onbetaald verlof

• maud

Beste forummers,

het bedrijf waar ik werk is niet aangesloten bij een CAO. mijn werkgever doet nogal moeilijk als het gaat om het opnemen van vrije dagen. Nu is er een collega die onbetaald verlof wil nemen maar dat is voor mijn werkgever absoluut onbespreekbaar. Volgens een aantal mensen hier is een werkgever verplicht om een werknemer de mogelijkheid te bieden onbetaalde vrije dagen op te nemen. Het enige wat ik er zelf over kan vinden is dat het mogelijk moet zijn bij ouderschaps- en zorgverlof.

Is er iemand die me hier iets meer over kan melden? Alvast bedankt.

• menno

Wat je schrijft klopt: alleen ouderschaps- en zorgverlog zijn wettelijk geregeld. Voor zover ik weet is een werkgever niet verplicht mee te werken aan een “sabatical”.

Punt waar je erg goed op moet letten als het wel lukt om onbetaald verlof te krijgen is zijn je verzekeringen. Als je geen loon krijgt en ook geen uitkering, worden er geen premies WIA, WW en andere werknemersverzekeringen afgedragen. Je bent in die periode dan ook niet verzekerd. Mocht je tijdens je sabatical een ongeval krijgen, dan kun je dus niet de ziektewet of de WIA in. Wanneer je blijvend letsel oploopt is dat een ernstig gevolg. Je kunt er overigens voor kiezen om je vrijwillig te verzekeren in die periode. Goedkoop is dat echter niet.

Groeten Menno