salarischeck

  • Jan

    hallo,

    Ik werk sinds kort via usginnotiv bij een adviesburea. Hier ben ik elektrotechnisch tekenaar. Ik werk hier 40 uur per week. Ik krijg 1550 per maand is dit een beetje realistisch?

    grt.

  • arco

    en maar weer de standaard vragen…

    hoe oud, ervaringsjaren, netto-bruto, uur per week, overige beloningen,

    etc. etc.

    *zucht*

    arco

  • freddy

    sorrysorry….:P

    ik wou iets te snel.

    22 jaar. per maand 1550 bruto hou netto 1250 over 40 uur per week, overige beloningen vakantiegeld en reiskostenvergoeding. Mbo niveau en ervaring op dit vakgebied zijn alleen stages van me opleiding.

  • Tineke

    ben je nu Jan of Freddy..ik begrijp het ff niet meer

  • Henk

    Klinkt me als vrij normaal in de oren.

    In 2005 is me door de accountmanager van een groot technisch detacheringsbureau verteld dat ze ongeveer het volgende hanteren als “richtlijn”:

    MBO schoolverlater -> € 1.500,- bruto p/mnd bij 40 uur

    HBO schoolverlater -> € 1.800,- bruto p/mnd bij 40 uur

    En ieder jaar extra ervaring ca. € 100 - 150 p/mnd erbij.

    Overigens ben jij waarschijnlijk weggezet bij dat adviesbureau voor en tarief van ca. € 35 a 40,-/uur en ontvangen zij voor jou dus ca. € 6.000,- per maand!

    Met wat onderhandelen is deze marge kleiner te krijgen want ik ben momenteel weggezet (ook door USG Innotiv trouwens) bij een gemeente voor € 55,-/uur en verdien € 3.450,- bruto p/mnd.

  • arco

    beste Henk en Jan / Freddy (ben de draad ook even kwijt),

    terecht wat je stelt (Henk), salaris van 1600,- voor MBO schoolverlater is gewoon normaal in deze branche. Doorgroei zat, dus heb even geduld.

    dat een bureau je doorzet voor 6000,- per maand kan zijn, maar de vaste lasten (overhead) zijn naar rato. daarnaast nog de gemiddelde risico-indekking en dergelijke leert dat een bureau via detacheringsbasis gemiddeld maar ca. 5 - 10 % marge opstrijkt (let wel: dit is dus incl. risico-dekking)

    Dat jouw salaris nu 3450,- is, suggereert dat je geen MBO schoolverlater bent. en dus een beetje onterecht om dat als vergelijking mee te geven aan Jan / Freddy.

    Wel is dit w.s. zijn toekomst perspectief.

    een groet,

    arco

  • Henk

    Marges zullen erg verschillen per werknemer.

    Ligt aan de onderhandelingstechnieken van de accountmanagers (over uurtarieven met de opdrachtgevers) en de werknermers (over salaris met de accountmanagers).

    Een collega van mij werkt bijvoorbeeld via een ander bureau bij die gemeente en verdient € 2.600,- p/mnd terwijl hij is weggezet voor € 57,50 per uur, dus daar zal de marge een stuk hoger liggen.

    Qua salarisonderhandelingen is er in de detacheringswereld veel mogelijk, dus een brutaal mens heeft het meest. Ben in 2,5 jaar zo'n € 800,- bruto p/mnd gestegen in salaris door herhaaldelijk te “dreigen” in vaste dienst te komen bij die gemeente.

    Het allermooiste is payrolling. Dan betaal je 5 - 6 % aan een administatiebureautje die dan voor de belastingdienst je werkgever is, waarbij je de rest van je uurtarief bruto als salaris gestort krijgt. Probleem is alleen dan wel dat je zelf achter je opdrachten aan moet gaan, maar daar zou je dan ook weer een detacheringsbureau voor in kunnen schakelen die daar dan weer zo'n 10% van je uurtarief voor zal inpikken.

    Mocht de gemeente aan het einde van dit jaar aangeven dat ze me nog een aantal jaren willen blijven inhuren, dan ga ik zeker proberen te payrollen.

  • arco

    payrollen is zzp-er worden?

    of wat zijn anders de verschillen.

    gr. arco

  • Henk

    Payrolling zit tussen loondienst en zzp in.

    Het kan handig zijn wanneer je een functie hebt waarbij het lastig is om als zzp-er aan de slag te gaan i.v.m. de Belastingdienst die eisen stelt voor een VAR-verklaring (o.a. min. 3 opdrachtgevers per/jaar en max. 70% van omzet verkrijgen bij 1 opdrachtgever), maar je toch meer wil verdienen dan in loondienst.

    Bijvoorbeeld als werkvoorbereider in de bouw/civiele techniek is het vrij lastig om 3 opdrachten per jaar te doen omdat projecten vaak langer lopen en het lastig is vaak van werkplek te switchen omdat je dan steeds weer nieuwe organisaties moet leren kennen.

    Door te gaan payrollen (eigenlijk gewoon het detacheringsbureau inruilen voor een administratiekantoor dat facturen verstuurd naar je opdrachtgever en naar jou salarisstroken met alle juiste inhoudingen) kan je zonder problemen meerdere jaren voor 1 opdrachtgever werken, met aanzienlijk betere verdiensten.

    Als vuistregel kan je stellen dat je ca. 50% van je uurtarief netto uitbetaald krijgt. Is je uurtarief bijvoorbeeld € 50,-, dan verdien je dus zo'n € 4.000,- netto per maand, maar daar moeten dan natuurlijk wel nog je secundaire arbeidsvoorwaarden af.

    Je moet alleen dus wel zelf alles regelen met de opdrachtgever (functionerings-/beoordelingsgesprekken, jaarlijkse uurtariefonderhandleingen e.d.), want daar bemoeit dat administratiekantoor zich verder niet mee.

  • arco

    klinkt interessant!

    maar zijn een beetje onzekere tijden.

    een groet,

    arco