Treinmachinist NS

• Martijn Verborg

Hallo,

Het is eigenlijk best wel lang al een droom voor me om machinist te worden. Ik heb alleen een paar probleempjes/vraagjes:

Zo is mijn vooropleiding VWO, ik studeer nu aan de universiteit geschiedenis maar daar wordt je niet echt gelukkig van. Het machinist worden speelt dus in mijn hoofd, ik heb alleen via via een keer gehoord dat het voor iemand met vooropleiding VWO sowieso al heel lastig is of zelfs uberhaupt niet in aanmerking komt omdat die schijnbaar moeilijk ‘vast’ te houden is. Klopt dit enigszins met de realiteit?

Daarbij komt dat ik op dit moment 19 jaar ben (September wordt ik pas 20). Voor zover ik begrepen moet je toch wel overal minimaal 21 zijn om in aanmerking te komen? Dat zou ik behoorlijk jammer vinden aangezien ik dus bijna 2 jaar te vullen heb, waarna het nog maar de vraag is of je ook daadwerkelijk ergens aangenomen wordt.

Dan nog heel even over het salaris (dit forum staat er al vol van). Voor zover ik het dus goed begrepen heb verdient een goederenmachinist over het algemeen toch, behoorlijk, meer als een personenmachinist. Ik hou gewoon van treinen en het rijden erin lijkt me nog geweldiger dus waarin ik ook rij, dat maakt mij niet zo veel uit. Ik zou salaristechnisch dus het beste voor het goederenvervoer kunnen gaan (als het ooit zover komt)?

Hoewel het over algemeen gezien wordt als toch een behoorlijke degratie, van wetenschappelijk onderwijs met goede baan/salarismogelijkheden naar opleiding machinist en het machinist zijn, vind ik toch dat je moet doen wat jezelf leuk lijkt daarom zou ik heel graag machinist willen worden.

Het was een heel verhaal, hopelijk heeft iemand de moeite genomen om het te lezen.

Alvast bedankt,

Martijn Verborg

• peet

Hoi Martijn,

Veel mensen delen je droom, dus ik kan je goed begrijpen. Laat ik je gerust stellen. Vroeger werd je inderdaad niet aangenomen met een hoge opleiding. Nu is dat anders. Ik ken iemand met een universitaire opleiding technisch wiskunde die is aangenomen bij NS reizigers als machinist. Tijdens zijn opleiding bij NS heeft hij zelfs zijn Bachelor nog gehaald. Echter je moet wel 21 jaar zijn, dus nog even geduld.Martijn Verborg schreef:

>

> Hallo,

> Het is eigenlijk best wel lang al een droom voor me om

> machinist te worden. Ik heb alleen een paar

> probleempjes/vraagjes:

>

> Zo is mijn vooropleiding VWO, ik studeer nu aan de

> universiteit geschiedenis maar daar wordt je niet echt

> gelukkig van. Het machinist worden speelt dus in mijn hoofd,

> ik heb alleen via via een keer gehoord dat het voor iemand

> met vooropleiding VWO sowieso al heel lastig is of zelfs

> uberhaupt niet in aanmerking komt omdat die schijnbaar

> moeilijk ‘vast’ te houden is. Klopt dit enigszins met de

> realiteit?

>

> Daarbij komt dat ik op dit moment 19 jaar ben (September

> wordt ik pas 20). Voor zover ik begrepen moet je toch wel

> overal minimaal 21 zijn om in aanmerking te komen? Dat zou ik

> behoorlijk jammer vinden aangezien ik dus bijna 2 jaar te

> vullen heb, waarna het nog maar de vraag is of je ook

> daadwerkelijk ergens aangenomen wordt.

>

> Dan nog heel even over het salaris (dit forum staat er al vol

> van). Voor zover ik het dus goed begrepen heb verdient een

> goederenmachinist over het algemeen toch, behoorlijk, meer

> als een personenmachinist. Ik hou gewoon van treinen en het

> rijden erin lijkt me nog geweldiger dus waarin ik ook rij,

> dat maakt mij niet zo veel uit. Ik zou salaristechnisch dus

> het beste voor het goederenvervoer kunnen gaan (als het ooit

> zover komt)?

>

> Hoewel het over algemeen gezien wordt als toch een

> behoorlijke degratie, van wetenschappelijk onderwijs met

> goede baan/salarismogelijkheden naar opleiding machinist en

> het machinist zijn, vind ik toch dat je moet doen wat jezelf

> leuk lijkt daarom zou ik heel graag machinist willen worden.

>

> Het was een heel verhaal, hopelijk heeft iemand de moeite

> genomen om het te lezen.

>

> Alvast bedankt,

> Martijn Verborg

• Maarten

Martijn,

Ik ben gelukkig dus niet de enige die zo'n overstap wil maken.

Ook ik heb VWO gedaan en daarna Bedrijfsinformatica en werk nu al 8 jaar in de IT. Maar ik heb er nooit bewust voor gekozen. Min of meer ben ik er vanzelf in gerold. Ach, ik verdien er mijn brood mee, maar plezier in je werk is toch ook een belangrijke factor.

Bijna iedereen in mijn omgeving verklaart me voor gek: 'je bent toch slim en je verdient toch goed? Waarom dan switchen".

In dat opzicht hebben ze gelijk maar om nou de hele dag op mijn kont achter een pc te zitten in een saai kantoor met collega's die het over voetbal en hun leaseauto's hebben… Ik ben liever zoveel mogelijk zelfstandig bezig en wil het idee hebben dat ik iets leuks aan het doen ben, in plaats van een beetje zitten te tikken. Als ik dan iets minder verdien, ach.

Waarom trekken mensen zich zoveel aan van meningen in hun omgeving?

Als je een doel voor ogen hebt dan kan je het bereiken.

• brood

Hallo,

Ook ik wil HEEL graag de overstap maken naar de functie van machinst bij NS. Zo'n beetje al mijn vragen zijn zo'n beetje op dit forum wel beantwoord, op een na, nl:

Weet iemand wanneer er weer selectiedagen door de NS worden georganiseerd? En heeft het zin om nu al te solliciteren?

Alvast bedankt voor uw reactie(s)

• peet

Hoi Brood,

kijk op www.werkenbijns.nl, stuur een mail en er wordt vanzelf contact met je opgenomen.

Succes!

• Wer

Nou heb de gok gewaagd en gesolliciteerd voor mcn bij de NS. Kom uit de IT sector waar ik de leiding geef aan een kleine groep krachten. Het start salaris is dus wel even slikken bleek uit het korte gesprek wat ik met een aardige dame van de NS had.

Verder heb ik een avond in de week waarop ik in principe niet beschikbaar ben, ook erg lastig.

Verder lees ik hier dat de opleiding (+ de selectie) echt pittig is en hopelijk heb ik aan met mts electronica opleidinkje voldoende op dit allemaal te halen.

Kortom ik ben er nog niet uit. Werk nu 40 uur in de week en gebruik de fiets om de 500m tussen huis en werk te overbruggen. Mocht ik bij de NS willen gaan werken dan ben ik minstens een uur onderweg om op de standplaats te komen.

snif…Dan toch maar trainsimulator spelen?

• deco

Hoi allemaal

Ik heb een vraag binnenkort heb ik mijn testen voor de NS..Nu is mijn vraag ik ben nooit getest op kleurenblind maar weet wel dat ik een problemen met kleuren hebt.Door die testen op internet val ik zwaar door de mand..Wordt ik bij de ns alleen getest op rood en groen of op het gehele plaatje…En moet ik dan zoiezo de moeite nog nemen om die testen te doen als het mss gewoon weg niet haalbaar is hoe graag je ook wilt…….

gr co

• Cargomachinist

Hallo,

Je wordt op het gehele plaatje getest, dus de komplete kleurenblindheidstest.

Als je kleurenblind bent dan is het helaas afgelopen met een machinistencarriere.

Mvg,

Cargomachinist

• Wer

Ik heb ze van de week aan de lijn gehad (NS) omtrend de sollicitatie naar machinist. Bij het telefonische intake gesprek was dit zowat het eerst wat ze vroegen. Draag je een bril en ben je kleurenblind?

Ik hoop spoedig een uitnodiging te mogen ontvangen voor een selectiedag.

• roko

die bril is niet zo'n ramp………………….kleurenblindheid wel!!!!!!

Als je kleurenblind bent, ben ik bang dat je het niet gaat redden.

Die tests op internet zijn redelijk simpel, en als je die al niet haalt, zie ik het somber in.

iig, heel veel succes

groetjes

machinist NS-Reizigers