cao loonsverhoging geweigerd door werkgever

• francien

hallo ,

mijn man zit in de CAO voor Kleinmetaal en volgens dat CAO gaat het salaris vanaf 1-1-09 3% omhoog ,

de vorige verhogingen zijn (beetje) zonder slag of stoot gegeven ,

mijn man heeft nu een voorstel gekregen omdat hij al een goed salaris (volgens hun , nagetrokken bij andere soortgelijke bedrijven ) heeft volgens hun ,

willen ze dat niet verhogen , maar zijn salaris bevriezen , kan dat??

Kan je een vastgelegde CAO salarisverhoging weigeren als werkgever?? in de arbeidsvoorwaarden staat volgens CAO kleinmetaal.

francien

• menno

Heel simpel, nee. Stap naar je baas en eis onmiddellijk het nieuwe CAO-loon. Nee? Stap dan naar de vakbond, je rechtsbijstandverzekeraar of rechtstreeks naar een advocaat. Appel eitje voor hen.

• arco

behalve dat het wel de relatie tussen baas en werknemer onder druk zet (denk dus eerst even na en tel tot 10 voordat je dit doet).

gr.

arco

• Bert28

Als jouw man boven het CAO loon verdient dan kan het dus wel bevroren worden. Heeft jouw man gewoon het CAO loon dan kan dit niet.

• Martijn

Salaris verhoging was vanaf maand 2 volgens CAO klein metaal,

Iedereen die onder de CAO valt, dus ook als je in hogere functieschaal of periodiek zit krijg er 3% bij, als je blijft staan in je periodiek dan is het 3% m.i.v. 1-2-09.

• Ronald

Uit eerste hand weet ik dat er wel meer bedrijven zijn die dit proberen te flikken met de huidige kredietcrisis.

Het zou goed zijn als vakbondsleden dit anomien zouden kunnen melden, waarna de bond uitzich zelf in actie zou komen en zou gaan controleren of de CAO wel nageleefd wordt.

Mensen zijn inderdaad bang om nu de loonsverhoging waar ze recht op hebben binnen te halen en over een paar maanden als eerste de zak te krijgen.

Vakbonden hebben in deze tijd echt een taak om hier een vinger aan de pols te houden.