Salaris grondwerker.

• Sjaak

Zweetlepel, da's een goeie. Je hebt gelijk Sander, gewoon respect hebben voor eenieders beroep!

• ikk@mail.com

waar kan men nu opgeleid worden tot de ambachtsman zoals: rietdekker, metselaar, timmerman, marskramer, ambachtelijke landwerk.boer, grondwerker, Schaapsherder, melkventer, wagenmaker, loodgieter, barbier, stuckadoren, meubelmaker, hoefsmit, kaarsengieten, mandenmaakster? de gilden, de LTS-huishoudschool. bestaat niet meer. .. vmbo -praktijk?

• Marcel

De heer Jansen verdient 47000, - bruto per jaar in de bouw.

Dan is het zeker geen gewone timmerman of metselaar, maar een goede uitvoerder.

Dus dit salaris is niet te vergelijken met een grondwerker zonder stres wat een beetje uitvoerder met bevoegdheden wel heeft.

• t.jansen

Ik gewone metselaar, heb zojuist mijn inkomstenbelasting verwerkt …mijn inkomsten voor 2006 waren 54000 e.

Dit uiteraard niet in loondienst.

Bovendien heeft iedereen die werkt eigen verantwoordelijkheden,

een uitvoerder is hoofdverantwoordelijk voor het geheel, maar dat maakt hem nog geen god.

• carreerchange

nu ik deze salarissen hoor overweeg ik serieus een carreirechange . mischien niet voor altijd. ik wordt ziek achtermijn bureau/pc. wat fysieke arbeid is niet verkeerd.

hoe kan ik beginnen. wat zijn de andere mogelijkheden buiten loondienst? zwartwerken/en of zelfstandig aannemer?

moet ik diplomas hebben om te beginnen ?

• Sjaak

ja joh, dan ga ik morgen nog steentjes stapelen!!! Wat een gek joh…..bietje mortel en kliederen maar!!!!!

• colijn

de uitvoerder heeft hoofdverantwoordelijkheid,en de meeste stress vaak ,dat mag goed betaalt worden ,maar het maakt hem idd geen god ,het gehele team levert de prestatie

de CEO die porsche van de ondergang heeft gered ,schopte tijdens zijn saneringsronde 40 % van de managers eruit , is nu een van de best draaiende autobouwers ter wereld ,en deelt bonussen van 3500 euro uit aan de fabrieksarbeiders,

zo hoort het te gaan ,

er zijn te veel managers / dienstverleners(zonder duidelijke taak) in nederland ,te veel mensen die gezamenlijk te weinig doen.

het iets maken / ontwerpen (met je handen) moet meer gestimuleerd worden op de scholen

• blabla@bla bla

met stenen stapelen kom je er niet. iemand moet het denkwerk verrichten: eigenaar/opdrachtgever, econoom, planoloog(positionerng gebouw en omgeving), architect(ontwerp), bouwkundig ingeneur. de uitvoerder en de bouwvakker gooien de steentjes op een stapel en maken het cement, maar weten niet hoe waarom en kennen het groter geheel niet. het klopt er zijn te veel managers (vaak omhooggevallen heao tjes) weg met dit prietpraat volk. De hooggeschoolde vakmensen maken het mogelijk.

• t.jansen

met stenen stapelen kom je er niet?

Waar moet je dan zijn?

Denkwerk word ook vericht bij het metselen,

Hoogtes bepalen materialen uitzetten en berekenen .

Vooral het inzicht hebben om te organiseren bij het metselen is iets wat zeer belangrijk is .

Architecten lopen er veel te veel op deze aardbol,althans men denkt zichzelf al snel architect te kunnen en mogen noemen….kijk naar de nieuwbouwwijken bijvoorbeeld in Amersfoort ,dat lijkt echt werkelijk nergens op.

Zeer korte termijnvisie.

Bouwkundig ingeneurs maken er regelmatig een potje van.

Die mensen kunnen erg goed rekenen, maar regelmatig worden ernstige fouten mee gemaakt.

Als je die lui probeert te overtuigen dat hun berekening niet kan kloppen met erg goede argumenten, dan kijken ze je aan of ze water zien branden.

Gevolgen halen regelmatig het nieuws…

Hiermee wil ik aangeven dat ook de simpele arbeider(vakman) wel degelijk een visie heeft (moet hebben)over het geheel dat er gemaakt moet worden.En uitvoerders vaak moeilijke beslissingen moeten nemen,niet alleen betreft kwaliteit maar ook over geld.

• David de Graaf

Voor mijn gevoel worden grondwerkers, metselaar's, bouwvarkens en andere werknemers met een zwaar beroep niet betaald voor het grote risico om na 25 jaar arbeid afgeschreven te worden. Want als het beroep niet meer uitgeoefend kan worden blijft een uitkering over. Alle initiatieven mbt omscholing en “outsourcing” ten spijt het is gewoon de praktijk.

Het is misschien wat zwart/wit maar een kantoorpik kan hooguit van zijn stoel vallen. De risico's zijn gewoon veel kleiner.

En dat verschil mag van mij best in het salaris tot uiting komen.

Dat het niet zover komt is dat deze groep werknemers niet goed voor zichzelf kan opkomen.

Vergelijk dat eens met welzijnswerkers. Die hebben niets anders te doen dan voor zichzelf te zorgen. Dat zorgt ervoor dat zij in vergelijking met andere werknemers met een middelbare opleiding het best betaald worden.