Uitzendkracht of vast in dienst?

• Roos

Hallo,

vorige week heb ik een baan aangeboden gekregen voor 4 dagen in de week. Omdat het niet fulltime is en mijn werkgever veel te maken heeft met part-timers die zijn ondergebracht bij een pay-roll bedrijf zal dat ook bij mij gebeuren. Feitelijk ben ik dan een uitzendkracht.

Dat is toch eigenlijk heel rot, als uitzendkracht werken? (mijn salaris is ook niet om naar huis over te schrijven). Daarbij zouden ze elk gewild moment van mij af kunnen, toch?

En daarbij vroeg ik me af: stel dat ik op ma,di & woe werk, en het op ma een feestdag is. Dan krijg ik niet doorbetaald, toch? Kortom: arbeidsvoorwaarden zijn slechter dan bij vaste dienst?

Alvast dank voor jullie info!

Groetjes, Roos

• Sander

Beste Roos,

Ik zelf heb als intercedent gewerkt en kan enkele vragen zeker voor jou beantwoorden.

Het werken als uitzendkracht is niet rot, het is mede bepalend welk beeld jij hebt van een uitzendkracht. Ken genoeg mensen die liever als uitzendkracht werken, dan bij iemand in vaste dienst. Dit is voor iedereen verschillend.

Jou loon wordt afgesproken met jou werkgever en wordt omgerekend naar uurloon. Dit uurloon wordt uitbetaald door het uitzendbureau. Heb jij geen loon afgesproken met je werkgever, dan gaat de CAO in werking die zij voeren. Salaris is dan zeker conform de werkzaamheden en wordt je niet onderbetaald.

Zou je normaal gesproken werken op een Nationale feestdag, dan zal deze worden uitbetaald door het uitzendbureau. Anders hab je ook gewoon gewerkt en betaald gekregen hebben. Nu dus ook!

Qua arbeidsvoorwaarden ben je verder wel afhankelijk van je werkgever. Dit kan dus per persoon verschillen tot hoever je hierin betrokken wordt.

Als laatste kan ik meegeven, dat jij een contract gaat ondertekeken met de benodigde arbeidsvoorwaarden daarin. Ook de duur van het contract wordt erin vermeld en een regeling rond opzegtermijn wordt vastgelegd.

Inprincipe kan je niet per direct op straat worden gezet en jij kan ook niet per direct ontslag nemen.

Ik hoop dat je wat kan met deze informatie.

Groeten,

Sander