account manager

• henk

HELLUP,

Gisteren een baan aangeboden gekregen als account manager.

Ik wordt de eerste officiele buitendienst medewerker van dit kleine bedrijf.

Ik heb een beetje ervaring in de buitendienst.

Ben 36, MBO achtergrond.

aanbod is een baan waar ze een minimaal salaris van 1600 bruto toezeggen.Die 1600 is 30%, de overige te halen 70% is aan de hand van hoeveel omzet ik haal.

Heb geen idee wat haalbaar is daarin?

Qua auto bieden ze ook de bodem, ze willen voor het eertse jaar een auto kopen van ca 9000-12000.

verder oa slecht 20 vakantiedagen, en wat vreemde haken en ogen zoals rma's worden in mindering gebracht op mijn omzet. Wanneer een klant niet betaald wordt dit maal 2 van mijn omzet afgehaald end.

Ik heb geen idee wat gewoon is in dit wereldje, maar komt mij toch niet al te best over.

iemand raad???

alvast mijn enorme dank

• Henk

Hoi Henk,

Ik zie ineens veel verkopers op dit forum, op zich een goed teken. Als mede-verkoper zal ik ook op deze even reageren…

het aanbod dat je ontvangen hebt van je werkgever vind ik erg karig en eenzijdig. Tuurlijk mogen ze het bespreekbaar maken tijdens je jaarlijks praatje als je klanten veel RMA's heeft, maar wettelijk mag het niet eens van je salaris afgetrokken worden. Ook is het bonus-gedeelte erg veel. Onder het mom “The Sky Is The Limit” kun je veel bonus bijverdienen, maar je bent ook mens en je kunt simpelweg niet 500 uur in een 40-urige werkweer proppen, dus dit moet wel een gezonde verhouding zijn. Bonus geef ik zelf niet zoveel om: geef mij maar iets meer salaris, wat ik elke maand ontvang, dan een Bonus (targets worden verhoogd, er worden clausules opgenomen die vaak niets eens door jezelf verdiend kunnen worden zoals je RMA's, er gaat veel belasting af, vaak is bonus niet bruikbaar voor je vast inkomen bij bijvoorbeeld hypotheek, enzovoort). Probeer dus iets meer vast salaris te krijgen, is mijn tip hierin.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk:

Ik ben Key Accountmanager, leeftijd 32 jaar, in het B2B segment met ongeveer dezelfde werkzaamheden als je zelf noemt. Heb ook MBO.

Ik verdien 4100 Euro bruto per maand en rij in een Toyota Prius als lease-auto (inderdaad, zo hou ik meer over door de lage bijtelling). Bovenop het salaris komt nog een bonus-toeslag en uiteraard 8% vakantietoeslag.

Een paar vragen voor je…

- Welk product/dienst verkoop je, dit maakt nog weleens verschil uit?

Henk.

• henk

bedankt voor je snelle antwoord!

het betreft gaming en pc accecoires. Heb er op dit moment ook geen best gevoel over.

• Henk

Dat kan ik me voorstellen dat je er geen goed gevoel over hebt.

Natuurlijk zitten er altijd plus- en minpunten aan een contract, maar dit is echt ver verwijderd van ‘marktconform’. Een term bedacht door de werkgevers, maar hier volledig misplaatst. Tip: Draai wat overzichtjes uit van verschillende loonwijzers op internet (even Googlen en je vindt er zo een paar) en leg dit voor bij je werkgever. Het enige voordeel uit je contract is de ‘goedkope’ auto: in dit segment zitten verschillende auto's (Citroen C1, Peugeot 107 e.d.) welke onder de lage 14% bijtelling vallen. Dan heb je echt een auto voor jezelf, voor maar slechts een paar euro bijtelling. Maar dat is dan toch echt het enige wat een beetje positief is.

De rest is echt te laag, naar mijn mening, aangezien ik echt bijna hetzelfde werk doe en de rest ook overeenkomstig is.

Succes met je onderhandeling en laat me nog even het resultaat weten op het forum, OK?

Henk.

> bedankt voor je snelle antwoord!

> het betreft gaming en pc accecoires. Heb er op dit moment ook

> geen best gevoel over.

• henk

Nogmaals dank voor je reactie,

Heb al even wat zitten zoeken, maar kan geen overzichten vinden van soortgelijk werk. Wel wat een accountmanager gemiddeld verdient, maar daar heb ik volgens mij niet zoveel aan.

Aan de andere kant loopt er ook een solliciatie als bedrijfsleider van een winkel met een basis tussen de 2400 en 2700 + bonussen. Dit is ook werk wat ik de afgelopen 5 jaren gedaan hebt (bij een andere werkgever dan)

Ik ben wel erg benieuwd naar het werken als account manager, maar niet met het huidige voorstel.

• Henk

Als ik je reactie lees, zou ik eerst kijken of ik kan definiëren wat ik nu wil (Een hokje voor jezelf maken met je wensen). Dus bijvoorbeeld: Ik wil accountmanager worden, ik wil zoveel geld verdienen, in welke regio moet het hoofdkantoor liggen (Tip: als account-manager zit je dan wel op de weg, maar veel te veel reistijd naar de zaak voorkomen kan veel tijd en ergenis besparen), welke auto wil ik gaan rijden en van tevoren informeren wat zo'n auto ongeveer kost, enzovoort.

Met deze gegevens kun je makkelijker zoeken op diverse internet-vacature-pagina's en kun je ook makkelijker gevonden worden en kom je beter over in een gesprek omdat je al over je wensen hebt nagedacht. Je kunt dan ook egoistischer reageren als iets niet binnen dat hokje valt. Is het geboden salaris 1600 Euro en valt dus lager uit dan je wens? Dan heb je gelijk een nee en kun je verder zoeken, zonder je blind te staren op een baan zoals deze.

Soms moet je ook geluk hebben, je baan is vergelijkbaar met de mijne, maar ik mag me wat gelukkiger prijzen. Ook met onderhandelen kun je nog veel verdienen. Maar ik denk dat dit gat tussen jouw wensen en het daadwerkelijke contract niet te overbruggen is voor je.

Succes!

Henk.

• Peer

Hard wegrennen Henk!! Stinkt! Niet doen…. Peer

• denhaag

Ik lees nu pas dit onderwerp omdat ik ook aan het uitzoeken ben of ik wel het juiste salaris verdien als account manager bij een klein ict-consultancy organisatie. Henk; waarschijnlijk heb je het al afgewezen (hopelijk) maar het aangeboden salaris ligt volgens mij ver onder de norm! een gemiddelde telefoniste verdient volgens mij nog meer!! M'n zus werkt een paar dagen in een winkel waar ze brood verkopen en verdient 1800 bruto!

tis een late reactie maar wilde het wel even kwijt aan je :-)

• Joris

Henk, 1600 euro voor een salesfunctie in de buitendienst is niet reeel, zelfs niet als dit een junior AM functie betreft.

Meer reeel is een bais vanaf >2500,- met een aantrekkelijke bonusregeling.

Daarentegen vind ik 4100,- aardig fors en ik vraag me af of dit een afspiegeling is van de realiteit.

Zit hier ook nog een bonus aanvast + onkostenvergoeding of is dit een all-in salaris?

Ik ben zelf ook KAM met HBO achtergrond en rond dezelfde leeftijd maar 4100 is extreem.

3000-3500 is reeler, of ben je daar reeds 10 jaar in dienst??

GR.

Joris

• martin manhave

zie je inderdaag gebakken lucht van Henk 2 met zn 4100 als Kammer!

Ik geloofde m al niet Joris en nu houdt hij zich angstvallig stil.

Henk 1 voor jou beeldvormin ben 38 en verdien 3300 als AM!