Hallo Allemaal,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze kwestie.
Ik ben momenteel 35 weken zwanger en in februari ben ik aangenomen bij een callcenter dat een 60 km verderop gevestigd is (toen was ik dus +/- 23 weken zwanger, hiervan waren ze destijds al op de hoogte). De zwangerschap was absoluut geen probleem en ik dus al blij dat ze iemand die zwanger is een baan kunnen aanbieden. De baan en alles er om heen werd uiteraard mooi aangeprezen, dagelijks mogelijkheden tot carpoolen bijvoorbeeld (i.v.m. vreselijke aansluitingen van treinen, bussen etc.).
Nou ideaal dacht ik dus. Toen ik eind januari de weekplanning kreeg van dit bedrijf bleek carpoolen helemaal niet mogelijk (nee, dat zeg ik verkeerd, carpoolen was absoluut mogelijk, want er vertrokken vanuit het hoofdkantoor hier een aantal minuten verderop dagelijks auto's, maar er werd niemand ingedeeld om mee te gaan carpoolen, er stond doodleuk bij: “ga via het openbaar vervoer.”).
Goed, dacht ik, geen probleem als het niet dagelijks of wekelijks mogelijk is om te carpoolen. Ik met het openbaar vervoer 2 uur erover gedaan om op plaats van bestemming te komen en aan het einde van de dag weer 2 uur reizen om thuis te komen (door die slechte verbindingen).
Al met al was ik zo'n 13 uur per dag van huis om te werken. Omdat ik toch wel last heb van een aantal zwangerschapskwaaltjes was dit me gewoon te vermoeiend.
Het was maar goed dat ze iedereen de eerste week maar 1 dag inplanden, want de rest van de week heb ik uitgeput op bed gelegen.
Dezelfde week heb ik via via een baan aangeboden gekregen hier een aantal minuten verderop. Binnen 5 minuten ben ik op het werk. Uiteraard heb ik deze baan aangenomen want als ik nog tot m'n zwangerschapsverlof dagelijks 4 uur aant reizen ben kan ik al met 25 weken zwangerschap de AOW in.
Dit heb ik netjes doorgegeven bij het vorige bedrijf en ze gaven aan het te begrijpen, maar het wel jammer te vinden.
Een week later kreeg ik een email om m'n gewerkte uren door te geven. Na dit te hebben gedaan heb ik na bijna 2 maanden nog geen loon ontvangen.
Ik heb via email nogmaals contact opgenomen met het bedrijf en ze sturen dit terug:
"Onze opdrachtgever wil niet betalen voor medewerkers die maar 1 keer komen, we steken daar namelijk al veel tijd, energie en dus geld in en zien daar dan niets voor terug.
Ik heb dus jouw `proefdag` niet uitbetaald, zoals bij alle medewerkers die ons na 1 dag laten zitten."
Ze steken er veel, tijd, energie in?? Ik heb geen training moeten volgen of dergelijke! De eerste dag werden we na korte uitleg gewoon aan het werk gezet, dus ik heb die dag genoeg voor ze verdiend!
En “laten zitten” vind ik dan zo'n aparte woordkeuze, want ze weten precies waarom ik dit niet kon volhouden. (Maargoed dat daargelaten!)
Heb ik nou recht op die dag uitbetaling? Of kan ik hiertegen niks beginnen?
Groetjes, Jazzy