onzeker

• Eric Basel

Hallo mensen,

Ik heb het volgende wat ik aan jullie wil voorleggen.

Mijn vriendengroep ken ik van het VWO en het is een hele leuke groep. Na het VWO is iedereen gaan studeren aan de uni (ik ook) en nu komt de periode dat iedereen een beetje gaat werken. Iedereen behalve ik heeft dan ook een goede baan en dito salaris. Ik heb echter mijn studie niet afgemaakt en ben nu ook gestopt (voelt als een opluchting).

Ik werk nu als administratief medewerker wat ik wel leuk vind maar ik verdien maar 1800 euro bruto en geen extra's. Mijn vrienden hebben allemaal een auto van de zaak, dik salaris en eigen huis enzo, maar voor mij zit dat er allemaal niet in omdat ik er geen geld voor heb. Ik moet ook nog mijn IBG lening terugbetalen van 90 euro per maand (!). Nu gaan ze met zijn allen in maart op wintersport en ik kan weer niet mee omdat ik geen geld heb. Dit soort dingen komen heel vaak voor, etentjes, uitgaan, dagjes weg, weekendjes weg enz enz. Ik wordt er heel verdrietig van dat ik nergens aan mee kan doen en wordt hier ook onzeker van. Ik verzin vaak smoesjes om niet mee te gaan omdat ik niet durf te zeggen dat ik het geld niet heb.

Herkent iemand deze situatie en hoe ga je ermee om?

Alvast bedankt!!!

Eric

• Henk

Ik herken de situatie niet, maar kan me wel voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt.

Uit je verhaal maak ik op dat je waarschijnlijk rond de 25 jr oud zal zijn. Heb je je studie niet afgemaakt omdat de studie niet leuk bleek te zijn? Of ben je het hele studeren gewoon beu en wilde je gaan werken en geld gaan verdienen? In het eerste geval zou je nog een andere studie (eventueel op HBO niveau, met misschien wel wat vrijstelllingen) kunnen gaan doen. Ben je het hele studeren sowieso beu, dan zou je een paar praktijkgerichte cursussen kunnen doen in een vakgebied wat je wel leuk lijkt en zo, ondanks het ontbreken van een diploma, toch een leuk CV opbouwen.

Je kan ook nog besluiten zelfstandig ondernemer te worden, maar dan moet je over het algemeen wel een bepaalde hobby/passie hebben waar je dan ook echt je werk van zou willen maken.

Lastige keuzes om te maken allemaal …maar ik ken zat mensen die rond hun 25e/30e (of zelfs later) na een aantal jaren werken in een bepaald vakgebied werken, besloten het roer helemaal om te gooien.

Aan de andere kant, geld maakt niet altijd gelukkig, dus je zou het hier bij ook kunnen laten zitten (ook als administratief medewerker zal je salaris nog wel wat gaan stijgen de komende jaren), maar dat lijkt me gezien je VWO opleiding toch wel erg zonde!

• Eric Basel

Hoi Henk,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben nu 26. De reden van mij studie is mijn eigen schuld, ik heb teveel gefeest en te weinig gedaan… Resultaat was dat ik na 6 jaar studeren nog niet eens mijn eerste 1,5 jaar af had. Toen ben ik maat gestopt omdat ik besefte dat het zo niet door kan blijven gaan.

Een HBO opleiding heb ik ook naar gekeken maar ben het studeren even beu dus het lijkt met niet verstandig ermee verder te gaan op dit moment.

Dit werk kan ik idd niet blijven doen. Als ik zie dat mensen al 10 jaar (!) dit werk doen kan ik het ook niet begrijpen. Het is gewoon simpel cijfers en gegevens invoeren.

Zijn er nog andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten?

Eric

• arco

deels in zelfde schuitje.

alleen havo, geen vervolg opleiding.

toch begonnen bij het bedrijfsleven op een functie op niveau. Tis de eerste jaren wel knokken, maar ik heb de kans gekregen mijzelf te bewijzen.

wellicht een tip?

arco

• Jos

Beste Eric,

Het klinkt misschien hard maar dit heb je aan jezelf te danken. Had je maar een studie af moeten maken.

Nu heb je de keuze of blijven zeuren en je zielig vinden en van een hongerloontje rondkomen of de schouders eronder en ertegenaan! Start met een WO opleiding deeltijd en maak wat van je leven! Van 1800 euro kan bijna niemand fatsoenlijk rondkomen (of je moet geen hobby's hebben).

Ik denk dat je je antwoord zelf wel weet….

Succes!

Jos

• Eric Basel

Arco,

Mag ik vragen wat je dan doet? Heb je daarna nog een opleiding gedaan? Misschien een brutale vraag maar wat is je leeftijd en je salaris nu.

Jos wat verdien jij dan? Ik vind 1800 euro niet veel maar zeker geen hongerloontje, volgens mij zijn er mensen die er een compleet gezin van onderhouden. Sorry maar ik vind je reactie echt niet fijn.

Zit er echt verder niemand in hetzelfde schuitje?

gr.

Eric

• arco

hoi Eric,

1800 is idd geen hongerloontje.

ben nu 28 jr. nu 7 jr werkervaring in bedrijfsleven bij zelfde bedrijf

toen ik 20 was gestopt met hbo opleiding, daarna 1 jaar in de ‘bouw’ gewerkt, daarna dus overgestapt in bedrijfsleven. gestart met salaris van 2750 gulden (dus nog veel minder als wat jij nu hebt).

daarna doorgegroeid tot huidig niveau, verdien nu ruim 3000 per maand

gr. arco

• arco

oh ja…

jos.. de meeste mensen met een HBO-opleiding (onder andere in de zorgsector) met minimaal 5 - 10 jaar ervaring zitten maar net boven de 1800 euro bruto.

(helaas spreek ik nu vanuit de ervaring van mijn vrouw)

ter lering.

arco

• Tinus

Is het Eric Basel of Eric Bazel?

Wat een slap gezeik zeg!!

Als je het presteert om in 6 jaar maar anderhalf jaar van je opleiding te voltooien en de rest van de tijd te verzuipen dan kan ik je altijd nog een baan bij defensie aanraden. Dan kan je daar lekker mee door gaan.

Of ik zou maar zelfstandig ondernemer worden. Want als werkgever iemand aannemen met jouw instelling lijkt me echt een drama.

Ik denk ook niet dat we dit topic al te serieus moeten nemen want opmerkingen als

'Sorry maar ik vind je reactie echt niet fijn.' klinkt mij een beetje te gemaakt.

Zeg tabee tegen je ‘rijke’ vriendjes en ‘get a life’

• menno

Beste Eric,

Je komt op mij over als iemand die niet erg veel doorzettingsvermogen heeft. Hard werken en je schouders eronder is niet echt “je ding”.

Uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit of je wel of niet gestudeerd hebt. Heb je geen studie gedaan dan begin je onder aan de ladder en moet je enorm knokken en een beetje geluk afdwingen. Heb je wel een studie afgerond dan stroom je hoger in op de carriere-ladder, maar wel zo'n 5 jaar later. Die achterstand kun je wel weer wegwerken, maar dan ben je wel tegen de 40.

Jij hebt ervoor gekozen om geen studie af te maken. Dan zul je dus heel hard moeten knokken, maar dat wil je eigenlijk ook niet. Dán blijf je onder je niveau werken op maximaal een modaal loon.

Succes.

Groeten Menno