part time

• Mieke

Zo sterk is dat niet hoor Karin. In de CAO voor gemeente ambtenaren krijgen deeltijders wel direct een toeslag op overwerkuren (125%). Zie onderstaand artikel.

M.A.W. OOK JIJ HEBT NIET DE WIJSHEID IN PACHT!!

De vergoeding bestaat uit evenveel uren verlof als dat er volle uren is overgewerkt plus een toeslag voor elk overgewerkt uur. De toeslag is afhankelijk van het tijdstip van het overgewerkte uur.

De grondslag voor de overwerktoeslag is het uurloon van de medewerker.

De toeslag bedraagt:

- 100 % op een zon-of feestdag dag tussen 0 en 24 uur;

- 75 % op een zaterdag tussen 0 en 24 uur;

- 75 % op een maandag of de dag volgend op een feestdag tussen 0 en 6 uur;

- 50 % op dinsdag tot en met vrijdag tussen 0 en 6 uur;

- 50 % op maandag tot en met vrijdag tussen 20 en 24 uur;

- 25 % op maandag tot en met vrijdag tussen 6 en 20 uur.

Overwerk bij deeltijdbetrekkingen

Voor deeltijders gelden dezelfde regels als voor voltijders. Een ambtenaar die bijvoorbeeld nooit op woensdag werkt maar op een woensdag tijdens kantooruren moet overwerken, krijgt voor de gewerkte overuren 25%. De vergoeding in verlof is evenveel als het aantal uur dat is overgewerkt.

• joyce

Hoi Karin,

Leuk dat je dat zegt ik zelf werk op de afd. salarisadm. (ondersteunende functie) van een van het grootste transp. bedr. van Ned.

En als je goed kijkt (en volgens mij geld dat voor iedere cao), klopt wat je zegt. Maar staat er ook ergens dat voor parttimers deze regels gelden maar wel NAAR RATIO van het aantal uren!!!

Tuurlijk zijn er geen andere regels voor parttimers of fulltimers, het gaat er om dat het e.e.a. naar ratio gebeurd.

Een parttimer krijgt toch ook naar ratio zijn vakantiedagen. Of krijgt die bij jullie gewoon de volle aantal dagen omdat DIE (fulltime)dagen genoemt worden in de CAO? Lijkt me niet…

Joyce

• Mark

Hoi,

Jouw werkgever betaald dit volgens de wet goed uit.

De uren worden gezien en behandeld als meeruren, hierdoor heb je over deze extra gewerkte uren recht op vakantie toeslag, pensioenopbouw en recht op extra opbouw verlof-uren.

Veel werkgevers in Nederland betalen het “overwerk” van part-timers verkeerd uit, zoals je kunt vinden op het internet via google meeruren.

Als part-timer ben je zelfs slechter af als je werkgever (die dan in overtreding is) de uren boven de 23 uur als toeslag uren uitbetaald. Hier hou je ook nog eens netto minder aan over.

Voor ieder gewerkt uur binnen de normale arbeidstijd moet een part-timer op dezelfde manier betaald worden als een full-timer. Gebeurt dit niet dan is dat discriminatie op grond van arbeidsduur en dat is sinds 1 januari 1999 verboden.

Jouw werkgever betaald het goed uit.

Mark

• Karin

Hoi Joyce,

Ik krijg de indruk dat je me niet begrijpt.

Vandaar onderstaand artikel.

En nee ik heb niet alle kennis in pacht, maar wel jarenlange ervaring op de salarisadm. bij een transportbedrijf.

Op de manier zoals het bij jullie uitbetaald word doe je de part-timers tekort.

Over de meeruiren horen zij ook pensioenopbouw te krijgen net als opbouw vakantie

geld e.d.

Je bent zelfs als werkgever in overtreding (mocht er een slimme part-timer op de afdeling sal admin. langskomen!!) op de manier zoals jullie uitbetalen.

Maar lees het maar eens en net zoals Mark al heeft gezegt, ik schrijg hier niet op het prikbord om als slimste uit de bus te komen.

En Mieke als ik aangeef het over de transport sector te hebben, is het niet zo handig om mij met allerlei gegevens over de gemeente om de oren te slaan….

Het is alleen maar als hulp bedoelt.

het artikel

‘Overwerk’ parttimer vaak verkeerd uitbetaald

31 augustus 2005 - Meeruren zijn geen overwerk. Werkgevers lijken hiervan niet doordrongen. De beloning die parttimers ontvangen voor extra gewerkte uren ('meeruren’) zijn in praktijk vaak niet gelijk aan de beloning van de reguliere uren van een fulltime medewerker. Dat is discriminatie op grond van arbeidsduur en dat is al sinds 1 januari 1999 verboden, tenzij het onderscheid objectief gerechtvaardigd is.

Voor ieder gewerkt uur binnen de normale arbeidstijd (van bijvoorbeeld veertig uur), moet een parttimer op dezelfde manier betaald worden als een fulltimer. Dat houdt in dat zij hun loon inclusief toeslagen als vakantiegeld, dertiende maand en pensioenpremie ontvangen. Pas bij overschrijding van de vastgestelde fulltime tijd is er sprake van overwerk. Dan geldt de overwerktoeslag over het kale loon. De meeruren die door parttimers op zon- en feestdagen worden gemaakt, mogen wel als overwerk worden beloond.

Iedere afwijking van de regels is nietig, tenzij het onderscheid objectief gerechtvaardigd is. Alleen is dat vaak moeilijk vast te stellen. Een parttimer kan aanspraak maken op nabetaling van het tekort én op extra vakantiedagen, wanneer meeruren verkeerd zijn beloond. De werkgever is in dat geval rente verschuldigd en boete, die maximaal vijftig procent van het

• joyce

Hoi Karin,

Nee hiervan was ik (en mijn collega) niet van op de hoogte! Bedankt voor de info.

Aan deze tekst heb ik veel. Weer wat geleerd.

gr. Joyce

• Karin

Hoi,

Graag gedaan. Succes er mee.

Karin

• D.

Ook bij ambtenaren geldt: part-timers moeten eerst 36 uur (dat is bij ambtenaren een volledige werkweek) gewerkt hebben voordat er gesproken wordt over overwerk(vergoeding).

Wat Mieke schreef heeft betrekking op onregelmatigheidstoeslag dat is iets anders.