Bedrijfsonderdeel wordt gesloten

• Dennis

Vraagje,

wij zijn onderdeel van een grote Asiatische firma met een bedrijfsonderdeel in Nederland.

Het onderdeel in Nederland wordt vanuit het hoofdkantoor in Asie waarschijnlijk eind dit jaar (2008)gesloten. Mijn contract loopt tot eind Juli 2009 (eenjarig).

Wat kan ik het beste doen? Nu, met de informatie dat het pand wordt gesloten, alvast een andere baan zoeken? Of is er een betere manier en wellicht tevens de maanden tot eind Juli uitbetaald krijgen?

Wie kan mij antwoord geven en andere tips, wat te doen?

Alvast bedankt!

Marco.

• arco

hoi dennis,

ik weet het niet voor 100% zeker, maar volgens mij is een jaarcontract een contract wat door de werkgever per direct ontbonden mag worden onder bepaalde voorwaarden. (de door jou geschetste situatie is zo'n voorwaarde).

mijn advies dus: ga nu lekker rondkijken.

de markt is nu goed. Geen idee hoe de markt er vgl. jaar juni / juli uitziet met de komende recessie die voor de deur staat.

ps in welke branche zit je? (wellicht hebben mensen nog tips voor je met werkgevers e.d.)

succes.

arco

• menno

Hoi Arco,

Ik neem aan dat je bedoelt “door de werknemer per direct ontbonden mag worden”.

Volgens mij is dat niet zo. De werknemer moet gewoon de normale opzegtermijn in acht nemen, meestal een maand. De werkgever kan een contract voor bepaalde tijd helemaal niet tussentijds opzeggen. Van rechtswege (dus automatisch zeg maar) loopt het contract af na de overeengekomen duur.

Groeten Menno

• arco

hoi menno,

nee ik bedoelde letterlijk zoals ik geschreven had (dus vanuit visie werkgever). Blijkbaar helemaal fout… Wat is dan het voordeel van een jaarcontract voor een werkgever (behalve uiteraard dat je na 1 jaar iemand kan ‘wippen’ zonder consequentie's).

u ziet, ook ik (juist ik) blijf hier leren….

p.s. mijn tip van de huidige overspannen markt blijft nog wel staan?

gr. arco

• menno

Het enige voordeel is inderdaad dat je iemand niet hoeft te ontslaan, maar dat het contract van rechtswege eindigt. Ontslaan is in NL erg lastig en kost je vaak een hoop geld als werkgever, zelfs als iemand niet goed functioneert.

• Dennis

OK, bedankt voor de info.

Ik weet alleen niet of ik nog recht heb (op welke manier dan ook) op de resterende maanden van het contract t/m juli. Want als ik zelf het contract opzeg omdat ik een nieuwe baan heb gevonden, verlies ik zo wie zo mijn recht op enige tegemoedkoming.

Dus concreet de vraag: Stel dat ik blijf en het bedrijfsonderdeel in nederland wordt gesloten (wordt waarschijnlijk verplaatst naar Tjechie) heb ik dan nog ergens recht op als ik tot de laatste dag zou blijven?

Dennis.

• menno

Welk recht of tegemoetkoming bedoel je? Je contract wordt gewoon niet verlengd. Daar staat geen wettelijke tegemoetkoming tegenover. Als je geen andere baan gevonden hebt heb je recht op WW gedurende een bepaalde periode, die afhankelijk is van je arbeidsverleden.

Als jij het contract eerder opzegt dan de einddatum, dan heb je recht op loon tot het moment dat je contract door jouw opzegging ontbonden wordt.

• Henk

Als het goed is staat in ieder (juist opgesteld) contract ook aangegeven wanneer en onder welke voorwaraden het contract ontbonden kan worden door de betrokken partijen.

Het je het contract al eens goed uitgeplozen?

Ook zou je eens kunnen informeren bij je rechtsbijstand (mocht je daar een verzekering voor hebben afgesloten).

• Henk

Deze vraag zou je trouwens ook kunnen stellen in de nieuwgroep: nl.juridisch

Daar haal ik zelf ook nog weleens interessante info vandaan.