Functietoeslagen ongedaan maken?

• Bennie Gevers

Beste lezer,

Ik ben momenteel werkzaam in de levensmiddelenbranche. Het bedrijf waar ik werk kampt echter met bovengemiddelde loonkosten. Hier kan en moet iets aan gedaan worden. Het hoofdprobleem is als volgt.

In totaal zijn er 6 medewerkers in dienst die een functietoeslag genieten. Dit is een toeslag in € die men iedere 4 weken krijgt bovenop het afgesproken normale salaris. In totaal kost dit het bedrijf circa €1500 per 4 weken.

Het probleem schuilt zich echter in het feit dat geen van deze medewerkers gezien de huidige situatie de functietoeslag nog daadwerkelijk zou moeten krijgen.

De functietoeslagen zijn in het verleden met de toenmalige eigenaar kortgesloten.

Om de situatie te verduidelijken zal ik twee voorbeelden geven.

Een medewerkster krijgt het salaris van een afdelingsmanager kassa, maar in werkelijkheid is ze actief als administratief medewerkster (dus een lagere loonschaal). Bovendien krijgt ze een functietoeslag van €2.95 per uur. Deze functietoeslag alleen al kost het bedrijf circa €250 per 4 weken.

Een andere medewerkster is actief als verkoopmedewerkster bij de slagerij. In het verleden heeft ze een functietoeslag van €4.00 per uur gekregen omdat ze op dinsdagen de functie van chef slager vervulde. De chef slager had destijds op dinsdag namelijk altijd een vrije dag. In de huidige situatie is dit echter niet meer het geval en is de medewerkster puur werkzaam als verkoopmedewerkster. De functietoeslag is echter nog steeds in werking en dit kost het bedrijf circa €275 per 4 weken.

Zou iemand mij kunnen adviseren welke oplossingen de eigenaar voor de hand heeft? Welke stappen zou hij kunnen nemen om het probleem te verminderen?

Alvast heel hartelijk bedankt voor uw tijd en uw hulp!

Met vriendelijke groet,

B.M. Gevers

• Paulien

Hoi Bennie,

Fijne werkgever ben je….. Waar praten we over 250/275 euro per maand? Dat zijn toch geen bedragen om moeilijk over te doen lijkt me?

Of het mogelijk is moet je denk ik aan een arbeidsjurist vragen, die weet je precies te vertellen of het juridisch allemaal kan!

gr

Paulien

• arco

een ietwat sarcastische achternaam bij deze vraag… (Gevers)….