Hallo,
De werknemers van het bedrijf waar ik werk zitten in de CAO voor vaktijdschriftjournalist (CAO-VAK). Daarom zijn wij ingedeeld door middel van een loongebouw waarbij iedereen bij indiensttreding een schaal en positie toegekend is.
De werkgever heeft echter sinds eind 2008 de periodieken bevroren met als motivatie dat het management (tevens eigenaren) vanwege de economische crisis hun salaris heeft moeten inleveren en daarom geen loonsverhogingen kan geven. Er worden dus geen stappen gemaakt binnen de schaal. Inmiddels wordt er een nieuwe CAO voorbereid waarbij de schalen helemaal afgeschaft worden, maar ik en mijn collega's hebben dus al bijna 2 jaar geen schaalstappen gemaakt.
Verder zijn er geen mensen ontslagen en zelfs een aantal nieuwe medewerkers gekomen, wel zijn een aantal contracten niet verlengd. Verder is er geen inzage van de financiële situatie en worden de medewerkers niet of nauwelijks geïnformeerd.
In hoeverre mag de werkgever deze salarissen bevriezen, en daarmee de CAO negeren?