Kun als verkoper (detailhandel) goed rondkomen?

  • Elletje

    Hallo allemaal,

    Ik denk erover om met mijn hbo opleiding te stoppen (omdat deze me eigenlijk niet ligt), en naar het mbo te gaan.

    Maar zo ongeveer de enige mbo opleiding die me aanspreekt is die van verkoper in de detailhandel.

    Op loonwijzer.nl staat dat een beginnend verkoper detailhandel ongeveer 1739 euro bruto per maand verdient.

    Hoeveel zou dat ongeveer netto zijn?

    En: kun je hier wel goed van rondkomen (als alleenstaande 24-jarige)?

    Ik kan het allemaal zo moeilijk inschatten (heb me hier nooit eerder in hoeven verdiepen). Wat zou ik ongeveer kwijt zijn aan de huur van een klein appartement + (zorg)verzekeringen + levensonderhoud… en houd ik dan nog wel genoeg geld over voor leuke dingen? Die vragen spelen nu een beetje door m'n hoofd.

    Iemand hier die zelf verkoper is in een winkel, en die alleen woont… of iemand met een vergelijkbaar salaris? Ik zou graag je ervaring horen. Dan weet ik ook een beetje wat ik kan verwachten.

    Alvast bedankt!

    Groetjes,

    E.

  • Paulusss

    Hoi Elletje,

    Hier zul je ongeveer 1300 aan overhouden denk ik.

    Daar kun je van rondkomen en nog geld hebben voor leuke dingen. Je zou zelfs als je handig bent met geld een autootje kunnen rijden.

    Als je niet al te duur gaat wonen en geen hele dure hobbys hebt kun je hier best van leven.

    Gr Paul

  • Susie

    Hoi Elletje,

    Met 1300,- kun je, als je niet te gek doet, inderdaad wel een eigen leventje leiden. Alleen als je in Amsterdam of Utrecht woont geef ik je weinig kans om een betaalbare woonruimte te vinden. Als je geen sociale huurwoning kunt vinden zal het moeilijk worden, je betaalt voor een appartementje in de vrije sector al gauw zo'n 700-800 euro. Misschien kun je in het weekend een paar uurtjes bijwerken in de horeca? Dat scheel best wel wat.

  • Suzan

    Hmm, antwoord op je vraag is niet zo makkelijk. Het is heel erg persoonlijk afhankelijk van je vaste lasten.

    Appartementen zijn niet altijd goedkoop. Afhankelijk van welke plaats etc. Je kan ook overwegen een studio of een goede

    kamer. (niet zo'n typisch studenten huis, je hebt ook goede kamers waar jongeren in wonen die werken maar het niet breed hebben.)

    Je zal van dat salaris misschien rond de 1100 euro overhouden. Verder is het afhankelijk of je een auto erbij hebt of niet.

    Volgens mij hebben ze een berekening in Nederland dat je ervan uit moet gaan dat je ongeveer 50 euro per week kwijt bent aan eten.

    Maar dit is ook afhankelijk hoe luxe je leeft en waar je dingen koopt. Het salaris is geen vet pot, maar als je wilt, kan het altijd. Je zal

    alleen soms keuzes moeten maken, dat je genoegen neemt met iets minder. En houdt ook rekening ermee, als je in de detailhandel gaat werken,

    dat in een kledingswinkel ze willen dat je kleding van het bedrijf aan hebt. en dat geldt ook voor schoenen winkel etc.

    Verder zal dit ook erg verleidelijk zijn om steeds iets te kopen aangezien je vaak ook korting krijgt!

    Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg hebt geholpen!

    Succes.

  • maurice

    je kunt met detailhandel prima rond komen, er zijn genoeg beroepen of functies wat minder verdient. Het is maar net waar je genoegen mee neemt , wat voor appartement etc. In ieder geval wil ik je veel succes wensen !!!

  • Denice

    Hoi,

    Ik ben begonnen aan de opleiding maatschappelijke zorg.

    Hier ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat dit toch niets voor mij was.

    Nou ben ik opzoek gegaan naar een andere opleiding en de opleiding verkoper detailhandel lijkt me wel wat.

    Maar mijn vraag is of ik een beetje een redelijke salaris krijg als ik klaar ben met mijn opleiding en aan het werk ga.

    Ik weet niet of het nog verschilt per werkplek maar ik zou kraag in een kledingzaak willen werken als ik ben afgestudeerd.

    Bedank!

    Groetjes Denice

  • Claire

    Hai,

    Ik heb als verkoopster gewerkt, 5 dagen in de week en je verdient als ERvaren verkoopsyt 1539 bruto dus NIET 1739. Ik werkte voor Bestseller.

    Ik zeg je eerlijk, het was helemaal bij hen dat wel enorm zwaar omdat echt saai was, bestseller gaat helaas sowieso achteruit.

    Er was daar heel weinig te doen, kan je bet bij H&M werken daar kan je veel meer doen waardoor je dagen niet slopend worden.

    Maar je verdient netto 1300 en ik vond het wel te doen opzich maar ik zou wel verder studeren, het is totaal niet uitdagend werk voor welke winkel dan ook je werkt.

    Maar dit is als ervaren verkoopster wat je dan verdient hè, een collega van me verdiende voor 4 dagen ong 1000 Euro en die was niet ervaren, dus ik denk voor 5 dagen dat ong 1090 is ofzo?

    Je kan nog beter in kinderopvang werken, verdien je meer! Onthoud dat detailhandel 1 van de slechtste betaalde baan is.

    Succes Claire