help! ik kom er niet uit

• Jessie

Hoii

Ik zit met het volgende.

Ik ben een alleenstaande ouder.Op dit moment heb ik een bijstandsuitkering(helaas) Nu heb ik een baan gevonden waar ik 7,90 per uur bruto verdien.

.Ik heb 2 kleine kinderen 1 van 4 en 1 van 7.Graag zou ik minimaal 1 dag in de week thuis willen blijven voor de kinderen.

De bijstand die ik nu netto krijg is ongeveer 920 euro.Ik hoef geen bakken met geld te verdienen als ik maar uit de bijstand ben.Ik werk liever wat minder en verdien wat minder,zodat ik ook nog een dagje voor de kids vrij kan hebben (adv bv.)

Ik krijg geen kinderallimentatie en ook geen partner allimentatie.

Ik reken me nu suf van bruto naar netto,maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wat hou ik over per uur netto??Of beter nog wat is mijn netto loon bij een 26 urige werk week.

Ik krijg nu belasting terug per maand.Dit is toch ook een hoger bedrag per maand als je als alleenstaande ouder gaat werken???Weet iemand misschien hoeveel dit netto per maand is?

Ik probeer alles bij elkaar op te tellen om dan zo geen handje op te hoeven houden bij de sociale dienst.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen ,

bedankt alvast.

• sander

Zou even door zoeken naar een beter betaalde baan dit is geen vet pot.

26 x 7.90 = 205.40 dat maal 4 = 221.60 bruto per maand hier kun je je kinderen niet van onder houden

• BeBo

maal vier is 821,60…..typfoutje dus..:)

Ik denk alleen wel dat Jessie hierbij nog wat heffingskortingen voor alleenstaande en werkende ouder ontvangt!

Maar wil ze het zeker weten, moet ze de belastingdienst bellen.

Wel rot overigens als je alleen er voor staat met kleine kinderen ! En dat zonder alimentatie etc….. Niet makkelijk!

• Jessie

Klopt Sander ,het is zeker geen vetpot.Verre van dat….maar de sociale dienst staat ook in mijn nek te hijgen en moet dus aan t werk.Helaas heb ik geen keuze.

Waar ik kan gaan beginnen kan ik ook 32 uur gaan werken,maar dan ben ik dus 5 dagen in de week aan het werk en bijzonder weinig tot geen tijd voor mijn kids.het is zo dubbel allemaal .

Ik word hier dus echt niet vrolijk van,en dat terwijl ik tot 6 jaar terug bij een werkgever werkte waar ik 13 euro bruto per uur had.

Tis niet makkelijk als alleenstaande ouder,maar denk altijd maar zo er zijn mensen die t nog slechter hebben als ik.

• Jessie

Inderdaad BeBo.Het is zo makkelijk voor de vader in spe,pleite,geen contact meer met de kids en dan dus ook geen allimentatie meer.Maar goed dat is een heel ander verhaal.

Mij gaat het er nu om dat ik mezelf en de kids kan onderhouden.En inderdaad hoop ik met dit salaris en de heffingskortingen nu op een bedrag uit te komen waardoor het allemaal iets makkelijker gaat lopen,en van die klote bijstand af ben.

Je hele prive leven ligt daar namelijk,bah ik heb liever zelf de touwtjes in handen…..

• BeBo

Jessie, ik kom per maand (dus niet per 4 weken) bij die 26 uur uit op 890 bruto, ik denk dat er niet heel veel meer van af gaat voor je. Misschien wat pensioenopbouw?

Zelf heb ik ook een salaris van 890 bruto en houd daar netto 774.19 aan over.

Maar kreeg dit jaar ook nog 238 euro terug van de belasting (pensioenpremie betaal ik 18,11 euro per maand aan mee).

Enne ik ben getrouwd, geen extra kortingen dus bij de belastingdienst die jij zeer waarschijnlijk wel hebt!!

(ik had Algemene heffingskorting, arbeidskorting en combinatiekorting)

Mijn netto salaris was dus reeel gezien 794 euro per maand

En kreeg nog reiskostenvergoeding ook!

Doe anders mbt tot die kortingen even een navraag bij de belastingdienst!

• BeBo

Snap ik helemaal Jessie,

en misschien is deze baan als begin geen vetpot, maar lukt het als je eenmaal weer in de arbeidsmarkt zit, om door te gaan naar beter.

Solliciteren vanuit een arbeidspositie gaat meestal toch gemakkelijker!

Petje af, dat jij het zo redt met je kinderen!

• Jessie

Dank je BeBo,ik ben ook trots op mezelf gelukkig hoor dat ik het zo red met mijn 2 kids.Ben gelukkig ook een positief persoon ,met af en toe een dip uiteraard.

En je hebt helemaal gelijk,ik zat zelf ook al te denken om de baan zowiezo te nemen en dat ik weer op de arbeidsmarkt zit.

Uiteraard ga ik verder solliciteren ,maar weet al uit ervaring dat de banen niet voor het oprapen liggen.

Ik ga zeker morgen even met de belastingdienst contact opnemen.Misschien dat zij me bedragen kunnen noemen.

Bedankt in ieder geval voor je advies.

• BeBo

Ja, zij kunnen zeggen onder welke heffingskortingen je valt, en welke percentage's, keek nl net even op de website, maar is ook oa aan leeftijd gebonden!

Dus gewoon telefoontje aan wagen hoor!

Succes, en dat je van de sociale dienst af wilt snap ik best….maar doe het alleen als je er werkelijk beter van wordt. Enne, misschien dat je overigens nog aanvulling bijstand kan krijgen ??

Zou als ik jou was toch even informatie overal vandaan halen!!

Succes! Hoop dat je naast school fijne opvang voor je kinderen hebt!

En dat je ook nog wel thuis wilt zijn zelf, snap ik helemaal!

• linda

En je ex? Die behoort toch gewoon alimentatie te betalen voor zijn kinderen?

Of wil hij dit gewoon niet betalen? Nou ja, dat weet je zelf het beste en hoeven wij ook niet te weten, maar in het laatste geval kun je het LBIO in Gouda inschakelen. Zij verhalen de alimantatie op je ex……….. het is misschien een laatst redmiddel….. vrolijk word je er niet van, dat weet ik ……..

Maar misschien kan dat bedrag er voor zorgen dat je 3 of 4 dagen kunt gaan werken ipv 5…… het is maar een optie, maar het uitzoeken zeker waard.

Vind persoonlijk dat hij ook zijn verantwoordelijk heid moet nemen tov van de kinderen (jij zorgt immers al voor jezelf).

Succes!