Treinmachinist NS

• Cargomachinist

Ik wens jullie allemaal heel erg veel succes! maar…. jullie zijn er nog lang niet, onderschat de opleiding absoluut niet. In de meeste gevallen krijg je 2 kansen voor het theorie-examen, zak je de 2e keer dan is het alsnog exit!

Slaag je voor je theorie, dan staat je een boeiende en interessante wereld te wachten. Je gaat dan je theorie omzetten in de praktijk, en ook daat komt erg veel bij kijken zoals materieelkennis, wegbekendheid, onverwachte situatie's, aanwijzingen van treindienstleiders en soms ook een hoop rottigheid! LET WEL!! maak je in de zelfstandige rijdagen (60 dagen) “domme” fouten dan kun je ook gelijk vertrekken en is je MCN-carriere ten einde. TEN ALLER TIJDE KOPPIE ERBIJ HOUDEN DUS!

succes!

• wer

Zijn er veel gevallen bekend van mensen die afvallen tijdens de opleiding en verdere carriere? Als ze bij bosjes af zouden vallen hou je weinig mcn over.

• Cargomachinist

van de 10 halen er gemiddeld 7 het theorie-examen niet, de vraag naar MCN-en blijft groot omdat ze met een enorme vergrijzing te maken hebben. Tegenwoordig stelt IVW nogal hoge toelatingseisen voor het spoorwegpersoneel.. en in het bijzonder voor MCN-en

Ze vragen nogal wat van je.. de meeste denken als ze het PO/MO binnen hebben dat ze er dan zijn, nee.. dan begint het pas!

Denk er zeker niet te makkelijk over, begin met een gezonde en nauwkeurige inzet aan de opleiding.

• rached

Ik geloof inderdaad dat het je allemaal niet komt aanwaaien, maar toch scheelt het al of je gewend bent om te leren en daarbij of je inzet goed is!!

Inprincipe zou je de opleiding gewoon kunnen halen, want diege die opleiding starten zijn ook door de keuring heen gekomen!!

Ook zijn er een hoop mensen die naast hun mc-opleiding een andere opleiding gevolgd en behaald hebben!!

afijn,

Geen reden om dan de mc-opleiding te onderschatten!!

Cargomachinist, doe jij zelf de opleiding al en wat is de PO/MO???

gr.R.

• rached

Hey Rammstein,

Doe je zelf de opleiding en zoja, kun je dan iets vertellen over je ervaringen tot nu…

Of het je mee - of tegenviel??!

gr.r

• Drikus

De PO/MO zijn de keuringen Psychologisch en Medisch.

Verder is de opleiding vrij pittig maar met de juiste inzet goed te doen.

Zelf heb ik het theorie examen 2 maanden terug gedaan en ben in 1 keer geslaagd.

Nu ben ik bezig met de wagenmeester curcus en hoop deze op 8 juli af teronden.

• rached

Hey Drikus,

Ik geloof zeker dat de opleiding pittig is!!goed dat je je theorie heb gehaald, ondanks de vele stof die je moet kennen!!

Had een technische vooropleiding, waardoor de theorie makkelijker was voor je??

gr.R.

• Rammstein

@Rached,

Ik ben door de PO keuring heen, en op weg naar het medische gedeelte, en hoop dan binnenkort met de opleiding te mogen beginnen.

Ondanks de woorden van Cargo, zou ik de opleiding nooit onderschatten, het is nl niet niks om zoveel mensen en materieel in je macht te mogen hebben.

het lijkt mij vooral waardevol om met de ervaren mcn samen het leertraject te doorlopen, want natuurlijk zijn er op het spoor veel zaken waar men absoluut niets van weet.

En ja al die verhalen, ik wil het zelf meemaken!

Later……………………….,

R

• rached

Hoi Rammstein,

Veel suc6 met de resterende keuring;)

Je klinkt als iemand die goed weet waar hij aan begint, dus ik hoop dat je doorkomt!!

gr.R

• Pien

Helaas, ik ben niet door.

Dit zeg ik niet nu ik het PO onvoldoende gemaakt heb, maar hetgeen er in de verklaring staat vind ik erg vreemd. Ik heb een gesprekje van 10 minuten met de psycholoog gehad en ik vind het knap wat hij allemaal over mij weet te zeggen. Naar mijn idee een aantal dingen onjuist, maar ja de psycholoog zal wel gelijk hebben.

Op naar een andere baan :)