Dit is niet verplicht en hoef je dus niet na te gaan. Gewoonlijk is het zo dat pensioen in de CAO geregeld is. Als er geen CAO is, dan is er vaak een interne regeling waarin het pensioen geregeld is. Of er is dus niets geregeld, maar ik vind dat niet van deze tijd!
Je kunt pensioen dus niet afdwingen, wel is het zaak om je pensioen te gaan regelen. Het lijkt ver weg, maar als je straks 40 ben, ben je te laat (tenzij er een fitse erfenis aan zit te komen, maar dan nog kan je beter kiezen voor de zekerheid door het zelf goed te regelen).
Ik kom overigens nog maar weinig bedrijven tegen die niet een of andere pensioenregeling heeft voor de werknemers. Het zou voor mij reden zijn om dit eens te gaan bespreken met P&O, je zult niet de enige zijn die zijn pensioen geregeld moet hebben.
Daarnaast zou ik, afhankelijk van je werkervaring en waarde op de arbeidsmarkt, gaan kijken of je niet elders een baan kunt vinden. In b.v. de non-profit is het heel normaal dat pensioen geregeld is, en de salarissen voor administratief personeel zijn er niet per definitie lager.
Een baan zonder pensioenopbouw zou ik niet willen. Spaarloon is trouwens geen arbeidsvoorwaarde zoals veel werkgevers je willen doen geloven, maar een wettelijk geregeld recht.