spaarloon bij te laag nettoloon

• D.Janssen

Hallo,

casus: nettoloon zonder spaarloon is 45,00; spaarloonbedrag is 51,00 en wordt naar geblokkeerde rekening gestort. Nettoloon is -6,00. Dit wordt op de volgende loonstrook ingehouden. Mag dit?

• menno

Snap de berekening niet. Spaarloon gaat van je brutoloon af, niet van je netto. Nog maar eens goed je loonstrookje bekijken.

Mocht het inderdaad zo zijn dat je een negatief loon overhoudt dan lijkt me verrekening met de volgende maand de juiste methode.

• D.Janssen

Ik weet ook wel dat het spaarloon van je bruto afgaat. Simpel voorbeeldje dan:

Brutosalaris 15,00

Spaarloon -20,00

Netto -5,00

Eigenlijk zou je dan spaarloon niet moeten inhouden van het bruto, zodat het nettosalaris in de plus blijft.

Als je spaarloon wel toepast, blijft er een saldo over van -5,00 dat volgende maand moet worden ingehouden.

Concrete vraag: mag je in dit geval het spaarloon eruithalen, zodat deze persoon dan 11x spaarloon heeft op jaarbasis?

menno schreef:

>

> Snap de berekening niet. Spaarloon gaat van je brutoloon af,

> niet van je netto. Nog maar eens goed je loonstrookje bekijken.

> Mocht het inderdaad zo zijn dat je een negatief loon

> overhoudt dan lijkt me verrekening met de volgende maand de

> juiste methode.

• menno

Ja dat mag. Het maximum spaarloon per jaar is Eur 612. Veel mensen sparen dit maximum, zodat ze per maand Eur 51 sparen.

Maar op jaarbasis minder mag uiteraard.

• Tristan

Waarom zou je in vredesnaam nou spaarloon toepassen bij zo'n laag salaris? Er is geen fiscaal voordeel…