Salaris Treinmachinist

• Hans

Elke reactie op Mandy Zeegers is er 1 teveel…zo ook mijn reactie.

Maar als je over het spoor raast in een toestel waarin zich honderden mensen bevinden dan lijkt het me duidelijk dat voor dit beroep een zware opleiding en verantwoordelijkheid is vereist.

Ik ben niet op de hoogte van de salarissen bij de NS maar bij een kleine regionale vervoerder liggen de salarissen ongeveer op 2700 a 2800 brutto (rond de 2000 netto) bij 38 uur werken. Bij 40 uur iets hoger en na gelang dienstjaren natuurlijk nog iets hoger. Machinisten die al een tijd in het vak zitten gaan met bedragen van rond de 2300 netto naar huis. Bij de NS schijnt dit (naar horen zeggen) een paar honderd euro hoger te liggen. Uiteindelijk draait het om het aantal dienstjaren en het aantal uur wat je werkt en hoeveel onregelmatige diensten je draait. Weekendiensten en avonddsiensten worden logischerwijs beter betaald dan als je alleen maar dagdiensten wilt draaien.

• ras

Hoi allemaal,

Machinistenopleiding kost ong. 100.000! Opleiding bij ns duurt ong. 2jaartjes en je wordt goed opgeleid! Je móet alles weten over het seinenstelsel en de regelgeving rondom machinist wezen! Je móet ook een hoop over treinen leren, dat is tegenwoordig wel een stuk minder dan vroeger..

De verantwoordelijk is enorm, zeker als je ziet dat je bij iedere overtreding van de wet grofweg te maken kan krijgen met ivw etc.!

Hey salaris is meer dan terecht, .ik werk 3 2jaartjes bij ns, 27 jaar , neem TOT nu toe gemiddeld 2500 netto mee en dan kan ik nog 2 schalen omhoog!..

Miranda, ik was hiervoor ook beleidsmedewerker..(hbo) en dat leventje stelt weinig voor, blijf jij maar zitten want een baan als machinist is top en we hebben geen arrogantjes nodig!

• remco

hoi ras,wat een geld zeg die opleiding ongelofelijk.ik mag 6 februari beginnen met de opleiding.heb er onwijs veel zin in en ben supergemotiveerd.de verdiensten in het 1e jaar ligt op 2008 bruto ex onregelmatigheidstoeslag.daarna ga je volgens mij inderdaad goed omhoog als je alles goed hebt afgesloten,een vriend van mij is 13 jaar machinist en pakt soms extra dienst en zit rond 3000 netto.ben nu nog chauffeur en heb nu 2200 netto voor 55 uur per week.maar ja eerst ga ik goed leren en me best doen om uberhaupt machinist te worden.ik ga ervoor!!!!

• Ursela

Beste Remco,

Ik wens jou heel veel succes met de opleiding en leuk om te lezen dat je heel gemotiveerd bent.

• Thijs

Heey,

Je kan de opleiding machinist ook op het scheepvaart en transport college doen in rotterdam.

Je moet hiervoor wel een technische vooropleiding hebben gehad, en je krijgt een medische keuring en psychologische keuring.

het is mbo 3 brede opleiding.

De reden dat ik zeg dat het een brede opleiding is. het duurt 2 jaar. alles word uitgelegd hoe de automatische koppeling werkt en de schroefkoppeling etc etc. het eerste jaar is theorie en 10 weken stage en het 2e jaar 20 weken stage. alles word behandeld qua techniek van materieel en bovenleiding en het spoor.

Groet,

• Roy

remco Schreef:

——————————————————-

> hoi ras,wat een geld zeg die opleiding

> ongelofelijk.ik mag 6 februari beginnen met de

> opleiding.heb er onwijs veel zin in en ben

> supergemotiveerd.de verdiensten in het 1e jaar

> ligt op 2008 bruto ex

> onregelmatigheidstoeslag.daarna ga je volgens mij

> inderdaad goed omhoog als je alles goed hebt

> afgesloten,een vriend van mij is 13 jaar machinist

> en pakt soms extra dienst en zit rond 3000

> netto.ben nu nog chauffeur en heb nu 2200 netto

> voor 55 uur per week.maar ja eerst ga ik goed

> leren en me best doen om uberhaupt machinist te

> worden.ik ga ervoor!!!!

Hoi Remco,

Kun jij mij vertellen hoe je in aanmerking komt voor die opleiding?

Ik ben er al een jaar mee bezig om NS te benaderen, maar ik krijg steeds negatief bericht terug, dat ik volgens hun ( de randstad waar hun de sollicitaties doen) niet aan hun eisen voldoe, bv elektrotechniek etc. Kun jij mij vertellen hoe dit zit en waar ik op moet reageren? Stuur me desnoods een mail via: royvl73@gmail.com ik wil dit al zolang, en het lukt steeds maar niet.. Alvast bedankt!

• Matthijs Janssen

Hi,

Ik zit in een sollicitatieprocedure voor treinmachinist bij de NS.

Ik zou graag even met een machinist willen spreken.

Wil jij wat vragen beantwoorden?

reageer aub op email: janssen.widt@gmail.com

Alvast bedankt!

Matthijs Janssen