onzeker

• Eric Basel

Hallo mensen,

Ik heb het volgende wat ik aan jullie wil voorleggen.

Mijn vriendengroep ken ik van het VWO en het is een hele leuke groep. Na het VWO is iedereen gaan studeren aan de uni (ik ook) en nu komt de periode dat iedereen een beetje gaat werken. Iedereen behalve ik heeft dan ook een goede baan en dito salaris. Ik heb echter mijn studie niet afgemaakt en ben nu ook gestopt (voelt als een opluchting).

Ik werk nu als administratief medewerker wat ik wel leuk vind maar ik verdien maar 1800 euro bruto en geen extra's. Mijn vrienden hebben allemaal een auto van de zaak, dik salaris en eigen huis enzo, maar voor mij zit dat er allemaal niet in omdat ik er geen geld voor heb. Ik moet ook nog mijn IBG lening terugbetalen van 90 euro per maand (!). Nu gaan ze met zijn allen in maart op wintersport en ik kan weer niet mee omdat ik geen geld heb. Dit soort dingen komen heel vaak voor, etentjes, uitgaan, dagjes weg, weekendjes weg enz enz. Ik wordt er heel verdrietig van dat ik nergens aan mee kan doen en wordt hier ook onzeker van. Ik verzin vaak smoesjes om niet mee te gaan omdat ik niet durf te zeggen dat ik het geld niet heb.

Herkent iemand deze situatie en hoe ga je ermee om?

Alvast bedankt!!!

Eric

• Henk

Ik herken de situatie niet, maar kan me wel voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt.

Uit je verhaal maak ik op dat je waarschijnlijk rond de 25 jr oud zal zijn. Heb je je studie niet afgemaakt omdat de studie niet leuk bleek te zijn? Of ben je het hele studeren gewoon beu en wilde je gaan werken en geld gaan verdienen? In het eerste geval zou je nog een andere studie (eventueel op HBO niveau, met misschien wel wat vrijstelllingen) kunnen gaan doen. Ben je het hele studeren sowieso beu, dan zou je een paar praktijkgerichte cursussen kunnen doen in een vakgebied wat je wel leuk lijkt en zo, ondanks het ontbreken van een diploma, toch een leuk CV opbouwen.