salaris service adviseur autobedrijf

• wim

hallo,

ik heb een vraag over mijn salaris en hoop dat hier iemand is die mij antwoord kan geven.

sinds 2004 ben ik werkzaam bij een autobedrijf in groningen en ben daar nu 4 jaar werkzaam als serviceadviseur (alle receptie werkzaamheden en aansturen werkplaats) en doe ook nog een aantal dagen magazijn werkzaamheden.

ik heb een aantal afgeronde technische opleidingen en een volledig afgeronde opleiding service adviseur. verder ook meerdere kleinere cursussen via de importeur.

ik wordt betaald volgens het wettelijk minimumloon vanaf 23 jaar (ik ben 27 jaar) zonder functiejaren of functiegroep.

ik heb de vraag bij mijn werkgever heen gelegd of dit klopt en die geeft aan dat ik gewoon volgens cao het minimum loon verdien en dat dit klopt…

bij navraag bij het fnv bleek dat ik volgens mijn functie en werkzaamheden minimaal in functiegroep e hoor (receptionist autobedrijf), maar gezien de extra werkzaamheden en verantwoordelijkheid die ik heb zou ik zelfs in functiegroep f komen.

dit zou een verschil zijn van (gerekend zonder functiejaren) 320 (e) of 440 (f) euro bruto! met functiejaren loopt dit natuurlijk nog meer op.

moet een werkgever zich houden aan de functiejaren en functiegroepen in de cao of moet hij zich puur aan het minimum loon houden?

verder weet ik dat mijn directe collega's (allen 10 jaar ouder) tussen de 1000 en 1200 euro meer verdienen als mij, kan ik dit nog ergens navragen of dit zomaar kan?

goed ik hoop dat iemand antwoord voor mij heeft,

alvast heel erg bedankt!!!

groeten wim

• willem

Hier hopenlijk wat antwoorden op jou vragen.

Wat je salaris betreft zijn er een paar dingen mogelijk:

Het hangt sowieso af van de CAO en of je werkgever ook is aangesloten bij die CAO ( onder welke CAO valt het ?)

Is jouw functie ook officieel een functie ( serviceadviseur klinkt ook zo algemeen)

Voor welke functie ben je destijds aangenomen,en staat dat ook in je contract.

Verder is het zo dat jou collega's zonder probleem meer mogen verdienen.Een werkgever mag uiteindelijk zelf bepalen hoeveel iemand voor hem of haar waard is.Mits hij/zij zich natuurlijk houdt aan de wet en de CAO.

Dus als ik jou was zou ik eerst je arbeidsovereenkomst eens goed bekijken en daarna de eventuele CAO.Aan de hand daarvan moet je toch iets wijzer kunnen worden.En wellicht is er iemand in je omgeving die je daarbij zou kunnen helpen.

• jan willem

wim Schreef:

——————————————————-

> hallo,

>

> ik heb een vraag over mijn salaris en hoop dat

> hier iemand is die mij antwoord kan geven.

>

> sinds 2004 ben ik werkzaam bij een autobedrijf in

> groningen en ben daar nu 4 jaar werkzaam als

> serviceadviseur (alle receptie werkzaamheden en

> aansturen werkplaats) en doe ook nog een aantal

> dagen magazijn werkzaamheden.

>

> ik heb een aantal afgeronde technische opleidingen

> en een volledig afgeronde opleiding service

> adviseur. verder ook meerdere kleinere cursussen

> via de importeur.

>

> ik wordt betaald volgens het wettelijk minimumloon

> vanaf 23 jaar (ik ben 27 jaar) zonder functiejaren

> of functiegroep.

>

> ik heb de vraag bij mijn werkgever heen gelegd of

> dit klopt en die geeft aan dat ik gewoon volgens

> cao het minimum loon verdien en dat dit klopt…

>

> bij navraag bij het fnv bleek dat ik volgens mijn

> functie en werkzaamheden minimaal in functiegroep

> e hoor (receptionist autobedrijf), maar gezien de

> extra werkzaamheden en verantwoordelijkheid die ik

> heb zou ik zelfs in functiegroep f komen.

>

> dit zou een verschil zijn van (gerekend zonder

> functiejaren) 320 (e) of 440 (f) euro bruto! met

> functiejaren loopt dit natuurlijk nog meer op.

>

> moet een werkgever zich houden aan de functiejaren

> en functiegroepen in de cao of moet hij zich puur

> aan het minimum loon houden?

>

> verder weet ik dat mijn directe collega's (allen

> 10 jaar ouder) tussen de 1000 en 1200 euro meer

> verdienen als mij, kan ik dit nog ergens navragen

> of dit zomaar kan?

>

> goed ik hoop dat iemand antwoord voor mij heeft,

>

> alvast heel erg bedankt!!!

>

> groeten wim

Hey Wim, werk zelf nu 8 jaar op die functie en het het is heel erg maar de enige manier om goed omhoog te gaan is om een andere baan te zoeken daar naar meer te vragen en dit verhaal mee terug nemen naar je werkgever. Anders zullen ze je nooit meer gaan geven of ze willen je graag kwijt en zeggen ze bedankt voor je diensten.

Zelf ben ik nu 30 en zit ik op 2750 bruto toen ik 27 was was dat ongeveer 2400 bruto in een dealer bedrijf wel in de randstad scheelt misschien iets ivm levenskosten zijn hier wat hoger.

mvg JW

• britt

Beste Wim

Het hangt sowieso af van de CAO en of je werkgever ook is aangesloten bij die CAO ( onder welke CAO valt het ?)

Over het algemeen valt een autobedrijf wel onder een CAO. Ik moet eerlijk zeggen toen ik mijn diploma als service adviseuse gehaald had heb ik er wat bij gekregen en ben je voor een bedrijf best wel belangrijk en moet je daar dus wel naar betaald worden. En dat jou collega zo veel meer verdient is wel erg veel

mvg britt