Salaris constructeur HTI VS HTS

• Dirk-Jan

Even kort wat over mezelf, ben 24 jaar en werk als constructeur bij een middelgroot constructief adviesbureau.

De opleiding die ik heb gevolgd is HBO bouwkunde afstudeerrichting Bouwadvies.

Nu kan ik via mijn werk een opleiding HTI constructeur gaan volgen, deze 3 jarige opleiding schijnt erg intensief te wezen (bijna geen vrij tijd meer).

Nu is mijn vraag of iemand mij een indicatie kan geven van het salaris met of zonder HTI diploma.

Bij voorkeur op basis van 2 jaar werkervaring, maar ook andere voorbeelden/ indicaties zijn mogelijk!

• Peer

Ik werkte een aantal jaren geleden ook bij een bouwkundig adviesbureau en had dezelfde leeftijd als jij nu. Ik ben toen ook begonnen met HTI in Amsterdam. Het is werkelijk een gortdroge opleiding die enorm veel tijd van je vraagt. Op zich is dat geen probleem, maar realiseer je je dat je dan ook eigenlijk een hele lange tijd als constructeur werkzaam moet blijven. Het is anders zonde van al die tijd en energie. Ik ben vrij snel met de opleiding gestopt. Enerzijds vond ik het verschrikkelijk saai, anderzijds was het misschien voor mij ook wel wat te hoog gegrepen en lagen mijn ambities toch elders.

Ik zou in ieder geval vooraf met je werkgever bespreken van de gevolgen zijn voor je salaris en ik zou goed nadenken of je, als 24 jarige HTS-er, nu al zo'n ‘definitieve’ stap moet maken. Er is grote vraag in de markt naar jonge HTS-ers met een paar jaar werkervaring.

Mijn advies; Denk goed na en kijk nog eens om je heen…

Peer