onderhandelen salaris

• Henk

Hallo allen,

Ik ben al 10 jaar militair waarvan de laatste 3 jaren als instructeur waar ik veel kennis en ervaring heb opgedaan op het gebied van lesgeven, begeleiden en competentie gericht onderwijs. Ik ga binnenkort over stappen naar een ROC als hoofdinstructeur (schaal 9) Ik heb laatst mijn arbeidsvoorwaarden gesprek gehad en ik moet zeggen dat het mij vies is tegen gevallen.

Mijn uurloon bij defensie werd met 160 uren vermenigvuldigd en dat zou mijn nieuwe maandloon worden op het ROC.

Er viel eigenlijk helemaal niet te onderhandelen over de salaris noch secundaire arbeidsvoorwaarden.

Zoals het nu eruit ziet ga ik ruim 400 euro netto achteruit kwa salaris. Voor mij staat het werk op nummer 1 maar de rekeningen van mijn vaste lasten moeten ook betaald worden. Vandaar dat ik nu voor een moeilijke beslissing sta.

Heeft iemand ervaring met mijn verhaal of herkent zichzelf? Alle tips en tools zijn van harte welkom.

groet

• Bert28

Henk,

tja dat is nu éénmaal het salaris van een onderwijs-assistent. Wil je het salaris van een docent verdienen dan moet je de docentenopleiding gaan volgen, helaas is het niet anders.

Ikzelf heb 2 jaar geleden de definitieve overstap gemaakt vanuit defensie naar het voorgezetonderwijs.

Groet,

Bert

• Win

ga de verkoop in en kies voor vast salaris en provisie en een bonus structuur. Bijvoorbeeld fitness app. of sportartikelen. Krijg je als vertegenwoordiger ook een auto + laptop…. Bij een multinational zijn de voorwaarden vaak beter.

• Henk

Beste Win,

Ik heb buiten defensie geen werk ervaring. Wel heb ik een hele stapel aan certificaten behaald oa over instructie, begeleiden enz enz. Ik denk dat de meeste werkgevers niet echt staan te wachten op mijn certificaten van defensie.

mvg

• Kees

Henk

Ik ben 2 jaar geleden gestopt bij defensie (na een carriere van 13jaar) en had net als jij alleen defensie certificaten (oa als instructeur). Ik ben begonnen als operations manager binnen een multinational (€4000/maand) en had nu de kans om als sales manager voor een internationaal bedrijf te gaan werken (€5000/maand). Toch maar niet gedaan, omdat ik nu ben doorgestroomd naar rayon manager binnen hetzelde bedrijf (€6500/maand).

Mijn ervaring is dat defensie certificaten wel degelijk tellen in de burgermaatschappi en met een beetje geluk kun je het er zelfs ver mee schoppen. Wat vooral gewaardeerd wordt (als ex-militair) is je flexibiliteit en leiderschaps (management) kwaliteiten.

Succes.