reiskostenvergoeding

• Anoniem

Ik heb een vraag over reiskostenvergoeding. Op dit moment krijg ik van mijn werkgever een vaste reiskostenvergoeding van ongever 80 Euro per maand. Dit bedrag is een aantal jaar te spraken gekomen toen ik net van mijn ov jaar kaart af was en er is nooit echt over overhandeld. Ik reis per bus of fiets naar het werk. Wanneer ik de bus neem dan kost mij dit 7 strippen voor een enkele reis wat omgerekend 3,41 Euro is. Op een dag ben ik dus 6,82 Euro kwijt. De reiskostenvergoeding is dus zeker niet toerijkend.

Ik heb gelezen dat de werkgever een onbelaste vergoeding van 0,19 cent mag uitkeren en dat het uitkeren van reiskostenvergoeding niet verplicht is.

Ik zou dus een hogere reiskostenvergoeding willen. Nu vroeg ik mij af wat een redelijke vergoeding is. Ik woon ongeveerd 20 km van mijn werk vandaan. Is het redelijk om die 0,19 cent te vragen die de werkgever belastingvrij mag uitkeren?

• Joost

Of een abonnement op de bus voor die route, dat is nl. zo duur niet!

• Anoniem

Ik heb dat al eens eerder uitgezocht maar er is geen centrumzone aan te wijzen voor de route die ik rij omdat ik door een overstap met een omweg er heen moet rijden. Omdat er geen centrumzone bestaat zal ik dan twee abonnementen moeten nemen. Ook neem ik wel eens de fiets.

Maar ik zie graag een antwoord op de vraag die ik stelde :)

• Joost

Is het redelijk om die 0,19 cent te vragen die de werkgever belastingvrij mag uitkeren?

Nee, ik zie nooit dat de werkgever de volledige reisafstand a 19 cent betaalt.

• maud

mijn werkgever betaald wél over de volledige reisafstand 0,19 per kilometer!

Vragen kun je het altijd, nee heb je, ja kun je krijgen.

• Rudi

Wanneer je meer dan 10 km van je werk woont kun je de door jou gemaakte kosten volgens mij ook gedeeltelijk via de belasting terug krijgen.

Kijk hiervoor maar eens op de site van de belastingdienst.

• Harkie

Dat was 10 jaar geleden nog wel zo maar dat is al lang afgeschaft.

• harkie

€0,19 woon werkverkeer is nogal veel. Ongeveer €0,13 lijkt mij meer op zijn plaats.

Normale reiskosten uiteraard wél €0,19 per kilometer.

• M

U hebt me heel nieuwsgierig gemaakt met de opmerking over de 2 abonnementen die u nodig zou hebben, dit komt maar heel zelden voor.

Geef mij de postcodes van de plaatsen waartussen u reist en ik geef u de benodigde info.

De ervaring leert dat veel verkoop-punten van plaatsbewijzen soms verkeerde of onvolledige informatie verstrekken.

Wellicht kan ik iets voor u betekenen.

Mvg, M.