Overuren vraagje

• Sammy

Sinds één jaar werk ik bij een bedrijf waar ik een contract heb voor 15 uur per week á 10,– euro netto per uur.

I.v.m. verhuizing van het bedrijf heb ik de afgelopen tijd overuren gemaakt.

Op mijn overzicht staat dat ik voor overuren 115% ontvang, maar netto houd ik nu 8,86 per uur over.

Volgens hun heeft dat te maken met de ….toeslag. ik val nu ergens boven??

Ik weet niet meer precies hoe het zit.

Wat vinden jullie ervan?

Ik vind eigenlijk dat ondanks overuren ik toch minimaal 10 euro mag ontvangen.

Groetjes Roosje

• maud

ik had ook dat, wanneer ik overuren maakte, ik voor deze uren minder netto overhield dan voor mijn contract uren. Vaak zijn extra uren werken buiten ‘normale’ werktijden daarom vind ik het niet acceptabel dat je daar dan minder aan overhoud. Dit heb ik mijn werkgever voorgelegd en ik krijg nu voor deze uren bruto meer betaald zodat ik netto hetzelfde overhoud dan voor mijn contract uren.

Ik denk dus dat je dit best kunt voorleggen aan je werkgever.

• harkie

Jij vindt het niet kunnen dat je minder betaald krijgt. Maar krijg je ook minder betaald ? Netto minder overhouden, wil niet zeggen dat je ook minder betaald krijgt. Het gaat natuurlijk om het bruto bedrag wat je krijgt en in de meeste gevallen zal dat heus wel meer zijn. Dat je dus minder overhoud heeft te maken met de heffingskorting, waar iedere nederlander recht op heeft. Deze korting bedraagt €2070 per jaar( als ik mij niet vergis).Dit wordt verrekend met je salaris. Bij overwerk vindt deze verrekening niet plaats.

• maud

Daarin heb je gelijk, maar je kunt je afvragen of het ook terecht is dat er geen heffingskorting wordt toegepast om over uren. Dat betekend dus dat de staat er beter van wordt als je over gaat werken.

• harkie

Ja en nee, iedere nederlander heeft recht op die korting of je nu werkt of niet.Het bedrag is dus aan een maximum gebonden en dat wordt dus met het verwachte aantal uren dat je werkt verekend. Dus als je parttime werkt zal je per uur er eigenlijk meer aan over houden.

Bij elke vorm van arbeid wordt de staat er beter van omdat er allerlei premies moeten worden afgedragen.

• Sammy

Harkie,

Ik krijg bruto meeer, maar netto houd ik minder over.

Ik schiet er dus weinig mee op, het gaat mij om het netto bedrag.

Ik heb een netto uurloon afgesproken dan ga ik er vanuit dat ik met een overuur ook minimaal dat netto uurloon overhoudt.

Hun zeiden wij hebben expres al meer gegeven, wisten dat ws al.

Goed bedoelt, de overuren zijn namelijk overdag gemaakt.

Maar ik begrijp dat op overuren geen heffingskorting gerekend wordt.

Of is het zo dat ik nu net boven een drempel kom.

Groetjes Roosje

• harkie

Het blijft een lastige discussie. Contractueel heb je recht op €10 netto per uur bij een werkweek van 15 uur. Nu vind je ,dat je dat voor die andere uren ook minimaal hetzelfde moet krijgen,maar je hebt daar geen afspraken over gemaakt.Eigenlijk hadden jullie van tevoren moeten afspreken wat de verdiensten zouden zijn. Ik denk niet dat je van je werkgever kan verwachten dat hij de rest aanvult, hij betaald al meer uit voor een overuur .Dat je nu dus minder krijgt is dus puur een belastingkwestie. Gaat het nu om heel veel uren/geld dan zou ik nog maar eens om de tafel gaan zitten en anders zou ik het maar zo laten.En mischien kan hij jou op een andere manier tegemoet komen in de vorm van wat extra verlof o.i.d

• Sammy

Hoi Harkie,\

Bedankt voor je kijk op de zaak, ik heb nu nog een overurenbriefje wat ik in moet leveren, ik ga even overleggen hoe we dat op kunnen lossen.

Je hebt gelijk voor de overuren heb ik niets afgesproken, ik ging ervan uit dat, als er meer uren bijkwamen, dat voor hetzelfde netto uurtarief zou zijn.

Hartelijk bedankt.

Groetjes Roosje

• Bas

hallo Roosje,

Hangt er een beetje vanaf of je een vast contract heb dus 15 uur vast of een flextimerscontract (minimaal 15uur).

In het eerst geval worden overuren volgens mij extra belast.

In het geval van een flextimers contract kan je overwerken tot 40 uur zonder extra belastingen te betalen.

Groetjes Bas

• Sammy

Hoi Bas,

Ik heb een vast conract voor 15 uur.

Is het wat om het van vast naar flexibel te zetten.

Buitende verhuizing om,maak ik elke maand toch wel een stuks of 6 overuren.

Groetjes Roosje