Zorgverlof

• Kim

Hallo!

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. In november heb ik twee keer over een dag thuis moeten blijven i.v.m. ziekte van mijn jongste dochter (1 jaar) en geen andere mogelijkheid tot opvang. Aangezien ik geen vrije dagen meer had, heeft mijn werkgever mij deze maand 17 uur minder uitbetaald. Mag hij dit zomaar doen? Ik meen toch echt, dat ik hiervoor recht heb op zorg- c.q. calamiteitenverlof. Ik val trouwens onder de CAO Facilitaire Callcenters. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, Kim

• ruppert

Recht

Artikel 4:1 Waz

De medewerker heeft recht op calamiteiten- en ander kortverzuimverlof als hij zijn arbeid niet kan verrichten wegens:

Zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden, onder andere:

• bevalling van de partner (er wordt normaal gesproken één dag kort verzuim genoten op de dag van bevalling en er kan al dan niet aansluitend twee dagen kraamverlof worden opgenomen door de vader, zie toelichting op artikel 6:4 CAR-UWO),

• het overlijden en de lijkbezorging van een huisgenoot of van een bloed- of aanverwant in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn,

• plotselinge ziekte van kinderen,

• brand,

• gesprongen waterleidingen,

• andere onvoorziene gebeurtenissen die zich plotseling voordoen.