financiele crisis

• arco

het is wat de laatste tijd met de financiele crisis die ook nederland niet ongemoeid laat (zie o.a. fortis). Een vraag die los staat van salarissen, maar is gekoppeld aan de vraag over hypotheken (zie ca. 1 week geleden) is:

de eerste 20.000 euro spaargeld wordt voor 100% vergoed door de NB bij het ‘omvallen’ van een bank. De volgende 20.000 voor 90%.

(hoe het zit met de weer volgende 20.000 weet ik niet, ik ga er nu even van uit dat je die dan ‘kwijt’ bent).

In mijn geval: ik heb een lage rentestand (3,8%) en spaargeld.

Aflossen is niet interessant (spaarrente is laag, en hypotheekrenteafrekvoordeel). Stel er ‘valt een bank om’ hoe wordt er dan gekeken naar deze situatie?

kun je nog snel het bedrag boven de 20.000 euro (die voor 100% vergoed wordt) aflossen, of snij je nu jezelf in je vingers?

dilemma….

arco

• Henk

Je kan het beste gewoon je spaargeld spreiden over meerdere banken (steeds max. € 20.000,-). Dan loop je nooit risisco.

Er zijn momenteel trouwens veel goede aanbieders die 5%+ rente geven op internetspaarrekeningen of zelfs richting de 6% voor spaardeposito's, dus switchen kan soweiso misschien wel handig zijn.

Op het forum van www.spaarinformatie.nl is daarover veel te lezen.

Aflossen is in jouw geval sowieso niet slim.

• ted

Sorry ,maar ik snap je niet.Bedoel je dat je nu meer dan €20000 aan spaargeld hebt staan ? Als dat zo is ,en je hoopt dat je het bedrag wat meer dan die €20000 is,denkt nog even snel te kunnen aflossen dan heb je het mis. Dat is hetzelfde als opnemen en dat gaat niet want op het moment dat een bank “valt”dan worden alle tegoeden bevroren.

Bedoel je iets anders ? Laat het dan maar weten ……

• menno

1. Aflossen op je hypotheekschuld is over het algemeen niet verstandig. Wanneer je verhuisd naar een volgende woning krijg je namelijk te maken met de bijleenregeling. Het bedrag waarover je hypotheekrente aftrekbaar is verlaag je met de aflossing.

2. Je betaalt nu 3.8 %. Bruto. Netto is dat ongeveer 2.2 % (uitgaande van 42% schijf IB). Zoals Henk al schrijft kun je tegenwoordig 4.5 à 5.5 rente krijgen op een doodnormale internetspaarrekening. Zolang je spaartegoed onder de 20.000 per persoon blijft, voor samenwoners of gehuwden dus 40.000, betaal je geen vermogensrendementheffing.

Per saldo: je betaalt 2.2 % voor je lening en ontvangt +/- 5.0% voor je spaartegoed. Dus niet aflossen en lekker sparen!

3. Je spaartegoed bij banken die onder supervisie staan van DNB is gegarandeerd door DNB voor ongeveer 20.000 per persoon (Bos wil dit misschien op korte termijn gaan verhogen om de burgers weer vertrouwen te geven in de banken). Controleer overigens altijd of een bank inderdaad erkend is door DNB!!! Bij buitenlandse banken geldt soms de garantieregeling van het land van herkomst, en deze kan anders zijn dan de Nederlandse.

Per (echt)paar dus weer het dubbele. Boven de 20 mille is het bedrag tussen de 20 en 40 mille voor 90% gegarandeerd. Daarboven is er geen garantie meer en ben je inderdaad je geld kwijt als de bank omvalt!

Denk nu niet dat de garantie koek en ei is. Jaren geleden ging de Van der Hoop bank failliet. De spaarders konden jaren wachten voordat ze hun gegarandeerde spaartegoed hadden ontvangen.

• arco

hoi menno,

bedankt voor je duidelijke reactie.

wist niet dat het 20.000 per persoon is (en niet per bankrekening, in ons geval nl. een gezamelijke bankrek.)

gr. arco

• Rudi

20000,- euro wordt door de overheid gegarandeerd. Maar in enkele europese landen wordt het garantie bedrag al verhoogd. En gaat hier ook gebeuren, omdat spaarders anders naar het buitenland gaan.

Wat ik elders gelezen heb (weekblad intermediar) is dat, als een bank omvalt jou hypotheek bij die bank door een ander wordt overgenomen. Echter worden eerst jou spaar tegoeden van jou hypotheek afgetrokken, bijvoorbeeld heb je 10000,- euro spaartegoed en een hypotheek van 200000,- ga je bij je nieuwe bank met een hypotheek schuld van 190000,- euro verder. Jou gegarandeere spaartegoed is dan verwerkt met jou schuld.

Dus als je graag cash wilt behouden, zet deze op een andere bank dan waar jou hypotheek staat.

gr. Rudi

• menno

Klopt. Heb ik vanavond ook gehoord. Toch wel schrikken voor sommigen denk ik!