vergoeding salaris

• hogenboom

ben int . nat. chauffeur voor ned. bloemenbedrijf en heb geen,cao

maar individueel arbeidscontract. Mijn vraag is of mijn wergever verplicht is voor overnachtingen 39 euro overnachtingsvergoeding te betalen ik heb geen cao maar gewoon een vast maandsalaris , en hoe zit het met etensgeld? Reiskosten? Ik rij ook zondags voor een normaal uurloon mag dat ?

• menno

Is het een beroepstransporteur? Nee, dan mag dit niet. Is het een eigen vervoeder dan mag het wel.

• arco

menno,

is het niet zo dat een beroepsvervoerder altijd een CAO heeft? Dit klinkt als een eigen vervoerder (heeft nl geen CAO).

Dus kwestie van afspraken maken met de werkgever (en die afspraken die er nu zijn klinken niet best :-)

arco

• menno

Hoi Arco,

Ja dat klopt. Een beroepsvervoerder valt verplicht onder de TLN-CAO of de KNV-CAO.

Deze twee CAO's wijken overigens niet erg veel van elkaar af.

In deze CAO's zijn de praktijken die Hogenboom beschrijft niet toegestaan. Een eigen vervoerder valt onder de CAO van zijn bedrijfstak. Dus een chauffeur bij Corus bijvoorbeeld valt onder de CAO Groot Metaal. Maar het kan uiteraard ook zo zijn dat de eigen vervoerder niet onder een CAO valt omdat zijn bedrijfstak niet onder een CAO valt. Dan zijn alleen nog de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek van toepassing (o.a. minimumloon en minimum aantal vakantiedagen en vakantiegeld zijn hierin geregeld).

Groeten Menno