werken in duitsland

• Bas

Dag allemaal,

Momenteel werk ik in de off-set rotatiedruk, dit is eigenlijk niet mijn vakgebied.

Nu word mij de mogelijkheid geboden om in Duitsland te gaan werken voor een Duits bedrijf, dus volgens de Duitse regels etc.

Aanbieding ziet er ongeveer zo uit:

- 4 daagse werkweek

- dagdienst, met evt. uitloop

- voor woonwerkverkeer een Firmenauto, dus ik hoef dan niet met de eigen auto op en neer te rijden naar NL en Duitsland.

- 2 jarig contract, zonder proeftijd.

- Huisvesting voor door de week word door de werkgever geregeld.

- Salaris 2100 netto. Hoeveel dat bruto is weet ik nog niet, zal meer zijn dan in NL, ik ben niet getrouwd, en dan ben je in Duitsland duur.

Nu de eigenlijke vraag:

- Waar moet ik op letten, wat zijn de valkuilen, kan ik me in NL laten uitbetalen, hoe zit het met de hypotheekrente aftrek, pensioen etc….

Wie schijnt er licht in mijn duisternis, want het is op zich een mooi aanbod, alleen aarzel ik ivm alle regels etc.

Gr, Bas

• Sander

Zou zeggen: Kijk eens op onderstaande link.

Hier staat een heleboel wat je moet weten over werken en wonen in het buitenland.

http://www.europa.eu.int/eures/home.jsp?lang=nl

Groet,

Sander

• jeff

Zoeken ze niet nog meer mensen, heb wel intresse.

• Bas

Als jij gediplomeerd flexorotatiedrukker bent wel…Ervaring met Fischer en Kreckes is ook goed!

• Sander

Let in ieder geval op je sociale zekerheid. Op grond van de EU verordening ben je sociaal verzekert in je werkland als je alleen daar werkt. Je kunt op www.svb.nl meer info krijgen.

Download de brochure ‘als u gaat werken in Duitsland’ te vinden op de site van de belastingdienst. Je zult waarschijnlijk in aanmerking komen voor de 90% regeling.In de brochure wordt ook verwezen naar de borchure wonen in nederland werken in duitsland.

Ik weet niet of je bij een groot bedrijf gaat werken die bekend is met grensoverschrijdende werknemers. Probeer af te dwingen dat je op hun kosten een adviseur mag inschakelen die je situatie in kaart brengt en een duitse adviseur die je duitse aangifte inkomstenbelasting opstelt. Je moet zowel in Nederland als in Duitsland aangifte doen. In Nederland kun je voorkoming van dubbele belasting claimen voor de Duitse inkomstenbelasting.

Succes

• Bas

Onderhandelingen zo goed als rond, ik ga via een nederlandse partnermaatschappij in duitsland werken, blijf dus volledig onder de nl cao vallen, het wordt zogezegd een gevalletje detachering. Beter.

• Sander

Als het om een detachering gaat kun je een E101 verklaring aanvragen zodat je in Nederland sociaal verzekerd blijft.

Je blijft in Duitsland inkomstenbelasting verschuldigd en ook daar moet je aangifte doen. In Nederland kun je dan vervolgens voorkoming van dubbele belasting claimen. Let in dit verband op de 90% regeling, kan je een hoop geld schelen.

Succes!

• Bas

Dank je!

Gr, Bas

• Pieter

een klein vraagje, op grond waarvan is Bas inkomstenbelasting verschuldigd aan Duitsland?

GR.