salarisverhoging na opleiding

• Stef

Hallo,

In deze tijd van crisis heeft mijn baas besloten om een opleiding voorlopig nog niet te betalen. Ik heb daar mijn mening over maar dat is nu even niet belangrijk.

Feit is dat ik die opleiding wil doen en als het even kan zo snel mogelijk. Dus kan ik er ook voor kiezen om het zelf te financieren.

Het gaat om een Post-HBO opleiding van 1 1/2 jaar dus ik durf wel te stellen dat het erg gunstig is voor mezelf, m'n functie en dus ook het bedrijf waar ik voor werk. Dus als ik dat papiertje heb zal mijn baas ook moeten schuiven…….

Maar wat is dan reeeel?

Naast een verhoging op basis van het feit dat mijn baas een beter funtionerende medewerker in dienst heeft, vind ik ook dat er een stuk compensatie in moet zitten voor die dure opleiding. Ik wil em terugverdienen. Wat is dan reeel? Wat tijd betreft bedoel ik dan. In 3 jaar terugverdienen of misschien zelfs in 1 jaar?

Een opleiding in 3 jaar terugverdienen, vraagt een loonsverhoging van ongeveer 10 %

Ik heb het belastingvoordeel even niet meegerekend. Dat is uiteraard voor mezelf…..

Ik en benieuwd

• Susie

Het zou makkelijker te beantwoorden zijn als je vertelde in welke branche en wat voor bedrijf je werkte. Als je in een vaste loonschaal zit en het in jouw bedrijf moeilijk is om na je opleiding promotie te maken wordt het moeilijk onderhandelen. In dat geval zou je misschien beter eens rond kunnen kijken naar een andere werkgever die de opleiding wel voor je wil betalen. In principe zou het zo moeten werken dat jouw werkgever de opleiding'voorschiet, en jij die vervolgens terugbetaalt door middel van een scholingsbeding in je arbeidscontract. Daar staat dan in dat je verplicht bent om een deel van de opleidingskosten terug te betalen als je binnen een bepaalde periode een andere baan vindt. Misschien kun je dat aan je werkgever voorstellen?

Als je in een beetje dynamische omgeving werkt en mensen gestimuleerd worden om door te groeien naar andere functies is het misschien de moeite waard om zelf in je ontwikkeling te investeren. Qua salariseis heb je een veel sterkere positie als je niet vastzit in een loonschaal maar aan het eind van het jaar een salarisonderhandeling moet voeren. In mijn bedrijf is het bijvoorbeeld normaal dat mensen die goed presteren jaarlijks tussen de 5 en 20 procent erbij krijgen (ook afhankelijk van de hoogte van je salaris natuurlijk).