Salaris Zalm onacceptabel

• winni

Salaris Zalm onacceptabel

26-11-2008 • SP-Fractievoorzitter Agnes Kant vindt het onacceptabel dat ex-minister Zalm 750.000 euro per jaar krijgt voor zijn werk als directeur van ABN-Amro en Fortis Bank Nederland.

Kant: “Iedereen is het eens dat we op zoek moeten naar een nieuwe moraal in de financiële wereld en Bos geeft nu het ‘goede voorbeeld’ door een directeur van een genationaliseerde bank direct vijf keer zoveel als de minister-president te geven. Als dit de nieuwe moraal is, dan zie ik het somber in voor de toekomst.”

Agnes KantSP-Senator Geert Reuten vroeg dinsdag in de Algemene Financiële Beschouwingen in de Eerste Kamer aan minister Bos wat het salaris van ex-minister Zalm precies ging worden. Het antwoord was 750.000 euro, plus een bonus van maximaal de helft van zijn jaarsalaris als hij de bank met winst weet te verkopen. Bos verklaarde dat Zalm daarmee ‘de minst verdienende directeur was van een bank met deze omvang’.

Kant: “Dat zal best, maar dat rechtvaardigt nog niet dit salaris. Leg het maar eens uit aan al die mensen die part noch deel hadden aan de crisis, maar die er nu wel door geraakt worden. Die willen geen graaiers meer aan de top, maar betrokken bestuurders die begrijpen dat om een systeem te veranderen, zij zelf ook moeten veranderen.”

Onlangs gaf minister Bos aan dat hij een salarisplafond wilde instellen voor topmensen van overheidsbedrijven. Volgens hem mochten deze maximaal 350.000 euro gaan verdienen, oude contracten daar gelaten. Kant: “Bij de eerste de beste lakmoesproef valt hij door de mand. Mooie praatjes, maar geen daden. Zalm verdient meer dan het dubbele dan de door Bos zelf gestelde grens. Hoe geloofwaardig ben je dan nog?”

Meer hierover vind je hier:

http://www.sp.nl/geld/nieuwsberichten/6234/081126-kant_salaris_zalm_onacceptabel.html

• menno

Agnes Kant maakt zich druk om Zalm die ongeveer de helft gaat verdienen van gelijksoortige functies. Nogal ongeloofwaardig. Ze vindt het namelijk wel correct dat er jaarlijks vele honderden miljoenen tot enkele miljarden belastinggeld gespendeerd wordt aan:

- hopeloze hulpprojecten

- achterstandswijken

- kunstwerkjes ( paar verroeste palen, kosten 1 ton)

- wa-jong uitkeringen

etc etc etc

Nee, het is een duidelijk geval van de pot verwijt de ketel dat ie met geld strooit (in dit geval dan). Ergerlijker is dat dat zij toch ook gauw een jaarsalaris van 75 mille ontvangt. Er zijn er met het grootste gemak 10 te vinden die totaal nutteloos in Den Haag zitten. En daarmee heb je Zalms salaris al geëvenaard. Dus als zij nou eens met haar hele SP-fractie opzout……dan heb je Zalms salaris alweer ruimschoots terugverdiend.

Groeten Menno (geen SP-fan, maar dat dachten jullie al haha)

• arco

volstrekt geen sp-fan (menno, we zitten in hetzelfde schuitje / zinkend schip),

maar begrijp de reactie van agnes kant volkomen.

het gaat niet zozeer om de gelden die de sp overboord gooit / wil gooien, of die elders bespaard willen worden, maar vooral over de manier waarop wouter bos (opnieuw) zijn geloofwaardigheid te grabbel gooit.

een max van 350.000 lijkt me zeker voldoende!

wouter, wees een vent!

arco

• Marco

Het is een hoog salaris, absoluut. Maar voor deze functie is het een schijntje.

Ik vind alle kritiek weer een mooi voorbeeld van hollandse bekrompenheid. Lieden die vinden dat ze te weinig verdienen en dan afgeven op anderen die wel succesvol zijn. Zalm is uitermate geschikt voor deze functie en neemt met een salaris genoegen wat niet ‘veel’ is. Elders zou hij een veelvoud kunnen verdienen.

Door dit soort bekrompenheid raakt nederland steeds meer zijn plek als ‘vestigingsland’ kwijt, voorzover we het nog niet verloren hebben aan landen als Ierland. En dan gaan niet alleen deze functies verloren maar ook een hoop banen daaronder (en niet alleen de management functies).

Marco

ps ik verdien het zelf bij lange na niet

• winni

We kunnen ook internationaal streven naar het afspreken van maximum-salarissen. En Nederlandse banken kunnen worden genationaliseerd, dan hoeven ze niet te concurreren. Wel moet de overheid dan hoge eisen stellen aan de prestaties van medewerkers en prestatiebeloning geven per afdeling. Op die manier kunnen de topsalarissen worden verminderd.

• Marco

terug naar het communisme lijkt me een mooi plan….

• arco

marco,

mij ook!

maar reageer ook eens op hetgeen ik schrijf (niet zozeer over de hoogte van het salaris, wat ik trouwens wel exhoribitant vindt in verhouding tot de grote werkende menigte), namelijk: wouter bos heeft iets anders beloofd als wat hij nu waarmaakt. raar toch?

arco

• Marco

Hoi Arco,

Wouter Bos probeert Fortis/ABN-Amro op korte termijn weer klaar voor de markt te krijgen. Hij heeft hier in mijn ogen een uiterst geschikte kandidaat voor weten te strikken die met minder salaris genoegen neemt dan gebruikelijk is in deze branche. Dit terwijl hij vele malen geschikter is is dan menig andere bestuursvoorzitters. Het creeren van een zo hoog mogelijke marktwaarde is voor de burger van belang aangezien de winst de schatkist weer instroomt. Een lager salaris lijkt me niet verstandig aangezien er wel geconcurreerd moet worden met de private markt.

Bonussystemen die oa door banken in het verleden werden gehanteerd waren niet correct omdat daarmee het nemen van grote risico's werd gestimuleerd. Dit zou een taak voor de aandeelhouder moeten zijn (en de RvC) om te controleren maar dat is blijkbaar niet gelukt. Teveel versnipperd en geen zicht op het totaal. Een taak voor de DNB lijkt me.

Wat bedoel je met dat Bos zijn belofte niet houdt? Aanpakken van topinkomens? In mijn ogen doet hij dat juist wel aangezien de beloning niet disproportioneel is. Vergelijking met de Balkenendenorm gaat mank omdat het niet een zuivere overheidsfunctie is.

mvg

Marco

• Joost

Het argument dat vaak gebruikt wordt is dat er anders geen goede managers beschikbaar zijn voor zo'n functie…

In feite zit daar wat in, ze willen graag de beste. Echter, het is de vraag of de beste wel goed is voor zo'n functie en of het nodig is.

Kijk maar eens hoe goed Ahold, Parmalat en recentelijk ABN Amro en Fortis zelf werden bestuurd door deze “goede” managers.

• Japie

En waarop baseer jij je mening dat Zalm geschikt is? Hij heeft geen enkele ervaring in een commerciele omgeving! Hij heeft nog nooit leiding gegeven aan een bank of bedrijf. Sterker nog zijn enige ervaring bij een bank was een schnabbeltje cq stage bij ome Dirk. En als minister van financien heeft hij aangetoond dat hij geen benul heeft wat er in de bancaire (en vastgoed) sector speelt aangezien deze twee bubbles onder hem zijn ontstaan ook in Nederland.

En verder hoeft hij deze bank niet klaar te stomen voor de markt want dat was ze al decennia lang. Echter door wanbeleid van management EN OVERVERHEID (LEES MINISTERIE VAN FINANCIEN = ZALM) is de bank in de problemen gekomen. Over een paar jaar met winst verkopen is ook geen kunst aangezien de overheid deze voor een schijntje ver onder de marktprijs heeft opgekocht met belastinggeld en middels het overtreden van de vennootschapswetgeving.