part time

• jeroen

Hallo.

hier ff een vraag.

Ik werk part time voor 23 uur per week. Als het druk is, maak ik soms 30 uur in de week.

Volgens mijn werkgever krijg ik over de 7 uur extra geen 130 % (overuren tarief) uitbetaald, maar gewoon 100 %.

Klopt dit wel ? want ik heb gewoon een contract voor 23 uur.

• herb

als je een contract hebt voor 23 uur,

en je werkt er 30 uur.

heb je in mijn ogen dus 7 uur overwerk,

en dient je baas dit volgens mij dus ookals overwerk uit tebetalen..

groet herb.

• interesse

Let op. Het zijn “slechts” overuren. Deze hoeven niet extra te worden betaald. Je kunt hier zelfs beter vrije dagen voor opnemen want als je ze laat uitbetalen hou je er netto ook minder aan over. Je krijgt slechts toeslag op zon en feestdagen.

• jeroen

Het probleem is dat ze ook voor vrije dagen 100% geven en geen 130%

groet,

jeroen

• interesse

Klopt, maar waarom zouden ze 130% uitbetalen voor overwerk? Een toeslag geldt in de meeste gevallen alleen voor zon- en feestdagen evt 's avonds en zaterdags na bepaalde tijden. Waar je wel rekening mee moet houden, als je langer dan een half jaar meer dan 23 uur werkt, en je kunt dit aantonen, dan kun je meer uren op contract krijgen. succes ermee.

• karin

Hallo,

Dit is geen overwerk!

Ik weet of een normale werkweek 36, 38 of 40 uur is, maar dit zal in je CAO staan.

Als part-timer moet je eerst een normale werkweek volmaken, voordat je over overwerk kunt praten. Voor een full-timer geldt dit ook.

Dus eerst bijv. 40 uur werken in de week (dit zijn dan in jou geval 17 Meeruren a 100%) en de uren boven de 40 uur worden als overwerk gezien (net als voor een full-timer) En over deze uren kan je werkgever een toeslag percentage vergoeden.

Een part-timer word gelijk behandelt als een full-timer, dus eerst een werkweek vol maken.

Groeten,

• joyce

Sorry Karin, maar wat een onzin!

Jeroen heeft een contract voor 23 uur, alles boven die 23 uur zijn overuren. Met het daarbij behorende tarief á 130%. Hij krijgt toch ook niet het aantal vakantiedagen etc. als iemand die fulltime werkt. Al deze dingen zijn naar verhouding..

Omruilen voor vrije dagen kan ook, maar KAN! Ligt aan je branche of men dat wel of niet doet. Bij mijn werkgever (transport) hebben ze dit absoluut NIET graag, want transport gaat door…

Maar wil je 100% zekerheid bel de bond met de vraag of men verplicht is om hiervoor vrije dagen te geven en of je die dan krijgt op basis van 100% (dus 7 uur) of op basis van 130% (9,1 uur).

• Silvia

Het is niet altijd zo dat overwerk wordt beloont met een 130% tarief hoor!

• Karin

Fijn Joyce dat jij het zo goed weet.

Ik het bedrijf waar ik werk, een transportbedrijf, werkt het op de door mij omschreven manier. Precies volgens CAO en TLN.

Dus vandaar…….het kan best in andere branches anders zijn, maar om nu meteen

maar te roepen “wat een onzin” vind ik toch ook wel wat ver gaan.

Sorry

• Karin

Hoofdstuk IX

Overuren

Artikel 27

Definities overuren

Overuren zijn uren, niet liggend op zaterdag en/of zondag, waarmee de diensttijd van 40 uur in de week wordt overschreden.

Dit komt uit de CAO Beroepsgoederenvervoer.

Joyce,

Er is binnen een bedrijf 1 CAO die geldt voor part-timers en full-timers (zijn gewoon beide werknemer). Dus geen aparte regels voor een part-timer, ook voor een parttimer geldt de regel overuren gaan in als de 40 uur in de week worden overschreden……… Je kunt TLN bellen, maar die zullen je precies hetzelfde vertellen. Sorry, maar ook ik heb jarenlange ervaring als salarisadmin. in de transportsector. Zoals ik al zei, in een andere branche zou het anders kunnen zijn..

al lijkt me dit heel sterk.

Karin