Treinmachinist NS

• rached

Hoi Pien,

Stap gewoon de sollicitatie in en zie waar het schip strand!

Vertel niet dat je een po heb gedaan, laat ze het zelf ontdekken wie jij bent, want zij moeten immers geen ander beeld krijgen doordat jij al aangeeft dat je ergens anders bent afgewezen;)

veel suc6 iig!!

gr.R

• Cargomachinist

Graag wil ik ff iets rechtzetten. Mijn vrouw is werkzaam als bedrijfspsycholoog bij Human Company, dit is een keuringsinstituut voor personeel met een veiligheidsfunctie.

Als je een PO elders negatief hebt afgerond kom je in het landelijke systeem bij alle keuringsinstituten! LET WEL.. dit betreft alleen voor keurlingen voor een veiligheidsfunctie bij het spoor, deze norm heeft het IVW opgelegd. Dit hebben ze gedaan om te voorkomen dat er toch “ongeschikte” kandidaten na b.v 5 x keuren doorglippen. Je mag met een negatief PO na een half jaar weer opnieuw gekeurd worden, is de uitslag dan weer “Negatief” word je medegedeeld dat je helaas niet geschikt bent voor een dergelijke functie bij het spoor en is het dus voor 95% afgelopen (ze houden altijd 5% over)

Ikzelf ben mentormachinist en merk ook wel dat sommige leerlingen met een “Positief” PO de stof gewoonweg niet berijpen en alsnog niet geschikt blijken te zijn, ook dan is het helaas einde carriere.

Vragen?

Ik hoor t wel

• Pien

Bedankt voor je uitleg cargomachinist.

Ik heb nog wel een vraag. Ik heb gesolliciteerd als trambestuurder, valt deze functie ook onder “veiligheidsfunctie bij het spoor” of is dit een hele andere branch?

• Cargomachinist

Dat is i.d.d een andere branch, je krijgt wel een aanstellingskeuring maar deze is lang niet zo zwaar dan de keuring voor spoorwegpersoneel.

• Wer

Hoi Cargo,

Hoe vaak komt het voor dat aspirant mcn afvallen voordat ze volledig bevoegd zijn?

Ben daar wel benieuwd naar omdat ik met een beetje geluk in okt/nov/dec met de opleiding ga beginnen. Het is voor mij een serieuze aangelegenheid daar hier de schoorsteen ook moet blijven roken. Heb nu al jaren een stabiele situatie maar ben aan wat anders toe en heb daarom naar deze functie gesolliciteerd.

Dank je!

• Cargomachinist

Hoi,

Het ligt er al helemaal aan bij welk bedrijf je de opleiding krijgt, er zijn namelijk bedrijven die naast de voorgeschreven normen nog hun “eigen” regeltjes hebben.

Je krijgt in je theorieopleiding 2 tot 3 tussentoetsen, zit er geen of nauwelijks vooruitgang in dan laten ze je niet eens op examen gaan, en dan kun je alsnog akkoord gaan met je ontslag, want voordat je begint teken je eerst een scholingsovereenkomst.

De bedrijven die het beste scoren zijn momenteel:

NSO (NS opleidingen)

MEV independet railway services (www.mev-nl.nl)

Vragen?

• Wer

Ik heb gesolliciteerd bij NSR. Wat de toetsen betreft, dat is duidelijk. Heb je concrete getallen wat betreft het uitval percentage? Als nu blijkt dat 75% sowieso al afvalt tijdens de opleiding dan moet ik nog is bij mezelf te raden of ik dat risico wel wil nemen.

Zoals al gezegd, het is voor mij geen spelletje maar serieuze aangelegenheid.

• Kramers

Hallo,

Onlangs heb ik voor de functie als conducteur gesolliciteerd, en ben gelukkig door het selectiegesprek heen. Nu volgen nog een psychologische test en een medische keuring, over enkele weken.

Nu ik het forum lees, begin ik me wel zorgen te maken over het pittige PO gedeelte.

Ik kreeg te horen dat ik onder andere een rollenspel krijg op die dag, en allerlei testen.

Graag zou ik bruikbare tips en adviezen willen krijgen, specifiek gericht op de conducteursfunctie. Kunnen jullie me hierover adviseren?

Bij voorbaat dank,

Kramers.

• Pien

Hoi Cargo,

Bedankt voor je reactie. Nu ben ik wat gerustgesteld en kan ik in ieder geval gewoon naar het sollicitatiegesprek gaan.

• Rammstein

Beste dames en heren,

Ik heb de meeste reacties gelezen en wat me opvalt is het zelfvertrouwen waar het in veel reacties ontbreekt.

Kom op zeg, als je door de PO bent heen gekomen kun je de opleiding ook aan.

We hebben uit vele reacties kunnen lezen dat het geen peuleschil is.

Wat we ( de aspirant MCN-en kunnen doen is kennins bundelen tijdens de opleiding en ervaringen en kennis met elkaar delen, dat motiveert en stimuleert.

Ik hoop binnenkort een reactie van NSR te krijgen omtrent een datum voor het medische gedeelte en dan ga ik er ook voor, want het is echt een investering in onze toekomst.

Ik ben zelf 48, moet veel inleveren, maar heb het er zeker voor over.

Go for it people!!!!!!.

Rammstein