : “als je de examen voor de tweede keer niet slaagt ontbinden wij contract”.

Na email aan www.railmeester.nl werd mij “MEV independent Railway Services” aangeraden. A.s. 10. Oktober heb ik bij Rurtalbahn sollicitatie afspraak. Mijn afgeronde psycho-onderzoek heb ik wel als sterke wapen ;)

Bij MEV doen za alle soorten treinen. Ik weet even niet wat het wordt. Ik zal de afspraak effe afwachten.

Nogmaals bedankt voor de goede reacties. Ik hou jullie op de hoogte.

• Andre

Hoi,

Ik zou erg graag machinist (cargo) willen worden. Ik heb al aardig wat info opgedaan. Maar één ding kom ik maar niet achter.

Ik woon in een uithoek (Millingen aan de rijn, bij Nijmegen)

Nu is mijn vraag, in het meest gunstige geval als ik door alle testen en sollicistaties heen kom en aangenomen wordt.

Zou dit dan betekenen dat ik dan altijd naar het westen van het zou moeten reizen? Of zijn er ook standplaatsen die wat dichterbij voor mij zijn? Kan iemand mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.

Want zover ik heb begrepen zitten de meeste bedrijven in het westen van het land, wat natuurlijk logisch is.

Alvast bedankt,

Andre.

• jan

Andre, de meeste bedrijven kunnen wel in het westen zitten, maar veelal werken ze met opstapplaatsen.

Zo is Emmerich dld ook een opstapplaats en dit is niet zo erg ver van jou uit de buurt.

Bij MEV en Spoorflex werk je door heel nederland en ben je afhankelijk waar je begint, feit is wel dat je een auto van het bedrijf krijgt.

Succes met alles.

Een landelijk werkende Inframachinist.