verkeerde schaal vrachtwagenchauffeur

• creadia

mijn schoonzoon, nu 21 jaar, toen 20 jaar heeft vorig jaar een vast contract bij zijn baas gekregen, na 3 jaar als uitzendkracht daar te hebben gewerkt, niet altijd als chauffeur. nu een jaar later blijkt dat ze hem toen per ongeluk in de verkeerde schaal hebben ingedeeld, nl d in plaats van c. volgens de baas heeft hij dus een jaar teveel verdient. maar op basis van deze gegevens heeft hij het afgelopen jaar een huis gekocht en is gaan samenwonen. nu wil de baas dat hij een nieuw contract gaat tekenen. hij zou er in principe niet op achteruit gaan, maar een doorgroei zit er de komende jaren ook niet in. wat is het verstandigste in deze??? en wat moet hij wel en niet doen. en kan dit zo maar allemaal. wie kan mij verder helpen.

• Susie

Absoluut niet op ingaan! De fout is gemaakt door de werkgever en is een jaar onopgemerkt gebleven. Behalve het feit dat het contract nu eenmaal bindend is, is er dus ook een arbeidsvoorwaarde door arbeidsduur ontstaan. Uw schoonzoon hoeft zijn salaris zeker niet in te leveren en de werkgever kan hem ook niet ontslaan om die reden. Om te voorkomen dat het conflict escaleert zouden jullie zelf of nog beter, met een rechtsbijstandverlener (verzekerd?) om de tafel kunnen gaan zitten met de werkgever en een afspraak maken over de snelheid van de ‘opschaling’ in de komende jaren. Om de schade voor de werkgever wat te beperken zouden daar best afspraken over gemaakt kunnen worden. Het is immers ook van belang om de arbeidsrelatie prettig te houden.

• Kim1985

zeker geen ander contract tekenen het is een foutje van de baas dus hoe lullig voor hem gewoon jammer, over schalen omhaag gaan is in princiepe ieder jaar dat je in dienst ben tot de max van de schaal in dit geval D5 dan zou de werkgever kunnen zeggen dat hij doorgaat naar E maar is dit niet verplicht.

hoop dat je er iets aan hebt

• jaap

nou je kunt zeggen wat je wilt ik zit zelf als chauffeur in e6 maar iedereen zit altijd te zeuren met die loon groepen maar denk er maar eens aan en kijk het maar eens na als je het goed bekijkt kun je beter in de hoge c schaal zitten dan in de lage d schaal dan verdien je in c toch wel iets meer..ik rij zelf trouwens al 20 jaar vandaar die loonschaal van mij ….gr jaap