vraagje over contract

• Tineke

Ik heb een vraagje over mijn contract. Ik ben in oktober 2007 begonnen op mijn huidige werk.

Kreeg toendertijd een half jaar contract. Sindsdien nooit meer wat gehoord over het verlengen van het contract. Dus wordt naar mijn idee het contract verlengt met een half jaar en daarna nog eens met een half jaar..Ik heb het super naar mijn zin en weet ook zeker dat mijn werkgeven tevreden was/is over mijn werkzaamheden. Nu zou mijn contract per 1 april aanstaande verlengt worden voor de 4e keer en wat ik op internet heb gelezen wordt het dan automatisch een vast contract..

Nu het volgende : ik zit sinds eind november in de ziektewet. Er is bij mij een burnout geconstateerd als gevolg van niet erkende add klachten..Ben echt helemaal stuk..Ik kan dus nu ook niet naar behoren functioneren. Werk wel uit eigen wil 2 maal 2 uur op therapeutische basis. Dat gaat ook weer goed

Nou werd ik gisteren meegenomen door mijn werkgever voor een gesprek. Hij zat een beetje met mijn het vaste contract in zijn maag. Ik vermoed dat hij voorzichtig is met mijn ziekte, hij zei dat ook zo… Hij wil mij nu voor de 4e keer een half jaar contract aanbieden tot oktober 2009. Om zo tegen die tijd te kunnen evalueren of het beter zal gaan met mijn ziekteverloop

Zakelijk gezien snap ik dit allemaal, al voel ik me wel vreselijk gekwetst omdat ik heel vriendschappelijk met mijn baas om ga

Mag een werkgever echt nog een vierde halfjaar contract aan bieden??

Aan de ene kant ben ik hier heel blij mee, want hij zou me er ook zo maar uit kunnen knikkeren per 1 april..maar wat ik me nu zakelijk gezien afvraag is: wordt dat 4e halfjaarcontract dan niet automatische een vaste..of zijn er altijd uitzonderingen op die regel??

• Sander

Tineke,

Voorzover ik weet gaat een halfjaarcontract wat niet uitdrukkelijk wordt verlengd stilzwijgend over in een vast contract. Dit zou betekenen dat je al na je eerste contract een vast contract hebt. Nu weer een half jaar contract is in mijn ogen arbeidsrechtelijk niet toegestaan.

Ik zou contact opnemen met een arbeidsrechtadvocaat, die kan je dat haarfijn uitleggen. Wellicht zit je bij een vakbond, ben je ervoor verzekerd of kun je naar de rechtswinkel.

Succes!

• Tineke

Hoi Sander

Ja dat dacht ik dus ook, dat het zo zou gaan totdat ik dit las:

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=18137

vandaar mijn twijfels en mijn vraag dus

Bedankt voor je antwoord he

• Sander

Tineke,

Het klopt inderdaad wat op die site staat. Indien je wilt nalezen hoe het allemaal zit kun je kijken in boek 7, titel 10 van het Burgerlijk wetboek. Daar staat alles over het arbeidsrecht (kun je vinden op www.wetten.nl).

Succes

• Tineke

Bedankt voor je link he..ik ga me er eens in verdiepen !