vrije dagen

• maud

Hallo, ik werk bij een bedrijfje dat niet aangesloten is bij een CAO. Nu doet mijn werkgever altijd heel moeilijk wanneer iemand een vrije dag wil opnemen en heeft hij een lijst gemaakt met daarop de vastgestelde vrijdagen voor volgend jaar. Hij stelt (buiten de feestdagen) 7 dagen als verplicht op te nemen. Dit betekend dus dat ik van de 25 dagen op jaarbasis er maar 18 overhoud om zelf in te delen. Ik ga elk jaar op wintersport en wil ook graag 3 weken zomervakantie. Dat zou nu dus niet meet kunnen. Kan mijn werkgever zoveel dagen verplicht stellen om op te nemen?

• menno

In de meeste CAO's is een maximum aantal vastgestelde vrije dagen opgenomen. Meestal ongeveer 3 à 4 dagen. Jullie vallen niet onder een CAO, dus is er geen maximum aan gebonden.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je met die 18 dagen onder het wettelijk minimum komt, want dat is 20 dagen als je full-time werkt. Maar ja, je hebt natuurlijk wel die 25 dagen, alleen niet vrij opneembaar. Daarnaast moet een aangesloten (zomer)vakantie van 3 weken mogelijk zijn. Dat is mogelijk.

Conclusie: ik denk dat het kan wat je baas doet.