Treinmachinist NS

• Anne

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs gesolliciteerd op de functie conducteur bij de ns, nu ben ik door de selectie ronde en ik heb mijn testen gehad en die waren ook goed.

Nu moet ik mijn medische keurung nog enz.

Kan iemand mij vertellen hoe lang het uiteindelijk duurt voordat je in dienst treedt bij de ns.

Met vriendelijke groet Anne

• Arie

@Cargomachinist

Ik ben recentelijk PO en MK goedkeurt voor veolia. Nu snap ik even niet wat je bedoelt met: Voor meer bedrijven kijk dan op railcargo.nl (Veolia zou ik niet doen)

Groet,

Arie

• Happy

Hoi Anne, proficiat het meeste heb je nu wel gehad.

Na de medische test ben je in principe klaar. Enkele dagen erna volgt een afrondend gesprek waarin oa de datum van indiensttreding wordt afgesproken. Dit hangt onder meer af van de opzegtermijn bij je huidige werkgever, maar ook van de capaciteit bij NS Opleidingen. Op dit moment starten er erg veel nieuwe conducteurs en service trainees, dus dat kan meespelen. Daarnaast heb je het over het salaris (dat is open en transparant, dus niet ondelhandelbaar), je toekomstige standplaats, de werktijden etc. Je kunt daarna nog een afspraak verwachten om de maten op te meten voor je uniform.

• Cargomachinist

Dat is heel simpel, Op www.railcargo.nl staan verschillende bedrijven waar je kunt solliciteren voor een functie als Machinist.

Helaas heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen dat Veolia Cargo nogal wat steken laat vallen, een bekende van mij heeft er namelijk gewerkt en is per 1 dec overgestapt.

Hier wat voorbeelden:

* Het niet nakomen van afspraken.

* Je wordt als cursist ECHT aan je lot overgelaten, en als ze de pik op je hebben (laten) ze je gewoon zakken voor je examen (doen totaal geen moeite voor inzage of bezwaar aantekenen voor de gezakte kandidaten) doen andere bedrijven dus WEL!

*Meerijdagen: met ieder willekeurige machinist die ze op dat moment hebben of inhuren. Het is verplicht om je wettelijke 20 meerijdagen met een gecertificeerde MENTOR machinist mee te rijden, dus praktijkopleiding is zwaar k.. !

*Tijdens je opleiding krijg je totaal geen feetback van je (zogenaamde) teamleider.. deze is altijd druk met andere zaken. (zeggen ze)

* kan nog wel ff doorgaan…….

Arie schreef:

>

> @Cargomachinist

> Ik ben recentelijk PO en MK goedkeurt voor veolia. Nu snap ik

> even niet wat je bedoelt met: Voor meer bedrijven kijk

> dan op railcargo.nl (Veolia zou ik niet doen)

>

> Groet,

> Arie

• mark

hoi

ik wil machinist worden maar op alle sites staat dat je daar minimaal een vmbo gemengde leerweg nodig hebt.

ik heb aleen een diploma van vmbo bb en een mbo niveau 2 voertuigen techniek.

kan ik met deze diplomas ook machinist worden ik zou het graag willen weten.

gr mark

• dennis

hey mark,

als je een mbo opleiding hebt moet dat géén probleem zijn..al helemaal niet 1 met een technische richting

Ik zelf heb een mbo opleiding in de commercieele richting en heb nooit geen afwijzingen door mijn opleiding gehad.

ondanks verschillende eisen is het vooral belangrijk je in zo'n sollicitatie goed te verkopen, maar dat is eigenlijk altijd wel zo natuurlijk

• Hendrikjan Versteeg

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om als leerling machinist bij ACTS aan de slag te kunnen.

Tot nu toe ben ik alle vrij makkelijk door alle testen en gesprekken heen gerold mijn Mo en Po heb ik al gehaald en eigenlijk kan er dus weinig meer mis gaan.

Het enige waar ik mijn eigen zorgen over maak is mijn technische kant.

Opzich ben ik wel redelijk technisch aangelegd maar ik me nooit echt verdiept in de techniek van een diesel/ elektro lok.

Kan dit voor mij een probleem op leveren tijdens de opleiding??

Mvg Hendrikjan

• dennis

Hoi,

moet je bekennen dat dat voor mijn ook altijd een twijfelpuntje was, heb laatst nog een ouwe rot gesproken, die stelde me gerust dat als je wat affiniteit hebt met techniek en voldoende inzet/wil hebt dit gé'n probleem moet zijn…

Er komt in het begin echt héél veel op je af en dan ga je echt wel twijfelen maar zoals ik al zei met de juiste instelling blijkt dat over het algemeen een kwestie van aldoende leert men te zijn…

• Hendrikjan Versteeg

Hey dennis,

Bedankt voor je reactie.

Aan inzet en motivatie zal het zeker niet ontbreken ik wil dit echt heel graag.

A.s zaterdag heb ik nog een mee rijdag bij ACTS (dat was er tot nu toe nog niet van gekomen) en dan zal ik zeker een hoop vragen aan de betreffende machinist stellen zodat ik enig sinds een beeld krijg van wat ik tijdens de opleiding allemaal kan verwachten…

• Jos

Hoi,

Kan iemand mij helpen met het volgende: (machinist)

- Wat gaan ze precies vragen of wat moet ik doen bij kleurenblind test?

- Wat voor vragen kan ik verwachten bij medische en andere testen?

- Wat voor andere tips kun je mij geven, heb Maandag gesprek.

Graag zo spoedig mogelijk antwoorden s.v.p dan heb ik er nog wat aan!!